Isnin, 7 September 2020

Pengajaran Kisah Zulqarnain

 



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

KISAH ZULQARNAIN

RINGKASAN KISAH DAN TAFSIRAN AYAT-AYATNYA[1]

Syeikh Abdul Karim Zaidan

 

1. SIAPAKAH ZULQARNAIN

Allah s.w.t berfirman kepada NabiNya Muhammad s.a.w :

﴿وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا﴾

 “Dan mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai Zulqarnain, katakanlah: "Aku akan bacakan kepada kamu (wahyu dari Allah yang menerangkan) sedikit tentang perihalnya":[2]

Di dalam ayat ini Allah s.w.t tidak menceritakan kepada kita siapakah yang bertanyakan soalan ini kepada Nabi Muhammad s.a.w. Adakah golongan Yahudi ataupun kaum Musyrikin Makkah ? Atau selain daripada mereka ?. Kita tidak tahu siapakah yang bertanya soalan ini kepada Nabi s.a.w, tetapi siapa pun yang bertanya tidak bertambah sedikit pun dalil kisah ini. Al Quran juga tidak menceritakan tentang siapakah dia Zulqarnain, zaman bilakah dia hidup dan di manakah dia tinggal ? Ini adalah tanda yang berterusan daripada kisah-kisah al Quran. Bukanlah maksud ia datangkan sejarah sesuatu kisah secara terperinci tetapi yang pentingnya adalah pengajaran daripada kisah tersebut. Pengajaran itu sebenarnya  tidak berhajat kepada waktu bila ia hidup atau dimanakah ia tinggal.[3] Al Quran juga tidak menceritakan kepada kita kenapakah ia digelar sebagai Zulqarnain, walaubagaimanapun datang di dalam sebahagian riwayat yang lain ia degelar dengan Zudhafiratain (iaitu orang yang memiliki dua pintalan rambut).[4]

2. ADAKAH ZULQARNAIN SEORANG NABI ?

Sebahagian ulama’ berpendapat dia adalah seorang raja yang soleh yang dikurniakan kerajaan oleh Allah s.w.t serta ilmu, hikmah dan kekuasaan di bumi, dan tidaklah ia seorang Nabi. Sebahagian mereka pula berpendapat dia seorang Nabi.[5] Hakikatnya tidak ada di dalam al Quran secara jelas tentang kenabiannya, tetapi yang jelasnya dia adalah seorang raja yang soleh yang beriman dengan Allah s.w.t dan Hari Akhirat sebagaimana akan datang keterangannya selepas ini.

 

2. KEKUASAAN ZULQARNAIN DI BUMI

Allah s.w.t menceritakan kekuasaan Zulqaranain di bumi :

﴿إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا﴾

 “Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadanya kekuasaan memerintah di bumi, dan Kami beri kepadanya jalan bagi menjayakan tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya.[6]

Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadanya kekuasaan memerintah di bumi” bermaksud diberikan kekuatan, pemikiran, pentadbiran, dan harta yang banyak. Allah s.w.t juga mengurniakannya kerajaan yang besar, tentera dan senjata peperangan. Allah s.w.t mempermudahkannya memerintah dan membuka wilayah Islam serta membina bangunan-bangunan. “Dan Kami beri kepadanya jalan bagi menjayakan tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya” Iaitu jalan untuk melakukan sesuatu seperti ilmu, kekuatan, alat-alat persenjataan dan mudah menyelesaikan pelbagai masaalah.[7]

 

3. ZULQARNAIN SAMPAI KE TEMPAT MATAHARI TERBENAM

Zulqarnain ingin pergi ke tempat matahari terbenam :

﴿فَأَتْبَعَ سَبَبًا﴾

 “Lalu ia menurut jalan (yang menyampaikan maksudnya).[8]

Lalu ia sampai ke sana.[9] Kemudian firman Allah s.w.t :

﴿حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ﴾

 “Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahari terbenam, ia mendapatinya terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur”[10]

Maksud tempat matahari terbenam adalah suatu tempat yang apabila seseorang melihat  matahari di tepi pantai seolah-olah terbenam di dalam air. Zahir pada ayat ini Zulqarnain telah berjalan menuju ke barat dan sampai ke tepi pantai lautan Anlantik yang dinamakan sebagai Laut Hitam[11], dan dia melihat di sana matahari terbenam.

