Sabtu, 5 September 2020

نفائس مأثورة

 

نفائس مأثورة للإمام النووي

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

حقيقة الاخلاص

Dan adapun ikhlas itu sebagaimana firman Allah s.w.t

1.      فقال الله تعالى (وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ)

“Dan tidaklah mereka itu diperintahkan melainkan supaya mengabdikan diri kepada Allah melainkan dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid”

2.      وَعَنْ حُذَيفَةَ بْنِ الْيَمَانِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قال: سَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْإِخْلَاصِ مَا هُوَ فَقَالَ سَأَلْتُ جِبْرِيلَ عَنِ الْإْخْلَاصِ مَا هُوَ فَقَالَ سَأَلْتُ رَبَّ الْعِزَّةِ عَنِ الْإِخْلَاصِ مَا هُوَ فَقَالَ سِرٌّ مِنْ أَسْرَارِي أَوْدَعْتُهُ قَلْب مَنْ أَحَبَّ مِنْ عِبَادِي.

Dan daripada Huzaifah Bin al Yaman r.a berkata “Aku bertanya Rasulullah s.a.w tentang ikhlas apakah ia ? Maka jawab Nabi s.a.w aku telah bertanya kepada jibril  tentang ikhlas dan jibril telah bertanya kepada Rabbul I’zzah apakah ikhlas ? maka kata Allah ikhlas itu adalah di antara rahsia-rahsiaKu, Aku tinggalkan ia di dalam hati sesiapa yang Aku cintai di kalangan hamba-hambaKu”

3.      وَقَالَ أَبُو الْقَاسِم الْقُشَيْرِي رَحِمَهُ اللهُ: الْإِخْلَاصُ اِفْرَادُ الْحَقِّ فِي الطَّاعَةِ بِالْقَصْدِ وَهُوَ يُرِيدُ بِطَاعَتِهِ التَّقَرُّبُ إِلَى اللهِ تَعَالَى دُوْنَ شَيْءٍ آخَرٍ, مِنَ التَّصَنُّعِ لِمَخْلُوقٍ وَاكْتِسَابِ مَحْمَدَةٍ عِنْدَ النَّاسِ أَوْ مِنْحَةِ مَدْحٍ مِنَ الْخَلْقِ أَوْ مَعْنَى مِنَ الْمَعَانِي سِوَى التَّقَرُّب إِلَى اللهِ تَعَالَى.

Dan telah berkata Abu Qasim al Qusyairi r.a “Ikhlas itu adalah mengesakan Allah pada taat dengan qasad, iaitu berkehendak dengan taatnya itu taqarrub kepada Allah semata-mata bukan kerana selainNya, samada berpura-pura di hadapan makhluk atau mencari pujian di sisi manusia atau sebarang penghargaan daripada mereka atau apa jua tujuan yang bukan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t”

4.      قَالَ وَيَصِحُّ أَنْ يُقَالَ: الْإِخْلَاصُ التَّوَقِّي عَنْ مُلَاحَظَةِ الْأَشْخَاصِ.

Dan beliau berkata sahih juga dikatakan “Ikhlas itu adalah berhati-hati daripada pandangan manusia”

5.      وَقَالَ أَبُو عَلِي الدَّقَّاقِ رَحِمَهُ اللهُ: الْإِخْلَاصُ التَّوَقِّي عَنْ مُلَاحَظَةِ الْخَلْقِ وَالصِّدْقُ التَّنَقِّي عَنْ مُطَالَعَةِ النَّفْسِ, فَالْمُخْلِصُ لَا رِيَاءَ لَهُ وَالصَّادِقُ لَا إِعْجَابَ لَهُ.

Dan berkata Abu Ali ad Daqqaq r.a “Ikhlas itu adalah berhati-hati daripada pandangan makhluk dan benar itu adalah bersih daripada daripada kepentingan nafsu, maka orang yang ikhlas itu tidak ada riya’ baginya dan orang yang benar itu tidak ada ujub baginya”

6.      وَقَالَ أَبُو يَعْقُوبَ السُّوسِي رَحِمَهُ اللهُ: مَتَى شَهِدُوا فِي إِخْلَاصِهِم الْإِخْلَاص, احْتَاجَ إِخْلَاصُهُمْ إِلَى إخْلَاصٍ.

Dan telah berkata Abu Ya’kob as Susi r.a “Apabila seseorang yang ikhlas itu merasakan dirinya ikhlas maka sebenarnya ikhlas mereka perlu kepada ikhlas”

7.      وَقَالَ ذُو النُّونِ الْمِصْرِي رَحِمَهُ اللهُ: ثَلَاثٌ مِنْ عَلَامَاتِ الْإِخْلَاصِ اِسْتوَاءُ الْمَدْحِ وَالذَّمِّ مِنَ الْعَامَّةِ، وَنِسْيَانُ رُؤْيَةِ الْأَعْمَالِ فِي الْأَعْمَالِ، وَنِسْيَانُ اقْتِضَاءِ ثَوَابِ الْعَمَلِ فِي الْآخِرَةِ.

Dan telah berkata Zun Nun al Misri, tiga tanda ikhlas seseorang itu adalah ;

Merasa sama (tidak gembira atau terhina) di antara pujian dan celaan. Dan Lupa memandang amalan ketika beramal. Dan Lupa keperluan pahala amalan di akhirat

8.      وَقَالَ أَبُو عُثْمَانَ الْمَغْرِبِي رَحِمَهُ اللهُ : الْإِخْلَاصُ نِسْيَانُ رُؤْيَةِ الْخَلْقِ بِدَوَامِ النَّظْرِ إِلَى الْخَالِقِ

Dan telah berkata Abu U’thman al Maghribi r.a “Ikhlas itu adalah lupa pandangan makhluk dan sentiasa memandang Khaliq”

9.      وَقَالَ حُذَيْفَةُ الْمَرْعَشِي رَحِمَهُ اللهُ: الْإِخْلَاصُ أَنْ تَسْتَوِيَ أَفْعَالُ الْعَبْدِ فِي الظَّاهِرِ وَالْبَاطِنِ.

Dan telah berkata Huzaifah al Mara’syi r.a “Ikhlas itu adalah menyamakan perbuatan hamba secara zahir dan batin”

10.  وَقَالَ فُضُيلُ بْنُ عِيَاضٍ رَحِمَهُ اللهُ: تَرْكُ الْعَمَلِ مِنْ أَجْلِ النَّاسِ رِيَاءٌ وَالْعَمَلُ مِنْ أَجْلِ النَّاسِ شِرْكٌ وَالْإِخْلَاصُ أَنْ يُعَافِيَكَ اللهُ مِنْهُمَا.

Dan telah berkata Fudhail Bin I’yyadh r.a “Meninggalkan amal kerana manusia itu adalah riya’, beramal kerana manusia itu adalah syirik dan ikhlas itu pula adalah Allah s.w.t menyelamatkan engkau daripada keduanya”

11.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التُّسْتَرِي رَحِمَهُ اللهِ: أَنَّهُ سُئِلَ أَيُّ شَيْءٍ أَشَدُّ عَلَى النَّفْسِ ؟ قَالَ: إِخْلَاصٌ لِأَنَّهُ شَيْءٌ لَيْسَ لَهَا فِيهِ نَصِيبٌ.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a, bahawa beliau ditanya apakah sesuatu yang lebih berat ke atas nafsu ? Maka beliau berkata “Ikhlas ! kerana ikhlas tidak memberi  habuan kepada nafsu”

12.  وَقَالَ يُوسُفُ بْنُ الْحُسَينِ رَحِمَهُ اللهُ: أَعَزُّ شَيْءٍ فِي الدُنْيَا الإِخْلَاصُ.

Dan telah berkata Yusuf Bin al Husain r.a “Sesuatu yang amat mahal di dunia itu adalah Ikhlas”

13.  وَقَالَ أَبُو عُثْمَانَ الْمَغْرِبِي رَحِمَهُ اللهِ: إخْلَاصُ الْعَوَامِ مَا لَا يَكُونُ لِلنَّفْسِ فِيهِ حَظٌّ وَإِخْلَاصُ الْخَوَاصِ مَا يَجْرِي عَلَيْهِمْ لَا بِهِمْ فَتَبْدُو مِنْهُمُ الطَّاعَات وَهُمْ عَنْهَا بِمَعْزِلٍ وَلَا تَقَع لَهُمْ عَلَيْهَا رُؤْيَة وَلَا لَهُمْ عَلَيْهَا اعْتِدَاد.

Dan telah berkata Abu U’thman al  Maghribi r.a “Ikhlas orang awam itu adalah beramal dengan sesuatu yang tidak ada habuan nafsu padanya, dan ikhlas orang khawwas adalah sesuatu yang berlaku ke atas mereka bukan dengan mereka, maka nampak pada mereka ketaatan sedangkan mereka tidak ada apa-apa hubungan dengannya dan mereka sedikit pun tidak melihat ke atasnya dan mereka juga tidak mengiranya”

14.  وَقَالَ مَكْحُولٌ رَحِمَهُ اللهُ: مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ قَطُّ أَرْبَعِينَ يَوْمًا إِلَّا ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.

