Selasa, 8 September 2020

Kisah Malaikat Maut mencabut nyawa seorang lelaki di India

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

عَنْ خَيْثَمَة قَالَ: دَخَلَ مَلَكُ الْمَوْتِ إِلَى سُلَيْمَانَ فَجَعَلَ يَنْظُرُ إِلَى رَجُلٍ مِنْ جُلَسَائِهِ يُدِيمُ النَّظَرَ إلَيْهِ فَلَمَّا خَرَجَ قَالَ الرَّجُلُ : مَنْ هَذَا ؟ قَالَ: هَذَا مَلَكُ الْمَوْتِ قَالَ: رَأَيْته يَنْظُرُ إلَيَّ كَأَنَّهُ يُرِيدُنِي قَالَ : فَمَا تُرِيدُ ؟ قَالَ: أُرِيدُ أَنْ تَحْمِلَنِي عَلَى الرِّيحِ حَتَّى تُلْقِيَنِي بِالْهِنْدِ قَالَ : فَدَعَا بِالرِّيحِ فَحَمَلَهُ عَلَيْهَا فَأَلْقَتْهُ فِي الْهِنْدِ ثُمَّ أَتَى مَلَكُ الْمَوْتِ سُلَيْمَانَ فَقَالَ: إنَّك كُنْت تُدِيمُ النَّظَرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ جُلَسَائِي قَالَ: كُنْتُ أَعْجَبُ مِنْهُ أُمِرْت أَنْ أقْبِضَهُ بِالْهِنْدِ وَهُوَ عِنْدَكَ. - مُصنف ابن أبي شيبة ٣٥٤٠٩

Diriwayatkan oleh Khaithamah ra :

Malaikat Maut datang bertemu Nabi Allah Sulaiman as di dalam majlisnya, lalu ia sentiasa melihat seorang lelaki di dalam majlis itu, apabila Malaikat Maut keluar, lelaki itu datang kepada Nabi Sulaiman as bertanya “Siapa lelaki itu ?” Jawab Nabi Sulaiman as “Dia adalah Malaikat Maut”.

Kata lelaki itu “Dia melihat aku seperti mahu mengambil nyawa aku” Kata Nabi Sulaiman as “Apa yang kamu mahukan ?” Kata lelaki itu “Aku mahu angin membawa aku sehingga ia menghantar aku ke India”.

Maka Nabi Sulaiman as memanggil angin dan menyuruhnya supaya menghantar lelaki ini ke India. Kemudian datanglah Malaikat Maut berjumpa Nabi Sulaiman as dan ia bertanya “Kenapa engkau asyik memandang seorang lelaki yang hadir sebentar tadi ?” Jawab Malaikat Maut “Aku merasa hairan, aku diperintahkan mencabut nyawanya di India sedangkan dia berada di sisi engkau (Kerajaan Nabi Sulaiman berpusat di Palastin).

Sesungguhnya Allh swt telah menulis di manakah kita akan mati sehingga malaikat menjadi hairan.

Terj: Mohd Faiz Abdullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...