Pendapat yang paling rajihnya adalah Zulqarnain telah sampai ke muara salah satu sungai yang banyak rumput atau rumpai dan di sekelilingnya pula terdapat banyak lumpur. Terdapat juga kolam seolah-olah mata air lalu ia lihat di sana matahari terbenam sebagaimana mafhum ayat “Ia mendapatinya terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur”[12]

4. APAKAH YANG ZULQARNAIN JUMPA KETIKA SAMPAI DI DAERAH MATAHARI TERBENAM ?

Firman Allah s.w.t menceritakannya :

﴿وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا﴾

 “Dan ia dapati di sisinya satu kaum (yang kufur ingkar). Kami berfirman (dengan mengilhamkan kepadanya): "Wahai Zulqarnain! Pilihlah sama ada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka".[13]

Zulqarnain telah berjumpa dengan suatu kumpulan manusia yang kafir dan Allah s.w.t memberi pilihan kepadanya adakah mahu menghukum mereka atau bertindak dengan cara yang baik, samaada dibunuh atau ditawan. Kata Imam at Thobari mereka akan dibunuh jika mahu terus di dalam kekufuran.[14]

5. HUKUMAN ZULQARNAIN TERHADAP KAUM YANG BERADA DI DAERAH MATAHARI TERBENAM

Firman Allah s.w.t :

﴿قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا﴾

 “Ia berkata: "Adapun orang yang melakukan kezaliman (kufur derhaka), maka kami akan menyeksanya; kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya”.[15]

Melakukan kezaliman” bermaksud mahu terus berada di dalam kekufuran dan kesyirikan.  “Maka kami akan menyeksanya” iaitu kami akan membunuhnya. “Kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya” iaitu akan diazab dengan azab yang tidak terhingga pedihnya.[16]

Firman Allah s.w.t :

﴿وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا﴾

 “Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati".[17]

Iaitu orang yang beriman yang mengikut kami menyembah Allah s.w.t dan tidak mensyirikkannya. “maka baginya balasan yang sebaik-baiknya” iaitu di akhirat kelak di sisi Allah s.w.t. “dan Kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati" iaitu dengan perintah yang ma’ruf.[18]

 

6. ZULQARNAIN SAMPAI KE DAERAH MATAHARI TERBIT

Firman Allah s.w.t :

﴿ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (89) حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا﴾

89. Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain. 90. Sehingga apabila ia sampai di daerah matahari terbit, ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum kang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya.[19]

Allah s.w.t menceritakan Zulqarnain telah menempuh satu perjalanan sehinggga sampai ke daerah matahari terbit dan berjumpa dengan suatu kaum “Ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya” iaitu tidak ada sebarang binaan bagi mereka untuk tinggal dan tidak ada sebarang pokok untuk berteduh daripada panas cahaya matahari. Firman Allah s.w.t :

﴿كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا﴾

“Demikianlah halnya; dan sesungguhnya Kami mengetahui secara meliputi akan segala yang ada padanya”[20]

Allah s.w.t mengetahui betapa besar kekuasaan yang dimiliki oleh Zulqaranain yang dikurniakan kepadanya dan Allah s.w.t meneliti segala gerak kerjanya, tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi daripadaNya.[21]

 

7. ZULQARNAIN SAMPAI DI ANTARA DUA GUNUNG

Firman Allah s.w.t :

﴿ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (92) حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا﴾

92. Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain. 93. Sehingga apabila ia sampai di antara dua tembok (gunung), ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.[22]

Iaitu Zulqarnain menempuh perjalannya yang ketiga bertentangan dengan arah barat dan timur. Firman Allah s.w.t “Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung” di antara dua gunung itu terdapat tempat laluan “Ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan” Zulqaranain mendapati di belakang dua bukit itu satu kaum yang hampir tidak memahami sebarang perkataan kerana bahasa mereka amat berbeza dengan bahasa masyarakat di tempat lain, walaubagaimanapun mereka memahami apabila diterjemah atau menggunakan dengan bahasa isyarat.[23]

 

8. YA’JUJ DAN MA’JUJ MELAKUKAN KEROSAKAN

Firman Allah s.w.t :

﴿قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا (94) قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا﴾