Dan telah berkata Makhul r.a “Tidaklah seseorang hamba yang ikhlas selama empat puluh hari itu melainkan akan nyata padanya hikmah daripada hatinya ke atas lisannya”

15.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التُّسْتَرِي رَحِمَهُ اللهُ: مَنْ زَهَدَ فِي الدُّنْيَا أَرْبَعِينَ يَوْمًا صَادِقًا مِنْ قَلْبِهِ مُخْلِصًا فِي ذَلِكَ ظَهَرَتْ لَهُ الْكَرَامَاتُ وَمَنْ لَمْ يَظْهَرْ لَهُ فَإِنَّهُ عَدَمُ الصِّدْقِ فِي زُهْدِهِ, فَقِيلَ لِسَهْلٍ كَيْفَ تَظْهَرُ لَهُ الْكَرَامَاتُ ؟ قَالَ يَأْخُذُ مَا يَشَاءُ كَمَا يَشَاءُ مِنْ حَيْثُ يَشَاءُ.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a “Siapa yang zuhud di dunia selama empat puluh hari dalam keadaan benar niat hatinya dan ikhlas, maka akan zahirlah karomah baginya dan siapa yang tidak zahir maka itu tanda hatinya tidak benar di dalam zuhudnya, lalu Sahal ditanya bagaimana terzahir karomah baginya ? Beliau berkata “Ia mengambil sesuatu yang ia kehendaki sebagaimana yang ia kehendaki sekira-kira yang ia kehendaki”

16.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التُّسْتَرِي رَحِمَهُ اللهِ: نَظَرَ الْأَكْيَاسُ فِي تَفْسِيرِ الْإخْلَاصِ فَلَمْ يَجِدُوا غَيْرَ هَذَا أَنْ تَكُونَ حَرَكَتُهُ وَسُكُونُهُ فِي سِرِّهِ وَعَلَانِيَتِهِ لِلَّهِ تَعَالَى وَحْدَهُ لَا يُمَازِجُهُ شَيْءٌ لاَ نَفْسَ وَلَا هَوَى وَلَا دُنْيَا.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a “Para ulama’ telah melihat akan hakikat ikhlas, mereka tidak mendapati pergerakannya dan diamnya di dalam tersembunyi atau nyata melainkan semata-mata kerana Allah, tidak dicampuri oleh sebarang tujuan nafsu atau hawa atau dunia”

17.  وَقَالَ سَرِيُّ السَّقَطِي رَحِمَهُ اللهُ: لَا تَعْمَلْ لِلنَّاسِ شَيْئًا وَلَا تَتْرُكْ لَهُمْ شَيْئًا وَلَا تَعْطِ لَهُمْ شَيْئًا وَلَا تَكْشِفْ لَهُمْ شَيْئًا.

Dan telah berkata Sariy as Saqati r.a “Janganlah engkau beramal kerana manusia, dan jangan engkau tinggalkan sesuatu kerana manusia, dan jangan engkau memberi kerana manusia dan jangan engkau membuka amalan kerana manusia”

18.  وَقَالَ عَامِرُ بْنُ عَبْدِ الْقَيْسِ رَحِمَهُ اللهُ: إِذَا كَانَ الْكَلَامُ مِنَ الْقَلْبِ صَدَعَ فِي الْقَلْبِ وَإِذَا كَانَ مِنَ اللِّسَانِ لَمْ يُجَاوِزْ الآذَان.

Dan telah berkata A’mir Bin Abdul Qais r.a “Seseorang yang bercakap daripada hati maka maka ia akan masuk ke dalam hati, dan apabila ia bercakap hanya daripada lidah maka ia tidak melebihi telinga”

19.  وَكَانَ كَلَامُ السَّلَفِ مُرَادًا بِهِ وَجْهَ اللهِ, حَلَّ فِي الاسْتِمَاعِ وَأَثْبَتَ فِي الْقُلُوبِ.

Dan adalah kalam ulama’ Salaf itu semata-mata berkehendak padanya akan pandangan Allah, menetapkan pada mendengar dan mengukuhkan di dalam hati”

20.  وَسُئِلَ عَبْدُ الْقَادِرِ الْجِيلِي رَحِمَهُ اللهُ عَنْ قَوْلِ الْحَسَنِ الْبَصْرِي رَحِمَهُ اللهُ : إِذَا لَمْ يَكُنِ الْعَالِمُ زَاهِدًا كَانَ عُقُوبَةً عَلَى أَهْلِ زَمَانِهِ ؟ فَقَالَ : لِأَنَّهُ يَتَكَلَّمُ بِغَيْرِ إِخْلَاصٍ وَلَا عَمَلٍ فَلَا يَقَعُ كَلَامُهُ فِي قُلُوبِهِمْ وَلَا يَثْبُت فَيَسْمَعُونَ وَلَا يَعْمَلُونَ.

Dan ditanya Syeikh Abdul Qadir al Jili r.a tentang perkataan al Hasan al Basri r.a “Apabila orang alim tidak zuhud maka ia menjadi balasan ke atas ahli zamannya” Maka jawab Syeikh Abdul Qadir “Kerana orang alim itu bercakap tidak ikhlas, tidak beramal apa yang ia cakap, maka tidaklah jatuh ucapannya itu ke dalam hati manusia, dan tidak tetap, maka mereka hanya boleh mendengar dan tidak boleh beramal”

21.  وَقَالَ مَالِكُ بْنُ دِينَارٍ رَحِمَهُ اللَّهُ: إِنَّ الْبَدَنَ إِذَا سَقِمَ لَمْ يَنْجَحْ فِيهِ طَعَامٌ وَلَا شَرَابٌ وَلَا نَوْمٌ وَلَا رَاحَةٌ كَذَلِكَ الْقَلْبُ إِذَا عَلَقَ حُبَّ الدُّنْيَا لَمْ تَنْجَحْ فِيهِ الْمَوَاعِظُ .

Dan telah berkata Malik Bin Dinar r.a “Sesungguhnya badan apabila ia sakit maka ia tidak dapat merasai makanan, minuman, tidur, rehat, maka demikian juga hati apabila ia bergatung kepada cinta dunia maka segala nasihat tidak dapat memberi  kesan kepadanya”

22.  وَقَالَ يَحْيَ بْنُ مُعَاذٍ رَحِمَهُ اللَّهُ: مَنْ أَعْرَضَ عَنِ الْمَوْعِظَةِ فَقَدْ رَضِيَ بِالنَّارِ

Dan telah berkata Yahya Bin Muaz r.a “Sesiapa yang berpaling daripada nasihat maka dia redho dengan api neraka”

23.  وَسُئِلَ حَمْدُونُ بْنُ أَحْمَدَ الْقَصَّارِ رَحِمَهُ اللَّهُ: مَا بَالَ كَلَامُ السَّلَفِ أَنْفَعُ مِنْ كَلَامِنَا ؟ قَالَ: لِأَنَّهُمْ تَكَلَّمُوا لِعِزِّ الْإسْلَامِ وَنَجَاةِ النُّفُوسِ وَرِضَاءِ الرَّحْمَنِ وَنَحْنُ نَتَكَلَّمُ لِعزِّ النَّفْسِ وَطَلَبِ الدُّنْيَا وَقَبُولِ الْخَلْقِ.

Dan telah ditanya Hamdun Bin Ahmad al Qasshor r.a “Kenapa kalam ulama’ Salaf itu lebih bermanfaat daripada kalam kita ? maka beliau menjawab kerana mereka itu bercakap untuk keizzahan Islam, keselamatan diri dan redho Ilahi, sedangkan kita bercakap untuk kemulian diri, menuntut habuan dunia dan pandangan makhluk”

24.  وَقَالَ الْجُنَيدُ الْبَغْدَادِي رَحِمَهُ اللَّهُ: الْإِخْلَاصُ تَصْفِيَةُ الْعَمَلِ مِنَ الْكُدُورَاتِ.

Dan telah berkata al Junaid  al Baghdadi r.a “Ikhlas itu adalah membersihkan amal daripada segala kekeruhan”

25.  وَقَالَ أَبُو عُثْمَانَ الْمَغْرِبِي رَحِمَهُ اللَّهُ: الْإِخْلَاَصُ أَنْ تُوَحِّدُ اللَّهَ تَعَالَى بِلِسَانِكَ وَيُصَدِّقُ قَلْبُكَ لِسَانَكَ.

Dan telah berkata Abu U’thman al Maghribi r.a “Ikhlas itu adalah engkau mengesakan Allah dengan lidah engkau dan membenarkan hati engkau akan lidah engkau”

26.  وَقَالَ أَبُو عَطَاءٍ رَحِمَهُ اللَّهُ: الْإِخْلَاَصُ مَا خَلَصَ مِنَ الْآفَاتِ.

Dan telah berkata Abu Atho’ r.a “Ikhlas itu adalah bersih daripada segala penyakit”

27.  وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَدْهَمَ رَحِمَهُ اللَّهُ: الْإِخْلَاَصُ صِدْقُ النِّيَّةِ مَعَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ.

Dan berkata Ibrahim Bin Adham r.a “Ikhlas itu adalah benar niat bersama Allah Azzawajalla”

28.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التُّسْتَرِي رَحِمَهُ اللَّهُ: الْإِخْلَاَصُ مَا اسْتَتَرَ مِنَ الْخَلَائِقِ وَصَفَا مِنَ الْعَلَاَئِقِ.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a “Ikhlas itu adalah barang yang tersembunyi daripada makhluk dan bersih daripada segala pergantungan”

29.  وَقَالَ أَبُو سُلَيْمَانَ الدَّارَانِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  إِذَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ اِنْقَطَعَتْ عَنهُ كَثْرَةُ الْوَسَاوِسِ وَالرِّيَاءِ.

Dan telah berkata Abu Sulaiman ad Darani r.a “Apabila seseorang hamba itu ikhlas maka terputuslah daripadanya banyak waswas dan juga riya’”

30.  وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُوَلِّدِ رَحِمَهُ اللَّهُ:  حَلَاَوَةُ الطَّاعَةِ بِالْإِخْلَاصِ تَذْهَبُ بِوَحْشَةِ الْعُجْبِ.

Dan telah berkata Ibrahim Bin al Muwallad r.a “Kemanisan taat itu disebabkan ikhlas yang akan menghilangkan kesepian ujub”

31.  وَقَالَ أَحَمْدُ بْنُ عَاصِمِ الْأَنْطَاكِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  أَنْفَعُ الْإِخْلَاصِ مَا نَفَى عَنْكَ الرِّيَاءُ وَالتَّنْزِينُ وَالتَّصَنُّعُ.

Dan telah berkata Ahmad Bin A’shim al Anthoki r.a “Ikhlas yang paling benar itu adalah yang menafikan engkau daripada riya’, berlakon dan berpura-pura”

32.  وَقَالُ أَبُو عَلِي الثَّقَفِي رَحِمَهُ اللَّهُ: لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْأَعْمَالِ إِلَّا مَا كَانَ صَوَابًا وَمِنْ صَوَابِهَا إِلَّا مَا كَانَ خَالِصًا وَمِنْ خَالِصِهَا إِلَّا مَا وَافَقَ السُّنَةَ.

Dan telah berkata Abu Ali as Thaqafi r.a “Allah tidak akan menerima segala amalan melainkan ia benar, dan tidak dikira benar melainkan ikhlas, dan tidak dikira ikhlas melainkan menepati sunnah Rasulullah s.a.w”

33.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التُّسْتَرِي رَحِمَهُ اللَّهُ : الْإِخْلَاَصُ لَا يَطْلُعُ عَلَيهِ مَلَكٌ فَيَكْتُبُهُ وَلَا شَيْطَانٌ فَيُفْسِدُهُ.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a “Orang yang ikhlas itu tidak mahu dilihat oleh malaikat untuk menulisnya dan juga syaitan untuk merosakkannya”

34.  وَعَنْ فُضَيْلِ بْنِ عِيَاضٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: (لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا) قَالَ: أَخْلَصُهُ وَأَصْوَبُهُ، قُلْتُ: مَا أَخْلَصُهُ وَأَصْوَبُهُ ؟ قَالَ : إِنَّ الْعَمَلَ إذاَ كَانَ خَالِصًا وَلَمْ يَكُنْ صَوَابًا لَمْ يُقْبَلْ وَإذاَ كَانَ صَوَابًا وَلَمْ يَكُنْ خَالِصًا لَمْ يُقْبَلْ حَتَّى يَكُونَ خَالِصًا صَوَابًا وَالْخَالِصُ إذاَ كَانَ لِلَّهِ وَالصَّوَابُ إذاَ كَانَ عَلَى السُّنَّةُِ.

Dan Daripada Fudhail Bin I’yyadh dalam menafsirkan ayat “untuk menguji kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya”  beliau berkata iaitu yang paling ikhlas dan paling benar, aku berkata apakah maksud yang paling ikhlas dan paling benar ? beliau berkata “sesungguhnya amal apabila dibuat dengan ikhlas tetapi tidak benar maka ia tidak diterima, dan apabila benar tetapi tidak ikhlas juga tidak diterima sehinggalah menjadi ikhlas dan benar, dan orang yang ikhlas itu adalah beramal semata-mata kerana Allah dan benar itu apabila bertepatan dengan sunnah Rasulullah s.a.w”

35.  وَقَالَ الْعِزُّ بْنُ عَبْدِ السّلَامِ رَحِمَهُ اللَّهُ : الْإِخْلَاَصُ أَنْ يَفْعَلَ الْمُكَلَّفُ الطَّاعَةَ خَالِصَةً للهِ وَحْدَهُ، لَا يُرِيدُ بِهَا تَعْظِيماً مِنَ النَّاسِ وَلَا تَوْقِيرًا، وَلَا جَلْبُ نَفْعٍ دِينِيّ، وَلَا دَفْعُ ضَرَرٍ دُنْيَوِيّ.

Dan telah berkata al I’z Bin Abd Salam “Ikhlas itu adalah melakukan oleh mukallaf akan ketaatan semata-mata kerana Allah, ia tidak berkehendak kepada pengagongan dan penghormatan daripada manusia, dan tidak kerana manfaat agama atau menolak  mudhorat dunia”

36.  وَقَالُ أَبُو عَلِي الثَّقَفِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  الْفُرُوعُ الصَّحِيحَةُ لَا تَنْفَرِعُ إِلَّا مِنْ أَصْلٍ صَحِيحٍ, فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَصِحَّ لَهُ عَمَلُهُ عَلَى السُّنَّةِ فَلَيُصَحِّحْ الْإِخْلَاصَ فِي قَلَْبِهِ, فَإِنَّ تَصْحِيحَ ظَوَاهِرِ الْأَعْمَالِ بِصِحَّةِ بَوَاطِنِ الْإِخْلَاصِ.

Dan telah berkata Abu Ali as Thaqafi r.a “Cabang yang benar itu tidak dikira cabang melainkan asalnya itu benar, maka barangsiapa yang yang mahu amalnya itu benar mengikut sunnah, maka hendaklah ia benar ikhlas di dalam hatinya, sesungguhnya benar zahir amalan itu dengan sebab benar batin ikhlas”

37.  قَالَ إبْرَاهِيم النَّخَعِيّ: كَانُوا يَكْرَهُونَ أَنْ يُظَهِّرُوا صَالِحَ مَا يُسِرُّونَ!

Dan telah berkata Ibrahim an Nakhaie’ r.a "adalah para salafussoleh itu benci menzahirkan kebaikan apa yang mereka lakukan secara tersembunyi"

38.  وَقَالَ الْحَافِظُ الدُّمْيَاطِي رَحِمَهُ اللَّهُ: وَاعْلَمْ وَفَّقَنَا اللَّهُ وَإِيَّاكَ أَنَّ الشَّرْطَ الْعَامَ فِي قَبُولِ جَمِيعِ أَنْوَاعِ الطَّاعَاتِ وَالْفَوْزِ بِأَجْرِهَا وَثَوَابِهَا هُوَ الْإِخْلَاَصُ، وَكُلُّ عَمَلٍ لَا يَصْدُرُ عَنِ الْإِخْلَاصِ فَهُوَ إِلَى الْهَلَاكِ أَقْرَبُ.

Dan telah berkata al Hafiz ad Dumyathi r.a “Ketahuilah oleh engkau ! Semoga memberi taufiq oleh Allah kepada kami dan engkau, bahawa syarat umum pada menerima sekalian taat dan Berjaya mendapat pahala itu adalah ikhlas, dan setiap amalan yang tidak terbit ikhlas daripadanya maka dia lebih dekat kepada binasa”

39.  وَقَالَ ابْنُ حِبَّانٍ رَحِمَهُ اللَّهُ:  إِنَّ الرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلَامِ يَنْوِي فِيهِ الْخَيْرَ فَيَلْقِي اللَّهُ فِي قُلُوبِ الْعِبَادِ حَتَّى يُقُولُوا مَا أَرَادَ بِكَلَامِهِ إِلَّا الْخَيْرَ.

Dan telah berkata Ibn Hibban r.a “Sesungguhnya seseorang yang bercakap dengan satu ucapan yang ia niatkan kebaikan padanya, maka Allah akan campakkan ia ke dalam hati hamba-hambanya sehingga mereka berkata tidaklah ia kehendakki dengan ucapannya ia melainkan kebaikan”

40.  قَالَ عِكْرِمَةُ رَحِمَهُ اللَّهُ: مَا رَأَيْتُ أَقَلّ عَقْلًا مِمَّنْ يَعْلَمُ مِنْ نَفْسِهِ السُّوءَ وَيُحِبُّ مِنَ النَّاسِ أَنْ يَصْفُوَهُ بِالْعِلْمِ وَالصَلَاحِ !.

Dan telah berkata I’krimah r.a “Aku tidak pernah melihat orang yang lebih rendah akalnya daripada orang yang mengetahui dirinya buruk tetapi dia suka manusia mensifatkannya seorang yang berilmu dan baik"

41.  قاَلَ سَرِيُّ السَّقَطِي رَحِمَهُ اللَّهُ: مِنَ النَّذَالَةِ أَنْ يَأْكُلَ الْعَبْدُ بَدِينِهِ!

Dan telah berkata Sariy as Saqathi r.a “di antara kehinaan seseorang hamba itu adalah dia makan hasil menjual agamanya sendiri”

42.  قَالَ مُسْلِمُ بْنُ يَسَارٍ رَحِمَهُ اللَّهُ: الرِّيَاءُ سَاعَةُ زَلَّةِ الْعَالِمِ، وَبِهَا يَبْتَغِي الشَّيْطَانُ زَلَّتَهُ!

Dan telah berkata Muslim Bin Yasar ra “Riya’ itu adalah saat kegelinciran seorang alim, dan dengan riya’ itu syaitan harap dapat menggelincirkannya"

43.  قَالَ الجُنَيدُ الْبَغْدَادِي رَحِمَهُ اللَّهُ: مَنْ لَزِمَ طَرِيقُ الْمُعَامَلَةِ عَلَى الْإِخْلَاَصِ أَرَاحَهُ اللَّهُ عَنِ الدَّعَاوى الْكَاذِبَةِ !

Dan telah berkata Junaid al Baghdadi r.a “barangsiapa yang melazimi jalan muamalat dengan ikhlas maka Allah akan menyelamatkannya daripada dakwaan-dakwaan yang bohong"

44.  قَالَ يَحْيَى بْنُ مُعَاذ رَحِمَهُ اللَّهُ: مَنْ أَشْخَصَ بِقَلْبِهِ إِلَى اللَّهِ اِنْفَتَحَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةُ مِنْ قَلْبِهِ وَجَرتْ عَلَى لِسَانِهِ.