94. Mereka berkata: "Wahai Zulqarnain, sesungguhnya kaum Ya’juj dan Ma’juj sentiasa melakukan kerosakan di bumi oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?" 95. Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.[24]

Kaum yang berada di belakang dua bukit itu berkata kepada Zulqarnain sesungguhnya Ya’juj dan Ma’juj suka melakukan kerosakan dan memusnahkan tanaman.[25] Mereka menawarkan kepadanya dengan upah yang besar sekiranya Zulqarnain sudi membina tembok di antara mereka dan Ya’juj dan Ma’juj. Walaubagaimanapun Zulqarnain berkata “Segala apa yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepadanya dengan kerajaan, harta dan kekuasaan lebih baik baginya daripada harta yang kamu himpunkan dan aku tidak perlu kepadanya. Cuma yang aku harapkan adalah kamu perlu membantuku untuk membuat tembok penutup yang kukuh ini”.[26]

9. ZULQARNAIN MEMBINA TEMBOK BAGI MENGHALANG GANGGUAN YA’JUJ DAN MA’JUJ

Allah s.w.t menceritakan Zulqarnain berkata :

﴿آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا﴾

 “Bawalah kepadaku ketul-ketul besi, sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun memerintahkan mereka supaya membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".[27]

Zulqarnain memerintahkan agar dibawakan kepadanya potongan-potongan besi untuk ditimbunkan di atas belahan di antara dua gunung supaya ia dapat menutup dengan besi tersebut, sehingga timbunan itu sama tinggi dengan puncak bukit itu. Kemudian Zulqarnain berkata “Tiuplah ke atas api itu untuk memanaskan besi tersebut sehingga menjadi seperti api yang kemerah-merahan dan Zulqarnain memerintahkan dibawa datang tembaga yang cair untuk dituangkan di atas tembok supaya menjadi kukuh.[28]

 

10. YA’JUJ DAN MA’JUJ TIDAK MAMPU MEMECAHKAN TEMBOK

Allah s.w.t berfirman tentang kelemahan Ya’juj dan Ma’juj untuk memecahkan tembok :

﴿فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا﴾

 “Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.[29]

Zulqarnain telah membina tembok pada lurah dua gunung sehingga sama tinggi dengan gunung tersebut dan mereka tidak akan mampu menembusnya, dia telah menutup jalan ke atas Ya’juj dan Ma’juj daripada keluar. Mereka tidak dapat memanjatnya kerana terlalu tinggi dan licin untuk keluar daripadanya.[30]

 

11. APAKAH YANG DIKATAKAN OLEH ZULQARNAIN SELEPAS SELASAI MEMBINA TEMBOK

Allah s.w.t menceritakan :

﴿قَالَ هَذَا رَحْمَةٌ مِنْ رَبِّي فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا﴾

 (setelah itu) berkatalah Zulkarnain: "Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; Dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar".[31]

Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku” bermaksud penghalang yang ia jadikan di antara mereka dan Ya’juj dan Ma’juj menyebabkan mereka tidak mampu lagi melakukan kerosakan di muka bumi.  Sehinggalah sampai pada masa yang takdirkan oleh Allah s.w.t tembok itu akan binasa dan menjadi samarata dengan bumi.[32]

Demikianlah Zulqarnain dia tidaklah merasa bangga atau sombong apabila melihat  tembok yang ia bina. Hanyasanya ia mengatakan ini adalah rahmat daripada Allah s.w.t dan mengingatkan akan sampai suatu masa nanti bukit ini akan runtuh menjadi rata sebelum tiba Hari Kiamat.[33]

Dia mengingatkan kaum Muslimin tentang kurniaan Allah s.w.t apabila mendapat kejayaan yang besar. Jangan merasa besar diri, kagum pada diri sendiri, sombong dengan manusia dan segala sifat-sifat yang tercela yang tidak sepatutnya berada pada diri manusia. Dan kami akan menceritakan pengajaran-pengajaran yang boleh diambil di dalam kisah Zulqarnain ini bagi pendakwah dan gerakan Islam InsyaAllah.[34] 

 

PENGAJARAN-PENGAJARAN BAGI

PENDAKWAH DARIPADA KISAH ZULQARNAIN[35]

 

1. KEKUASAAN DI BUMI ADALAH KURNIAAN ALLAH S.W.T KEPADA HAMBANYA

Allah s.w.t telah mengurniakan Zulqarnain dengan kekuasaan di muka bumi ini pada suatu ketika dahulu. Kebanyakan pendapat ulama’ tafsir yang dimaksudkkan dengan kekuasaan adalah kerajaan yang kuat dan mampu mengalahkan segala musuh-musuhnya. Allah s.w.t memberikannya ilmu untuk menyelesaikan sesuatu perkara yang ia hadapi.