Dan telah berkata Yahya Bin Mua’z r.a “Barangsiapa yang  mengembalikan hatinya kepada Allah maka akan terbukalah pancaran hikmah daripada hatinya dan akan mengalir di atas lidahnya”

45.  قَالَ ابْنُ الْجَوْزِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ: الْإِخْلَاصُ مِسْكٌ مَصُونٌ فِي الْقَلْبِ يُنَبِّهُ رِيحُهُ عَلَى حَامِلِهِ.

Dan telah berkata Ibn Jauzi r.a “Ikhlas itu adalah wangian yang terpelihara di dalam hati mewangikan  baunya itu pada orang yang membawanya”

 

46.  قَالَ أَبُو دَاوُدَ الطَّيَالِسِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  يَنْبَغِي لِلْعَالِمِ إِذاَ حَرَّرَ كِتَابُهُ أَنْ يَكُونَ قَصْدُهُ بِذَلِكَ نَصْرَةَ الدِّينِ، لَا مَدْحُهُ بَيْنَ الْأَقْرَانِ لِحُسْنِ التَّأْلِيف !

Dan telah berkata Abu Daud at Thoyalisi ra “Hendaklah bagi seorang alim itu apabila dia telah selesai mengarang kitab berniat untuk menolong agamanya bukan ia mengharap pujian manusia kerana pandai mengarang”

47.  قَالَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ رَحِمَهُ اللَّهُ:  إِنِّي لَأَدَعُ كَثِيرًا مِنَ الْكَلَامِ مَخَافَةَ الْمُبَاهَاةِ.

Dan telah berkata Umar Abdul Aziz “Sesungguhnya aku tinggalkan daripada banyak bercakap kerana bimbang berbangga-bangga”

48.  قَالَ ابْنُ الْمُبَارَكِ رَحِمَهُ اللَّهُ كَتَبَ إِلَيَّ سُفْيَانُ الثَّوْرِي: بُثَّ وَاحْذَرِ الشُّهْرَةَ !

Dan telah berkata Abdullah Bin al Mubarak bahawa Sufyan as Thauri telah menulis surat kepadanya “Sebarkanlah ilmu dan jauhilah kemasyhuran”

49.  قَالَ الزُّبَيْرُ بْنُ الْعَوَّامِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: مَنِ اسْتَطَاعَ مِنكُمْ أَنْ يَكُونُ لَهُ خَبِئٌ مِنْ عَمَلٍ صَالِحٍ فَلَيَفْعَلْ.

Dan telah berkata az Zubair Bin al A’wwam r.a “Sesiapa yang mampu di kalangan kamu untuk menyembunyikan amal solehnya maka hendaklah ia lakukan !”

50.  قَالَ بِشْرُ الْحَافِي رَحِمَهُ اللَّهُ : وَاللَّهِ لَقَدْ أَدَرَكْنَا أَقْوَامًا كَانَ لَا يُعَلِّمُونَ أَحَدًا الْعِلْمَ حَتَّى يُرَوِّضُوا نَفْسَهُ سِنِيْنَ كَثِيرَةً وَيَظْهَرُ لَهُمْ صَلَاحُ نِيَّتِهُ  !

Dan telah berkata Bisyr al Hafi r.a “Demi Allah seseungguhnya kami mendapati ada di kalangan para ahli ilmu yang tidak mahu manyampaikan ilmu sehingga mereka melatih diri mereka beberapa tahun untuk menzahirkan niat yang baik”

51.  قَالَ نُعَيمُ بْنُ حَمَّادٍ رَحِمَهُ اللَّهُ : كَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ رَحِمَهُ اللَّهُ يَكْثُرُ الْجُلُوسَ فِي بَيْتِهِ فَقِيلَ لَهُ أَلَا تَسْتَوْحِشُ ؟ فَقَالَ كَيْفَ اِسْتَوْحَشَ وَأَنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ.

Dan telah berkata Nua’im Bin Hammad r.a adalah Ibnu Mubarak itu banyak duduk di rumahnya, maka ada manusia yang bertanya kepadanya apakah engkau tidak berasa sunyi ? maka beliau menjawab bagaimana aku boleh berasa sunyi sedangkan aku bersama Nabi s.a.w”

52.  كَانَ أَحَدُ الْحُكَمَاءِ يَقُولُ: إذاَ كَانَ الْمَرْءُ يَحْدُثُ فِي الْمَجْلِسِ فَأَعْجَبَهُ الْحَديثُ فَلَْيَسْكُتْ، وَإِذاَ كَانَ سَاكِتًا فَأَعْجَبَهُ السُّكُوتُ فَلََيُحَدِّثْ

Adalah seorang di kalangan ahli hikmah berkata “Apabila seseorang yang bercakap di dalam satu majlis lalu ia merasa kagum dengan ucapannya itu maka hendaklah ia dia, dan apabila ia merasa kagum dengan diamnya itu maka hendaklah ia bercakap”

53.  قَالَ الرَّبِيعُ بْنُ صَبِيحٍ رَحِمَهُ اللَّهُ: كَانَ الْحَسَنُ إِذاَ أَثْنَى عَلَيهِ أَحَدٌ فِي وَجْهِهِ كَرِهَ ذَلِكَ، وَإذاَ دَعَا لَهُ سَرَّهُ ذَلِكَ.

Dan telah berkata ar Rabi’ Bin Shabih r.a “Adalah Hasan al Basri apabila ada manusia yang memuji di hadapannya maka ia menjadi marah dan apabila ada manusia yang mendoakannya maka ia gembira”

54.  قَالَ عَطَاءٌ السُّلَيْمِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ زَيْدٍ الْعَبْدِي يَذْكُرُ أَنَّ رَجُلاً مَرَّ بِمَجْلِسٍ فَأُثْنُيِ عَلَيْهِ خَيْراً فَلَمَّا جَاوَزَهُم قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤَلَاءَ لَمْ يَعْرِفُونِي وَأَنْتَ تَعْرِفُنِي.

Dan telah berkata A’tha’ as Sulaimi r.a “Aku mendengar Ja’far Bin Yazid al A’bdi  menceritakan tentang seorang lelaki yang lalu di dalam majlis lalu memujinya dengan kebaikan maka dia berkata ya Allah sesungguhnya mereka semua tidak mengenali aku sedangkan engkau mengenali aku"

55.  قَال وَهَبُ بْنُ مُنَبِّه رَحِمَهُ اللَّهُ:  لِلْمُنَافِقِ ثَلَاثُ عَلَاَمَاتٍ: يَكْسلُ إذاَ كَانَ وَحَدَهُ وَيَنْشِطُ إِذاَ كَانَ أَحَدٌ عِنْدَهُ وَيَحْرُصُ فِي كُلِّ أُمُورِهِ عَلَى الْمَحْمَدَةِ.

Dan telah berkata Wahab Bin Munabbih r.a “Bagi orang munafiq itu tiga tanda ; malas beribadah ketika seorang diri, dan rajin beribadah apabila ada manusia di sisinya, dan bersungguh-sungguh pada setiap urusannya apabila dipuji”

56.  وَقَالَ الْأَوْزَاعِي رَحِمَهُ اللَّهُ: الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا تَرْكُ الْمَحْمَدَة, تَعْمَلُ الْعَمَلَ لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ النَّاسُ عَلَيهِ.

Dan telah berkata al Auzaie’ r.a “Zuhud di dunia itu adalah meninggalkan pujian iaitu engkau beramal dan tidak mahukan pujian manusia ke atasnya"

57.  وَقَالَ بَعْضُهُمْ : مَنْ أَحَبَّ الْمَدْحَ وَكَرِهَ الذَّمَّ فَهُوَ مُنَافِقٌ.

Dan telah berkata sebahagian salafussoleh “Barangsiapa yang sukakan pujian dan benci akan celaan maka dia sebenarnya munafiq”

58.  وَقَالَ سُفْيَانُ الثَّوْرِي رَحِمَهُ اللَّهُ : إذاَ قِيلَ لَكَ بِئْسَ الرَّجُلُ أَنْتَ تَغْضَبُ فَأَنْتَ بِئْسَ الرَّجُلُ.

Dan telah berkata Sufyan as Thauri r.a “Apabila dikatakan kepada engkau seburuk-buruk lelaki dan engkau marah, maka sungguh engkau adalah seburuk-buruk lelaki”

59.  وَسُئِلَ بَعْضُ الْعُلَمَاءِ : مَا عَلَاَمَةُ النِّفَاقِ ؟ قَالَ الَّذِي إِذَا مُدِحَ بِمَا لَيْسَ فِيهِ اِرْتَاحَ لِذَلِكَ قَلْبُهُ.

Dan ditanya kepada sebahagian ulama’ apakah tanda munafiq itu ? mereka menjawab “Seseorang yang apabila ia dipuji sedangkan tidak ada pada dirinya maka hatinya menjadi suka akan yang demikian itu”

60.  وَقَالَ سُفْيانُ الثَّوْرِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ : الْبُكَاءُ عَشْرَةُ أَجْزَاءٍ، تِسْعَةٌ لِغَيْرِ اللَّهِ وَاحِدٌ لِلَّهِ.

Dan telah berkata Sufyan as Thauri “Menangis itu ada sepuluh bahagian, sembilan daripadanya bukan kerana Allah dan satu bahagian kerana Allah”

61.  وَقَالَ يُوسُفُ بْنُ أَسْبَاطٍ رَحِمَهُ اللَّهُ : مَا عَالَجَ الْمُتَعَبِّدُونَ شَيْئًا أَشَدُّ عَلَيهِمْ مِنَ اتِّقَاءِ حُبِّ الثَّنَاءِ وَهُمْ يُرِيدُونَ بِذَلِكَ النَّاسَ.

 

Dan telah berkata Yusuf Bin Asbat r.a “Sesuatu yang sangat berat untuk merawat penyakit ahli ibadah itu adalah sukakan pujian yang mereka mahukannya daripada manusia”.

62.  وَقَالَ عَبْدُ اللهِ بْنُ الْمُبَارَكِ رَحِمَهُ اللَّهُ:  يَا ابْنَ الْمُبَارَكِ!  إِذاَ عَرَفْتَ نَفْسَكَ لَمْ يَضُرُّكَ مَا قِيلَ فِيكَ.

Dan telah berkata Ibn Mubarak pada dirinya sendiri “Wahai Ibn Mubarak ! jika engkau mengenali diri engkau sendiri maka tidak ada yang memudharatkan engkau akan apa yang dikatakan oleh manusia kepada engkau.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نفائس مأثورة

للإمام النووي

1.      وَقَالَ عَمَّارٌ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ : ثَلاَثٌ مَنْ جَمَعَهُنَّ فَقَدْ جَمَعَ الإِيمَانَ الإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِكَ وَبَذْلُ السَّلاَمِ لِلْعَالَمِ وَالإِنْفَاقُ مِنَ الإِقْتَارِ.

Dan telah berkata A’mmar r.a “Tiga perkara sesiapa yang menghimpunkannya maka dia telah menghimpunkan iman ; Menyedari diri sendiri, memberi kedamaian pada alam dan membantu golongan yang memerlukan”

2.      وَقَالَ يَحْيَى بْنُ أَبِى كَثِيرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ : لاَ يُسْتَطَاعُ الْعِلْمُ بِرَاحَةِ الْجِسْمِ.

Dan telah berkata Yahya Bin Abi Kathir “Ilmu tidak boleh diperolehi dengan kerehatan tubuh badan”

3.      وَقَالَ رَبِيعَةٌ يَعْنِي شَيْخُ الْإمَامِ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ رَضِي اللَّهِ عَنهُمَا:  لَا يَنْبَغِي لِمَنْ عِنْدَهُ شَيْءٌ مِنَ الْعِلْمِ أَنْ يُضَيِّعَ نَفْسَهُ.

Dan telah berkata Rabia’h iaitu guru Imam Malik r.a “Tidak sepatutnya seseorang yang ada ilmu di sisinya itu menghina akan dirinya sendiri”

(iaitu hendaklah ia beramal dengan ilmunya dan hendaklah ia sebarkan untuk mencari redho Allah supaya ilmu itu berpindah kepada orang lain)

4.      وَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ : مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُهُ.

Dan telah berkata Umar Bin al Khattob r.a “Siapa yang nipis mukanya maka akan nipis ilmunya” (iaitu siapa yang malu dalam menuntut ilmu maka ilmunya nipis iaitu malu)

5.      وَقَالَ مُجَاهِدٌ رَحِمَهُ اللهُ : لَا يَتَعَلَّمُ الْعِلْمَ مُسْتَحْيٌ وَلَا مُتَكَبِّرٌ.

Dan telah berkata Mujahid r.a “Ilmu tidak boleh dipelajari oleh orang yang malu lagi sombong”

6.      وَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ الله عَنْهُ : تَفَقَّهُوا قَبْلَ أَنْ تَسُودُوا.

Dan telah berkata Umar r.a “Dalamilah ilmu sebelum kamu menjadi ketua” )iaitu bersungguh-sungguhlah kamu dalam menguasai ilmu semasa kamu masih muda, dan ketika kamu belum sebuk dengan urusan kepimpinan dan sebelum kamu telah tua, dan apabila kamu telah tua dan menjadi pemimpin, maka ia akan menghalang kamu daripada menguasai ilmu(

7.      وَهَذَا نَحْو مَا قَالَ الشَّافِعِي رَضِيَ الله عَنْهُ : تَفَقَّهْ قَبْلَ أَنْ تَرْأَسَ فَإِذَا رَأَسْتَ فَلَا سَبِيلَ إِلَى التَّفَقُّهِ.

Dan sebagaimana kata Imam Syafie r.a “dalamilah ilmu sebelum engkau menjadi ketua apabila engkau telah menjadi ketua maka engkau tidak ada jalan untuk mendalami ilmu”

8.       وَقَالَ سَرِيُّ السَّقَطِي رَحِمَهُ اللهُ : مَا أُحِبُّ أَنْ أَمُوتَ حَيْثُ أُعْرَفُ, أَخَافُ أَنْ لَا تَقْبَلُنِي الْأَرْضُ وَافْتَضَحُ

Dan telah berkata Sariy as Saqathi r.a “Aku tidak suka mati pada tempat yang aku dikenali kerana aku bimbang bumi tidak mahu menerima jasad aku maka aku akan dicela”

9.      وَقَالَ سَرِيُّ السَّقَطِي رَحِمَهُ اللهُ : إِنِّي لَأَنْتَظِرُ إِلَى أَنْفِي كُلَّ يَوْمٍ مَرَّتَيْنِ مَخَافَةً أَنْ يَكُونَ قَدِ اسْوَدَّ وَجْهِي.

Dan telah berkata Sariy as Saqathi r.a “Sesungguhnya aku melihat hidungku dua kali sehari kerana bimbang mukaku menjadi hitam kerana banyak dosa”

10.  وَقَالَ الْحُسَينُ بْنُ أَرْجَكَ رَحِمَهُ اللهُ : مِنْ خَيْرِ الْمَوَاهِبِ الْعَقْلُ وَمِنْ شَرِّ الْمَصَائِبِ الْجَهْلُ.

Dan telah berkata al Husain Bin Arjak r.a “Di antara sebaik-baik pemberian itu adalah aqal dan di antara seburuk-buruk musibah itu adalah jahil”

11.  وَقَالَ بِشْرُ بْنُ الْحَارِثِ رَحِمَهُ اللهُ : كَانُوا لَا يَأْكُلُونَ تَلَذُّذًا وَلَا يَلْبَسُونَ تَنَعُّمًا, قَالَ وَهَذَا طَرِيقُ الْآخِرَةِ وَالْأَنْبِيَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَمَنْ بَعْدَهُمْ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ الْأَمْرَ فِي غَيْرِ هَذَا فَهُوْ مَفْتُونٌ.

Dan telah berkata Bisyr Bin al Haris r.a “Para kekasih Allah itu tidak makan makanan yang lazat dan tidak memakai pakaian indah, inilah jalan ahli akhirat, jalan para Anbia’ dan solihin dan selepas mereka, maka barangsiapa yang menyangka lain daripada jalan ini maka dia tertipu”

12.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التُّسْتَرِي رَحِمَهُ اللهُ : حَرَامٌ عَلَى قَلْبٍ أَنْ يَشُمَّ رَائِحَةَ الْيَقِينِ وَفِيهِ سُكُونٌ إِلَى غَيْرِ اللهِ تَعَالَى وَحَرَامٌ عَلَى قَلْبٍ أَنْ يَدْخُلَهُ النُّورُ وَفِيهِ شَيْءٌ مِمَّا يَكْرَهُهُ اللهُ تَعَالَى.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a “Hati itu terhalang daripada mencium bau yakin sekiranya di dalamnya masih bergantungan kepada selain Allah, dan hati itu terhalang daripada dimasuki cahaya sekiranya di dalamnya ada sesuatu yang dibenci Allah”

13.  وَقَالَ بِشْرُ بْنُ الْحَارِثِ رَحِمَهُ اللهُ : أَوْحَى اللهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَا دَاوُد ! لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَبَيْنَكَ عَالِمًا مَفْتُونًا فَيَصُدَّكَ بِسُكْرِهِ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقٍ عِبَادِي نَسْأَلُ اللهَ الْعَافِيَةَ .

Dan telah berkata Bisyr Bin al Haris r.a Allah telah mewahyukan kepada Daud a.s “Wahai Daud janganlah engkau menjadikan di antara aku dan engkau orang alim yang menipi engkau, maka ia akan menghalang engkau daripada jalan cintaku, mereka itu adalah perompak perjalanan hamba-hambaku, semoga Allah menyelamatkan kita semua”

14.  وَقَالَ سَلْمَانُ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ : لَا يَعْلَمُ النَّاسُ عَوْنَ اللهِ بِالضَّعِيفِ مَا عَالَوا بِالظَّهْرِ.

Dan telah berkata Salman r.a “Ramai manusia tidak mengetahui pertolongan Allah itu pada menolong golongan yang dhaif, sekiranya mereka tahu nescaya mereka tidak akan mengabaikannya”

15.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللهُ : عَلَيْكَ بِالزُّهْدِ فَالزُّهْدُ عَلَى الزَّاهِدِ أَحْسَنُ مِنَ الْحُلَى عَلَى النَّاهِدِ.

Dan berkata Imam as Syafie r.a “Hendaklah engkau zuhud kerana zuhud bagi orang yang zuhud itu lebih berharga daripada permata yang ada pada anak gadis”

16.  وَقَالَ الرَّبِيعُ رَحِمَهُ اللهُ قَالَ لِي الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللهُ : يَا رَبِيعُ ! لَا تَتَكَلَّمْ فِيمَا لَا يَعْنِيكَ فَإِنَّكَ إِذَا تَكَلَّمْتَ بِالْكَلِمَةِ مَلَكَتْكَ وَلَمْ تَمْلِكْهَا.

Dan telah berkata ar Rabi’ r.a bahawa Imam as Syafie telah berkata kepadanya “Wahai Rabi’ ! Janganlah bercakap pada perkara yang tidak berfaedah kerana apabila engkau berkata dengan satu perkataan maka ia akan menguasai engkau dan engkau tidak dapat lagi menguasainya”

17.  وَقَالَ الْمُزَنِي رَحِمَهُ اللهُ سَمِعْتُ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللهُ يَقُولُ : لَيْسَ لِأَحَدٍ إِلَّا لَهُ مُحِبٌّ وَمُبْغِضٌ فَإِذَا لَا بُدَّ مِنْ ذَلِكَ فَلْيَكُنِ الْمَرْءُ مَعَ أَهْلِ طَاعَةِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّّ.