Maka tidaklah menjadi suatu kesalahan apabila sesebuah gerakan Islam itu bercita-cita untuk berkuasa untuk melaksanakan syariat Islam dan meninggikan kalimahNya kerana kekuasaan itu adalah nikmat daripada Allah s.w.t. Dan mengharap mendapatkan nikmat Allah s.w.t itu adalah suatu perkara yang masyru’. Walaubagaimanapun wajib ke atas pendakwah dan gerakan Islam itu mempersiapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan dan meningkatkan bilangan mereka.

Sebagaimana hendaklah ke atas pendakwah itu menjelaskan kepada kaum Muslimin ketika memberi  nasihat kepada mereka, hendaklah mereka berusaha mendapatkan kekuasaan yang luas dengan kekuatan, ilmu agama yang dalam dan berpegang kepada tali Allah s.w.t yang kukuh, serta bersatu di kalangan mereka. Memperbanyakkan pendokong-pendokong dan bergambung dengan gerakan Islam. Para pendakwah itu hendaklah menujukan nasihat-nasihat mereka kepada pemerintah supaya mereka ingat akan nikmat kekuasaan yang diberikan oleh Allah s.w.t di muka bumi ini. Menuntut kepada mereka supaya beriltizam dan melaksanakan segala tuntutannNya melalui pelbagai wasilah atau cara.

2. KELUAR DARIPADA KEKANGAN KEROSAKAN DAN MENINGGIKAN KALIMATULLAH DI BUMI.

Pemerintah yang baik itu akan berusaha untuk keluar daripada kekangan kerosakan dan berusaha untuk meninggikan agama Allah s.w.t di bumi ini. Dia hendaklah melakukan sebagaimana yang dilakukan oleh Zulqarnain dengan meninggikan agama Allah s.w.t daripada barat sehingga ke timur. Pemerintah Muslim itu apabila ia kuat hendaklah ia keluar ke wilayah-wilayah kafir menundukkan mereka supaya tunduk kepada hukumannya sekalipun mereka menolak Islam. Maka tidak sepatutnya bagi orang kafir itu menghukum ke atas orang-orang Islam kerana hukuman-hukuman thoghut itu adalah kemunkaran yang amat besar. Dan di antara kewajipan-kewajipan pemerintah Islam itu adalah menghilangkan kemunkaran ini, menyeru kepada Allah s.w.t dan meninggikan kalimahNya. Maka ke atas pendakwah itu hendaklah mereka menjelaskan hakikat ini kepada manusia dan pemerintah kerana di antara makna-makna Islam itu adalah mereka menyeru kepadanya.

Pemerintah Islam juga hendaklah mengukuhkan para pendakwah supaya mereka dapat menyebarkan Islam di kalangan kaum Muslimin. Para pendakwah hendaklah mengingatkan golongan pemerintah tentang kewajipan ini. Apabila golongan pemerintah tidak melakukannya, mereka hendaklah mengutuskan para pendakwah ke setiap pelosok negeri dan luar negeri, dan ini adalah di antara kewajipan pemerintah kaum Muslimin. Apabila pemerintah lalai melakukan kewajipan ini, maka para pendakwah hendaklah menuntut orang awam di kalangan Muslimin  melaksanakan kewajipan ini untuk menyebarkan Islam, mengajar manusia tentang hukum-hakam Islam dengan mewujudkan sekolah-sekolah agama yang boleh melahirkan para ulama’ dan pendakwah.

3. MEMBEZAKAN DI ANTARA ORANG YANG MELAKUKAN KEJAHATAN DAN KEBAIKAN DI DALAM KEDUDUKAN DAN BALASAN

Di antara siasah atau politik yang bijak yang boleh diambil pengajaran oleh para pemerintah Islam daripada kisah Zulqarnain dan mereka yang menyebarkannya di kalangan manusia serta perlu mengingatkan pemerintah adalah : Membezakan di antara orang yang melakukan kejahatan dan kebaikan juga di antara orang yang zalim dan adil.