Dan telah berkata al Muzani r.a aku mendengar bahawa Imam as Syafie berkata “Tidak ada seorang pun melainkan baginya itu peminat dan pembenci, sekiranya demikian itu maka hendaklah seseorang itu melazimkan dirinya bersama orang-orang yang taat kepada Allah”

18.  وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ أَبِي الْحَوَارِي رَحِمَهُ اللهُ : تَمَنَّيْتُ أَنْ أَرَى أَبَا سُلَيْمَانَ الدَّارَانِي رَحِمَهُ اللهُ فِي الْمَنَامِ فَرَأَيْتُهُ بَعْدَ سَنَةٍ فَقُلْتُ يَا مُعَلِّمُ مَا فَعَلَ اللهُ بِكَ ؟ فَقَالَ يَا مُحَمَّدٌ ! جِئْتُ مِنْ بَابِ الصَّغِيرِ فَلَقَيْتُ وَسْقَ شَيْخ فَأَخَذْتُ مِنْهُ عُودًا مَا أَدْرِي تَخَلَّلْتُ بِهِ أَوْ رَمَيْتُ بِهِ فَأَنَا فِي حِسَابِهِ مُنْذُ سَنَةٍ إِلَى هَذِهِ اللَّيْلَةِ

Dan telah berkata Ahmad Bin Abi al Hawari r.a “Aku berharap dapat bermimpi berjumpa dengan Abu Sulaiman ad Darani r.a di dalam tidur, maka aku dapat bermimpi bertemu dengannya selepas setahun, maka aku bertanya, wahai tuan apakah yang Allah balas pada engkau ? Maka jawab beliau “Wahai Muhammad ! suatu hari aku datang dari Bab Shoghir lalu aku berjumpa dengan pembawa kayu, maka aku mengambil sebilah kayu kecil, aku tidak tahu adakah aku buat pencungkil atau aku buang, maka sekarang aku disoal tentangnya semenjak setahun yang lalu sehingga malam ini”

19.  وَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْوَرَّاقِ رَحِمَهُ اللَّهُ:  مُرُوا بِمَعْرُوفٍ أيَّامَ الْفِتْنَةِ يَتَقَاتَلُونَ, وَهُوَ يُقُوْلُ لَهُمْ مُرُوا أَصْحَبَكُمُ اللَّهُ مُرُوا بَارَكَ اللَّهُ فِيكُمْ فَقِيْلَ لَهُ إِنّهُمْ يَخْرُجُونَ عَنِ الْقِتَالِ فَقَالَ إِنَّ أَصْحَبَهُمُ اللَّهُ لَمْ يُقَاتِلُوا.

Dan telah berkata Abdullah Bin Muhammad al Warraq r.a “Suruhlah manusia melakukan kebaikan ketika suasana huru-hara dan manusia saling berbunuhan, suruhlah manusia melakukan kebaikan maka kamu akan disertai oleh Allah dan diberkati oleh Allah, maka apabila dikatakan baginya, mereka itu sedang sebuk keluar berperang, maka dia berkata sesungguhnya mereka yang bersama Allah tidak akan berperang sesama sendiri”

20.  وَقَالَ ابْنُ أَبِي الدُّنْيَا رَحِمَهُ اللَّهُ:  جَلَسَ إِلَى مَعْرُوفٍ فَاغْتَابَ رَجُلٌ مِنهُمْ رَجُلًا فَقَالَ يَا هَذَا اُذْكُرْ يَوْمَ يُوْضَعُ الْقَطْنُ عَلَى عَيْنَيْكَ.

Dan telah berkata Ibn Abid Dunya r.a seorang lelaki duduk bersama Ma’ruf, lalu ia mengumpat seseorang di kalangan mereka, maka kata Ma’ruf “Wahai lelaki ! Ingatlah akan hari di mana kapas di letakkan ke atas dua mata engkau”

21.  وَقَالَ مَعْرُوفٌ الْكَرْخِي رَحِمَهُ اللَّهُ: كَلَاَمٌ فِيمَا لَا يَعْنِيهِ خِذْلَانٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى.

Dan telah berkata Ma’ruf al Karkhi.r.a “Seseorang yang banyak bercakap pada perkara yang tidak ada faedah, maka itu tandanya dia mendapat penghinaan daripada Allah”

22.  وَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْمُوَفَّقِ رَحِمَهُ اللَّهُ: كَانَ مِنْ دُعَاءِ مَعْرُوفٍ "يا مَالِكُ يا قَدِيرُ يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ نَظِير".

Dan telah berkata Ali Bin al Muwaffaq r.a “Adalah di antara doa Ma’ruf ialah Wahai Raja wahai yang maha Berkuasa wahai yang tidak ada bandingan denganNya”

23.  وَقَالَ خَلْفُ بْنُ تَمِيمٍ رَحِمَهُ اللَّهُ:  رَأَيْتُ إِبْرَاهِيمَ بْنَ أَدْهَمَ بِالشَّامِ فَقُلْتُ: مَا أَقْدَمَكَ هَا هُنَا ؟ فَقَالَ أَمَّا أَنِّي لَمْ أَقْدِمْهَا لِجهَادٍ وَلَا لِربَاطٍ، وَلَكِنْ قَدِمْتُهَا لِأَشْبعَ مِنْ خُبْزٍ حَلَالٍ.

Dan telah berkata Khalaf Bin Tamim r.a aku melihat Ibrahim Bin Adham di Syam lalu aku berkata “Kenapa engkau datang ke sini ? Maka jawab beliau “Aku datang ke sini bukanlah untuk berjihad atau menjadi tentera,tetapi aku datang ke sini untuk kenyang daripada roti yang halal” 

24.  وَقَالَ الْحَارِثُ الْغَزِّي آلَى رَبِيعُ بْنُ خِرَاشٍ رَحِمَهُ اللَّهُ أَنْ لَا يَصِيرَ ضَاحِكًا حَتَّى يَعْلَمَ أَيْنَ مَصِيرُهُ فَمَا ضَحِكَ إِلَّا بَعْدَ مَوْتِهِ وَقَالَ: لَقَدْ أَخَبَرَنِي غَاسِلُهُ أَنَّهُ لَمْ يَزَلْ مُبْتَسِمًا عَلَى سَرِيرِهِ وَنَحْنُ نَغْسِلُهُ حَتَّى فَرَغْنَا مِنْ غُسْلِهِ.

Dan telah berkata al Harith al Ghazzi r.a bahawa Rabi’ Bin Khirash r.a telah bersumpah tidak mahu ketawa sehingga dia mengetahui di mana tempat tinggalnya selepas dia mati, maka selepas itu dia tidak lagi ketawa sehinggalah dia mati, dan kata al Harith lagi, telah mengkhabarkan kepada aku oleh orang yang memandikannya bahawa Rabi’sentiasa tersenyum di atas hamparannya sehingga selesai kami memandikannya”

25.  وَقَالَ أَحَمْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ رَحِمَهُ اللَّهُ:  اجْتَمَعَ قُرَّاءُ أَهْلِ الْكُوفَةِ فِي مَنْزِلِ الْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَة فَأَجْمَعُوا عَلَى أَنَّ أَقْرَأَ أَهْلِ الْكُوفَةِ طَلْحَةُ بْنُ مُصَرِّفٍ فَبَلَّغَهُ ذَلِكَ فَقَعَدَ إِلَى الْأعْمَشِ يَقْرَأُ عَلَيهِ لِيَذْهَبَ لِذَلِكَ الْاِسْمَ عَنْهُ.

Dan telah berkata Ahmad Bin Abdullah r.a “Ahli Qurra’ di kalangan penduduk Kufah telah berhimpun di rumah al Hakam Bin U’taibah, mereka sepakat bacaan yang paling baik di kalangan penduduk Kufah adalah Tholhah Bin Musharrif, lalu berita ini sampai kepada beliau maka langsung beliau duduk di hadapan Imam al A’amash membaca al Quran untuk menghilangkan perasaan itu”

26.  وَقَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قِيلَ لِأُبَي بْنِ كَعْبٍ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ:  يَا أَبَا الْمُنْذِرِ عِظْنِي قَالَ وَأَخِ الْإخْوَانَ عَلَى قَدْرِ تَقْوَاهُمْ وَلَا تَجْعَلْ لِسَانَكَ بِذْلَةً لِمَنْ لَا يَرْغَبُ فِيهِ وَلَا تَغْبِطِ الْحَيَّ إِلَّا بِمَا تَغْبِطُ بِهِ الْمَيِّتُ.

Dan telah berkata imam as Syafie r.a dikatakan kepada Ubai Bin Ka’ab “Wahai Abu Munzir ! Berilah nasihat kepadaku lalu beliau berkata bersahabatlah dengan manusia mengikut qadar ketaqwaan mereka dan jangan engkau jadikan lidah engkau untuk bercakap dengan orang yang tidak meminatinya dan jangan engkau cemburu terhadap orang yang hidup kecuali seperti mana engkau cemburu terhadap orang yang telah mati”

27.  وَقَالَ فَضُيلُ بْنُ عِيَاضٍ رَحِمَهُ اللَّهُ: كَمْ مِمَّنْ يَطُوْفُ بِهَذَا الْبَيْتِ وَآخِرُ بَعِيدٌ مِنْهُ وَأَعْظَمُ أَجْرًا مِنْهُ.