Orang yang zalim itu berhak dihalang dan dikenakan tindakan, dan orang yang adil itu pula berhak dimuliakan dan mendapat balasan yang baik. Politik inilah yang ditunjukkan oleh Zulqarnain dan Allah s.w.t menceritakannya kepada kita. Ayat ini menujukkan Allah s.w.t redha kepadanya :

﴿قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا (87) وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا﴾

87. Ia berkata: "Adapun orang yang melakukan kezaliman (kufur derhaka), maka kami akan menyeksanya; kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya.88. Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan Kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati"[36]

Hakikatnya apa yang dilakukan oleh Zulqarnain adalah politik yang bijak di dalam menghukum, ia juga adalah sebahagian apa yang disuruh oleh syariat Islam. Firman Allah s.w.t :

﴿أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ﴾

 “Patutkah Kami jadikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh itu sama seperti orang-orang yang melakukan kerosakan di muka bumi? atau patutkah kami jadikan orang-orang yang bertaqwa sama seperti orang-orang yang berdosa?[37]

Ayat ini menunjukkan bahawa Allah s.w.t menafikan persamaan di kalangan orang yang beriman dan orang yang kafir, juga di antara orang yang bertaqwa dan orang yang zalim. Tidak sama sekali kedudukan mereka di dalam balasan di akhirat kelak juga tidak ada persamaan di antara mereka ketika di dunia.[38]

4. MEMBANTU ORANG-ORANG YANG DIZALIMI

Di antara pengajaran lain yang boleh diambil di dalam kisah Zulqarnain adalah wajib kita membantu orang-orang yang dizalimi sedaya mungkin tanpa mengharapkan balasan. Memadailah dengan apa yang dikurniakan oleh Allah s.w.t ke atas orang-orang yang mampu dengan harta di dalam membantu orang-orang yang dizalimi. Sesungguhnya kita telah melihat bagaimana Zulqarnain sudi menolong satu kaum yang dizalimi dengan membina tembok daripada gangguan Ya’juj dan Ma’juj. Walaupun Zulqarnain ditawarkan dengan harta yang banyak, dia menolaknya dengan baik dab berkata “Apa yang Allah s.w.t kurniakan kepadaku itu lebih baik daripada itu”. Tetapi tidaklah kita dihalang untuk meminta daripada mereka sekadar apa yang berpatutan untuk melakukan tuntutan mereka. Kerana itulah Zulqarnain meminta bantuan dengan kekuatan tenaga mereka untuk membina tembok firman Allah s.w.t :

﴿قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا (95) آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا﴾

95. Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh. 96. Bawalah kepadaku ketul-ketul besi sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun memerintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".

Maka para pendakwah itu hendaklah sedaya upaya untuk membantu golongan yang dizalimi dengan pelbagai cara sedaya mungkin, samaada dengan kedudukan mereka atau menasihati mereka tentang kemurkaan Allah s.w.t. Mereka boleh meminta pertolongan daripada orang yang dizalimi tetapi mereka tidak boleh meminta ganjaran daripada mereka jika mereka masih di kalangan orang-orang yang kaya yang tidak memerlukan kepada apa-apa bayaran.

 

5. MENOLAK KEJAHATAN DENGAN CARA YANG PALING MUDAH

Tujuan Zulqarnain membina tembok adalah untuk  menolak kejahatan Ya’juj dan Ma’juj. Dia berusaha untuk menyelesaikan masalah ini dengan membina tembok daripada gangguan Ya’juj dan Ma’juj terhadap kaum yang lemah dan tidaklah Zulqarnain memerangi mereka. Mungkin kerana memerangi mereka lebih banyak kemudharatan daripada kebaikan atau memadai sekadar membina tembok untuk menjaga orang-orang yang lemah . Ini adalah maksud dan tujuan mereka. 

Pengajaran daripada peristiwa ini bagi pendakwah adalah para pendakwah itu hendaklah menolak kemudharatan, kejahatan dan gangguan dengan cara yang paling mudah, tidak perlu cara yang memberatkan mereka sehingga mengganggu kerja dakwah. Para pendakwah juga tidak boleh merasa berat membantu golongan yang dizalimi, bahkan mereka sepatutnya berlumba-lumba untuk membantu. Membantu golongan yang dizalimi itu adalah salah satu cara untuk mendekati mereka. Nabi s.a.w bersabda :

وَاللَّهُ فِى عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِى عَوْنِ أَخِيهِ

“Allah s.w.t akan sentiasa menolong seseorang hamba itu selagi mana dia menolong saudaranya”[39]

6. MENGINGATI AKAN KURNIAAN ALLAH S.W.T APABILA DAPAT MELAKUKAN AMAL SOLEH

Setelah Zulqarnain selesai membina tembok, dia tidak berasa sombong atau besar diri dan menyandarkan usahanya ini kepada dirinya. Hanyasanya dia mengingati akan kebesaran Allah s.w.t yang berlaku pada tangannya dan rahmat daripadaNya kepada orang-orang yang lemah dengan memelihara mereka daripada gangguan musuh.

Maka ke atas pendakwah itu janganlah berasa sombong, besar diri, atau kagum pada diri sendiri apabila dapat  melakukan sesuatu perkara yang baik, atau berjaya melakukan sesuatu kerja. Tetapi hendaklah para pendakwah itu mengingati kurniaan Allah s.w.t, kalaulah bukan  kerana kurniaan dan bantuan daripada Allah s.w.t perkara yang baik itu tidak akan berjaya dilakukan.

Mereka hendaklah mengingati kembali pendirian Nabi kita Muhammad s.a.w, sesungguhnya Allah s.w.t telah mempermudahkan baginya untuk membuka Makkah dan memasukinya dalam keadaan merendah diri kepada Allah s.w.t dan mengakui kurniaannya. Sesungguhnya para pendakwah itu hendaklah mengingati peristiwa ini, mereka hendaklah membuang perasaan kagum pada diri sendiri dan lupa kepada nikmat Allah s.w.t kerana dengan pertolonganNyalah para pendakwah berjaya di dalam dakwah mereka.

Terj : Mohd Faiz Abdullah

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 345

[2] Surah al Kahfi 83

[3] Az Zhilal (juzu’ 4 hlm 2289)

[4] Ibn A’tiyyah (juzu’ 9 hlm 385)

Tambahan penyusun : Daripada Ibn Abbas r.a berkata : “Zulqarnain adalah seorang raja yang soleh dan Khidir a.s pula adalah pembantunya” Digelar sebagai Zulqarnain adalah kerana dia memakai topi yang mempunyai dua tanduk. Pendapat lain mengatakan dia memerintah merangkumi timur dan barat, wallhua’alam (Qasos Anbia’ Ibn Kathir hlm 470)

[5] Al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 743)

[6] Surah al Kahfi 84

[7] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 83)

[8] Surah al Kahfi 85

[9] Al Kasysyaaf (juzu’ 2 hlm 743)

[10] Surah al Kahfi 86

[11] Tambahan penyusun : Dikatakan laut yang berlumpur hitam itu adalah Laut Hitam, kerana jika kita mengambil gambar dari udara, semua lautan lain airnya berwarna kebiru-biruan kerana dasarnya adalah pasir, kecuali hanya Laut Hitam yang berwarna hitam kerana dasarnya berlumpur hitam. Laut Hitam ialah lautan yang terletak di antara Eropah dan Asia Kecil dan merupakan sebahagian daripada Lautan Atlantik. Ia dihubungkan dengan Laut Mediterranean melalui Selat Bosphorus dan Laut Marmara, dan dengan Laut Azov melalui Selat Kerch. Dinamakan dengan Laut Hitam adalah kerana warnanya yang gelap lagi luar biasa. Negara-negara yang bersempadanan dengan Laut Hitam adalah Turki, Bulgaria, Romania, Ukraine, Rusia, dan Georgia (termasuk wilayah Abkhazia). Semenanjung Crimea ialah wilayah autonomi Ukraine. Bandar-bandar penting sepanjang pesisir pantai termasuk: Istanbul, Burgas, Varna, Constanţa, Yalta, Odessa, Sevastopol, Kerch, Novorossiysk, Sochi, Sukhumi, Poti, Batumi, Trabzon, Samsun.- http://ms.wikipedia.org/wiki/Laut_Hitam