Dan telah berkata Fudhail Bin I’yyadh “Berapa ramai orang yang tawaf di rumah ini tetapi orang yang jauh daripadanya lebih besar mendapat ganjaran kerana benarnya niat mereka”

28.  وَقَالَ فَضُيلُ بْنُ عِيَاضٍ رَحِمَهُ اللَّهُ:  قَالَ دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إلَهِي ! كُنْ لِابْنِي كَمَا كُنْتَ لِي, فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ يا داوُدُ ! قُلْ لِابْنِكَ سُلَيْمَانَ يَكُونُ لِي كَمَا كُنْتَ لِي, أَكُوْنُ لَهُ كَمَا كُنْتُ لَكَ.

Dan telah berkata Fudhail Bin I’yyadh “Berkata Daud a.s Tuhanku jagalah anak aku seperti mana Engkau menjaga aku, maka Allah mewahyukan kepadanya, wahai Daud katakanlah kepada anak engkau supaya dia menjaga agama Aku sebagaimana engkau menjaga agama Aku nescaya Aku menjaganya  seperti Aku menjaga engkau”

29.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ : اِرْفَعْ حَاجَتَكَ إِلَيَّ فَقَالَ قَدْ رَفَعْتُهَا إِلَى الْجَوَّادِ الْكَرِيمِ.

Dan telah berkata Imam as Syafie bahawa Hisyam Bin Abd Malik berkata apa hajat engkau ! Maka jawab beliau “Aku tidak memberitahu sebarang hajatku melainkan kepada yang Maha Pemurah lagi Maha Mulia”

30.  وَقَالَ الْقُشَيْرِي رَحِمَهُ اللَّهُ: كَانَ لِجَعْفَرٍ الْخُلْدِيِّ فَصٌّ فَوَقَعَ يَوْمًا فِي دَجْلَةٍ وَكَانَ عِنْدَهُ دُعَاءٌ مُجَرَّبٌ لِلضَّالَّةِ تُرَدُّ فَدَعَا بِهِ, وَقَالَ أَبُو نَصْرٍ السَّرَّاجِ إِنَّ ذَلِكَ الدُّعَاءَ  "يا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ اِجْمَعْ عَلَيَّ ضَالَّتِي" فَوَجَدَ الْفَصَّ فِي وَسْطِ أَوْرَاقٍ كَانَ يَتَصَفَّحُهَا.

Dan telah berkata al Qusyairi r.a , adalah bagi Ja’far al Khuldi r.a itu satu cincin yang telah terjatuh ke dalam sungai Dajlah, dan adalah di sisinya itu satu doa yang mustajab untuk mencari barang yang hilang, dan kata Abu Nashir as Siraj doa yang demikian adalah “Wahai Tuhan yang menghimpunkan seluruh manusia pada hari yang tidak ada keraguan padanya himpunkanlah barangku yang telah hilang”, akhirnya cincin itu didapatinya dicelah-celah kayu yang ia membeleknya.

31.  وَقَالُ أَبُو سُلَيْمَانَ الدَّارَانِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  لِإبْلِيسَ شَيْطَانٌ يُقَالُ لَهُ المُتَقَاضِي, يَتَقَاضَى ابْنَ آدَمَ بَعْدَ عِشْرِينَ سَنَةً لِيُخْبِرَ بِعَمَلٍ قَدْ عَمَلَهُ سِرًّا فَيَظْهَرَهُ .

Dan telah berkata Abu Sulaiman ad Darani r.a “Bagi Iblis itu ada syaitan yang diberi tugas sebagai Mutaqadh, iaitu merosakkaan amalan Anak Adam yang telah beramal selama dua puluh tahun secara tersembunyi, supaya dia menceritakan amalan yang ia buat itu kepada manusia”

32.  وَعَنِ ابْرَاهِيمَ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي سَعْدِ بْنِ إبْرَاهِيمَ: بِمَ فَاقَكُمُ الزُّهْرِيِّ ؟ قَال: كَانَ يَأْتِي الْمَجَالِسَ مِنْ صُدُورِهَا وَلَا يَأْتِيهَا مِنْ خَلْفِهَا.

Dan daripada Ibrahim Bin Sa’ad bahawa beliau telah bertanya kepada ayahnya iaitu Sa’ad Bin Ibrahim sebab apa az Zuhri melebihi engkau ? Beliau berkata “Az Zuhri selalu hadir ke majlis ilmu awal dan dia tidak duduk di bahagian belakang”

33.  وَقَالُ أَبُو يَحْيَى السَّاجِي رَحِمَهُ اللَّهُ: كُنَّا نَمْشِي فِي أزِقَّة الْبَصْرَةِ إِلَى بَابِ بَعْضِ الْمُحَدِّثِينَ فَأَسْرَعْناَ الْمَشْيَ وَكَانَ مَعَنَا رَجُلٌ مَاجِنٌ مُتْهَمٌ فِي دِينِهِ فَقَالَ: اِرْفَعُوا أَرَجُلَكُمْ عَنْ أَجْنِحَةِ الْمَلَائِكَةِ لَا تَكْسِرُوهَا كَالْْمُسْتَهْزِئِ فَمَا زَالَ فِي مَوْضِعِهِ حَتَّى جَفَّتْ رِجْلَاهُ وَسَقَطَ.

Dan telah berkata Abu Yahya as Saji r.a “Kami berjalan di sebuah lorong Basrah untuk pergi ke rumah sebahagian ahli Hadis, maka kami percepatkan langkah, dan ada seorang lelaki yang biadab pada agamanya sendiri, dia berkata angkatlah kaki kamu daripada mematahkan sayap-sayap malaikat dalam keadaan mengejek-ngejek, maka lelaki itu tidak dapat bergerak di tempatnya sehingga kering kakinya dan jatuh ia”

34.  وَقَالُ أَبُو دَاوُدَ السِّجِسْتَانِي رَحِمَهُ اللَّهُ: كَانَ فِي أَصْحَابِ الْحَديثِ رَجُلٌ خَلِيعٌ إِلَى أَنْ سَمِعَ بِحَديثِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ ( أَنَّ الْمَلَاَئِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِمَا يَصْنَعُ) فَجَعَلَ فِي نَعْلَيْهِ مَسَامِيرَ حَدِيدٍ وَقَالَ أُرِيدُ أَنْ أَطْأَ أَجْنِحَةَ الْمَلَائِكَةِ فَأَصَابَتْهُ الْآكِلَةُ فِي رِجْلَيْهِ.

Dan telah berkata Abu Daud as Sijistani ada seorang yang belajar hadis tetapi amat buruk perkataannya, dia mendengar hadis Nabi s.a.w “para Malaikat menghamparkan sayapnya untuk penuntut ilmu sebagai tanda redho apa yang mereka lakukan” Maka dia telah meletakkan paku pada tapak kasutnya, dia berkata aku mahu memijak sayap-sayap malaikat maka kedua kakinya menjadi buruk”

35.  وَقَالُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ التَّيْمِيّ رَحِمَهُ اللَّهُ فِي بَعْضِ الْحِكَايَاتِ أَنَّ بَعْضَ الْمُبْتَدِعَةِ حِينَ سَمِعَ قَوْلَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ) إِذاَ اسْتَيْقَظَ أحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلَا يَغْمِسْ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ حَتَّى يَغْسِلَهَا فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ( قَالَ ذَلِكَ الْمُبْتَدِعُ عَلَى سَبِيلِ التَّهَكُّمِ أَنَا أَدْرِي أَيْنَ بَاتَتْ يَدِي فِي الْفَرَاشِ فَأَصْبَحَ وَقَدْ أَدْخَلَ يَدَهُ فِي دُبُرِهِ إِلَى ذِرَاعِهِ.

Dan telah berkata Abu Abdullah at Taimi r.a pada menceritakan sebahagian ahli bid’ah yang telah menghina hadis Nabi s.a.w ketika dia mendengar hadis “Apabila bangkit seseorang di kalangan kamu daripada tidurnya maka janganlah ia memasukkan tangannya ke dalam bejana sehingga ia basuh terlebih dahulu kerana ia tidak tahu di manakah letak tangannya itu” Ahli bid’ah itu berkata sambil mengejek hadis Nabi s.a.w aku tahu di mana tangan aku bermalam iaitu di atas hamparan, maka apabila ia bangun pada esok paginya tiba-tiba tangannya berada di dalam duburnya sehingga sehasta”

36.  وَقَالَ مَعْرُوفٌ الْكَرْخِي رَحِمَهُ اللَّهُ : عَلَاَمَةُ مَقْتِ اللَّهِ تَعَالَى لِلْعَبْدِ أَنْ تَرَاهُ مُشْتَغِلَا بِمَا لَا يَعْنِيهِ.

Dan telah berkata Ma’ruf al Karkhi r.a “Di antara tanda kemurkaan Allah s.w.t ke atas seorang hamba adalah adalah apabila engkau melihat hamba itu sebuk pada perkara yang tidak ada manfaat baginya”

37.  وَقَالَ فُضَيلُ بْنُ عِيَاضٍ رَحِمَهُ اللَّهُ:  تَسْأَلُهُ الْجَنَّةَ وَتَأْتِي مَا يَكْرَهُ, مَا رَأَيْتُ أَحَدًا أَقَلَّ نَظَرًا مِنْكَ لِنَفْسِكَ.

Dan telah berkata Fudhail Bin I’yyadh r.a “Engkau meminta kepada Allah akan syurga sedangkan engkau selalu melakukan perkara-perkara yang Dia benci, aku tidak pernah melihat orang yang amat dangkal pandangannya daripada engkau selain diri engkau sendiri”

38.  وَقَالَ سَهْلُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ التُّسْتَرِي:  لَيْسَ بَيْنَ الْعَبْدِ وَبَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ أَغَلَظُ مِنَ الدَّعْوَى وَلَا طَرِيقٌ إِلَيْهِ أَقْرَبُ مِنَ الْاِفْتِقَارِ.