[12] Az Zhilal (juzu’ 4 hlm 2291)

[13] Surah al Kahfi 86

[14] Ibn  A’thiyyah (juzu’ 9 hlm 397)

[15] Surah al Kahfi 87

[16] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 102)

[17] Surah al Kahfi 88

[18] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 102)

[19] Surah al Kahfi 89-90

[20] Surah al Kahfi 91

[21] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 103)

[22] Surah al Kahfi 92-93

[23] Ibn A’thiyyah (juzuz’ 9 hlm 401), Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 103)

[24] Surah al Kahfi 94-95

[25] Tambahan penyusun : Ibnu Katsir r.a menerangkan: Ya’juj dan Ma’juj adalah dari keturunan Adam a.s dari keturunan Nabi Nuh a.s, dari anak keturunan Yafits iaitu nenek moyang bangsa Turki yang terpenjara oleh benteng tinggi yang dibangun oleh Zulqarnain. Bermakna mereka adalah berbangsa manusia. Tidak seperti yang digambarkan oleh sebagian orang bahawa mereka bukanlah dari keturunan manusia. Hanya saja mereka adalah orang-orang yang suka melakukan kerosakan dan kemusnahan serta memiliki sifat dan perangai yang Allah s.w.t takdirkan kepada mereka tidak seperti manusia pada umumnya.

Dalil yang menunjukkan bahwa mereka dari jenis manusia keturunan Adam a.s adalah apa yang diriwayatkan dalam Sahih Bukhari dalam Kitabul Anbiya’ bab Kisah Ya’juj dan Ma’juj.

[26] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 86), Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 104)

[27] Surah al Kahfi 96

[28] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 86), az Zhilal (juzu’ 3 hlm 2293)

Tambahan penyusun : Sifat-sifat Ya`juj dan Ma`juj

Walaupun mereka dari jenis manusia keturunan Adam, namun mereka memiliki sifat khas yang berbeda dari manusia biasa. Ciri utama mereka adalah perusak dan jumlah mereka yang sangat besar sehingga ketika mereka turun dari gunung seakan-akan air bah yang mengalir, tidak pandai berbicara dan tidak fasih, bermata kecil (sepet), berhidung kecil, lebar mukanya, merah warna kulitnya seakan-akan wajahnya seperti perisai dan sifat-sifat lain. Disebutkan dalam riwayat Al-Imam Ahmad rahimahullahu, dari Ibnu Harmalah, dari pakciknya dia berkata:

Rasulullah s.a.w berkhutbah dalam keadaan jarinya terbalut kerana tersengat kalajengking. Beliau bersabda: “Kalian mengatakan tidak ada musuh. Padahal sesungguhnya kalian akan terus memerangi musuh sampai datangnya Ya’juj dan Ma’juj, lebar mukanya, kecil (sepet) matanya, dan ada warna putih di rambut atas. Mereka mengalir dari tempat-tempat yang tinggi, seakan-akan wajah-wajah mereka seperti perisai.” (Riwayat Ahmad)

[29] Surah al Kahfi 97

[30] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 87), az Zhilal (juzu’ 3 hlm 2293)

[31] Surah al Kahfi 98

[32] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 87), Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 105)

[33] Az Zhilal (juzu’ 3 hlm 2293)

[34] Tambahan penyusun : Ya`juj dan Ma`juj Sudah Ada Sekarang

Ya`juj dan Ma`juj sudah ada dan terus dalam keadaan turun-temurun (beranak pinak), tidak meninggal satu orang dari mereka, kecuali lahir seribu orang lebih. Sebagaimana disebutkan dalam riwayat Abdullah bin ‘Amr radhiyallahu ‘anhuma yang diriwayatkan al Hakim rahimahullahu dalam Mustadraknya.

Namun Alhamdulillah Allah s.w.ttelah bentengi mereka dari kita, iaitu dengan sebab menakdirkan munculnya Zulqarnain yang dengan kemampuannya membuat benteng yang terbuat dari besi dan tembaga.

[35] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 349

[36] Surah al Kahfi 87-88

[37] Surah Shaad 28

[38] Ahkam al Quran (juzu’ 3 hlm 1643)

[39] Riwayat Muslim (4948)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...