Dan telah berkata Sahal Bin Abdullah at Tustari r.a “Tidak ada di antara seorang hamba dan Allah itu dinding yang lebih berat daripada mengaku akan kehebatan dirinya, dan tidak ada jalan yang lebih dekat daripada rasa iftiqar kepada Allah”

39.  وَقَالَ أَبُو يَحْيَى النَّكْرَاوِي رَحِمَهُ اللَّهُ : مَا رَأَيْتُ أَعْبَدَ لِلَّهِ مِنْ شُعْبَةٍ حَتَّى جَفَّ جِلْدُهُ عَلَى عِظَمِهِ لَيْسَ بَيْنهُمَا لَحْمٌ.

Dan telah berkata Abu Yahya an Nakrawi r.a “Aku tidak melihat orang yang paling kuat beribadah kepada Allah selain daripada Syu’bah, sehingga kering kulitnya di atas tulangnya dan tidak ada di antara keduanya itu daging”

40.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ : خَيْرُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فِي خَمْسِ خِصَالٍ غِنَى النَّفْسِ وَكَفِّ الْأَذَى وَكَسْبِ الْحَلَالِ وَلِبَاسِ التَّقْوَى وَالثِّقَةِ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى كُلِّ حَالٍ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Kebaikan dunia dan akhirat itu terhimpun pada lima perkara ; Kaya jiwa, tidak menyakiti orang lain, berusaha mencari rezeki yang halal, memakai taqwa dan percaya pada Allah Azzawajalla pada setiap keadaan”

41.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ : مَنْ غَلَبَتْ عَلَيْهِ شِدَّةُ الشَّهْوَةِ لِحُبِّ الدُّنْيَا لَزِمَتْهُ الْعُبُودِيَّةُ لِأَهْلِهَا, وَمَنْ رَضِيَ بِالْقُنُوعِ زَالَ عَنْهُ الْخُضُوعُ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Barangsiapa yang kuat keinginannya pada cinta dunia maka dia akan menjadi hamba bagi ali dunia dan barangsiapa yang suka meminta kepada manusia maka akan hilang sifat rendah diri kepada Allah”

42.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَفْتَحَ اللَّهُ قَلْبَهُ وَيَرْزُقَهُ الْعِلْمَ فَعَلَيْهِ بِالْخُلْوَةِ وَقِلَّةِ الْأَكْلِ وَتَرْكِ مُخَالَطَةِ السُّفَهَاءِ وَبَعْضِ أَهْلِ الْعِلْمِ الَّذِينَ لَيْسَ مَعهُمْ إِنْصَافٌ وَلَا أدَبٌ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Sesiapa yang suka dibukakan oleh Allah akan hatinya dan diberikan ilmu maka hendaklah ia berkhulwah, kurang makan, kurangkan bercampur dengan golongan sufaha’, dan jangan bercampur dengan sebahagian ahli ilmu yang tidak ada kesedaran dan kurang adab”

43.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ : أَنْفَعُ الذَّخَائِرِ التَّقْوَى وَأَضَرُّهَا الْعُدْوَانَ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Sebaik-baik simpanan itu adalah taqwa dan seburuk-buruk simpanan itu adalah permusuhan”

44.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى وَمُوَاسَاةُ الْأَخِ وَإِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Di antara sebaik-baik amalan itu ada tiga ; Sentiasa ingat kepada Allah, sentiasa menolong saudaranya dan manusia tahu menghargai diri engkau”

45.  وَقَالَ الشَّافِعِي رَحِمَهُ اللَّهُ:  لَا يَعْرِفُ الرِّيَاءُ إِلَّا مُخْلِصٌ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Tidak mengetahui akan hakikat riya’ melainkan orang yang benar-benar ikhlas”

46.  وَقَالَ سَرِيُّ السَّقَطِي رَحِمَهُ اللَّهُ: يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ!  جِدُّوا قَبْلَ أَنْ تَبْلُغُوا مَبْلَغِي فَتَضْعَفُوا وَتَقْصِرُوا كَمَا قَصَرْتُ.

Dan telah berkata Sariy as Saqathi r.a “Wahai pemuda ! Bersungguh-singguhlah kamu dalam beribadat sebelum kamu menjadi tua seperti aku, maka kamu semua akan lemah dan tidak lagi terdaya sebagaimana aku sekarang”

47.  وَقَالَ سُوَيْدٌ رَحِمَهُ اللَّهُ:  رَأَيْتُ يَزِيدَ بْنَ مَرْثَدٍ فِي السُّوقِ وَفِي يَدِهِ عَرْقٌ وَرَغِيفٌ وَهُوَ يَأْكُلُ وَكَانَ طُلِبَ لِلْقَضَاءِ فَفَعَلَ ذَلِكَ حَتَّى تَخَلَّصَ.

Dan telah berkata Suwaid r.a “Aku pernah melihat Yazid Bin Marsad di pasar sedang di tangannya ada tulang yang ada sedikit daging dan juga roti, beliau makan seperti orang gila supaya beliau tidak dilantik menjadi qadhi”

وَقَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ : دَخَلَ سُفْيانُ الثَّوْرِي رَحِمَهُ اللَّهُ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فَجَعَلَ يَتَجَانَنُ عَلَيْهِمْ وَيَمْسَحُ الْبِسَاطَ وَيَقُوْلُ مَا أَحْسَنَهُ ! بِكَمْ أَخَذْتُمْ هَذَا ؟  ثُمَّ قَالَ الْبَوْلَ الْبَوْلَ حَتَّى أُخْرِجَ, يُرِيدُ أَنّهُ اِحْتَالَ لِيَتَبَاعَدَ عَنهُمْ وَيَسْلِمُ مِنْ أَمْرِهِمْ.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Sufyan as Thauri r.a pernah diminta berjumpa dengan Amirul Mu’minin lalu ia berlakon sebagai orang gila yang menyapu hamparan dan berkata cantik sungguh permaidani ini, berapa harganya ? dan ia berkata saya mahu kencing hamparan ini ! lalu ia dikeluarkan dari istana, beliau mahu menjauhkan diri daripada mereka dan selamat daripada perintah mereka”

48.  وَقَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ : مَاتَ ابْنٌ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنهُمَا فَلَمْ يَرَ عَلَيهِ كَآبَةٌ فَعُوتِبَ فِي ذَلِكَ فَقَالَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى فَيُعْطِينَا فَإِذاَ أَرَادَ مَا نَكْرَهُ فِيمَا نحُبُّ رَضِينَا.

Dan telah berkata Imam as Syafie r.a “Anak bagi Husain Bin Ali r.a telah wafat maka tidak kelihatan padanya kesedihan sehingga manusia mencelanya, lalu beliau berkata “Kami adalah satu keluarga memohon kepada Allah lalu Dia beri kepada kami, dan apabila dia menghendaki akan apa yang kami tidak suka kami pasti redho”

49.  وَعَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ : أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى اِبْنِهِ فَقَالَ إِنّي لَأَعْلَمُ خَيْرَ خَلَّةٍ فِيكَ قِيلَ وَمَا هِي ؟ قَالَ يَمُوتُ فَأَحْتَسِبُهُ.

Said Bin Jubair melihat anaknya lalu ia berkata sesungguhnya aku mengetahui kebaikan yang ada pada engkau, maka orang bertanya apakah ia ? Beliau menjawab dia mati dan aku mendapat pahala” (kerana redha dengan segala ketentuan Allah)

50.  وَعَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْمَدَائِنِي قَالَ: قِيْلَ لِأَعْرَابِيَّةٍ مَا أَحْسَنُ عَزَائِكِ عَلَى ابْنِكِ ؟ فَقَالَتْ: أَنَّ فَقَدْ أَبِيهِ أَنْسَى الْمَصَائِبُ بَعْدَهُ.

Dan telah berkata Abu Hasan al Madaini r.a dikatakan kepada seorang wanita Badwi alangkah bersabarnya engkau atas kematian anak engkau ! maka wanita itu menjawab “Sesungguhnya kematian ayahnya dahulu telah melupakan aku akan segala musibah yang datang selepasnya”  (kerana redha dengan segala ketentuan Allah)

51.  وَقَالَ أَحَمْدُ بْنُ أَبِي الْحُوَارَى سَمِعْتُ أَبَا أَبُو سَلِيمَان الدَّارَانِي رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُوْلُ: أَقَمْتُ عِشْرِينَ سَنَةً لَمْ أَحْتَلِمْ فَأَحْدَثْتُ بِمَكَّةَ حَدَثًا فَمَا أَصْبَحْتُ حَتَّى اِحْتَلَمْتُ, فَقُلْتُ وَأَيُّ شَيْءٍ كَانَ الْحَدَثُ ؟ قَالَ تَرَكْتُ صَلَاَةَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فِي جَمَاعَةٍ.

Dan telah berkata Ahmad Bin Abil Huwara aku mendengar Abu Sulaiman ad Darani r.a berkata “Selama dua puluh tahun aku tidak pernah bermimpi keluar mani, tetapi ketika aku berada di Mekah aku telah melakukan satu kesilapan menyebabkan aku bermimpi sehingga keluar mani” Aku bertanya apakah kesilapan yang telah engkau lakukan ? Beliau berkata “Aku meninggalkan solat Isyak secara berjama’ah di Masjidil Haram”

52.  وَقَالَ مَالِكُ بْنُ دِينَارٍ رَحِمَهُ اللَّهُ :  تَلْقَى الرَّجُلَ وَمَا يَلْحَنُ حَرْفًا وَعَمَلُهُ لَحْنٌ كُلُّهُ.

Dan telah berkata  Malik r.a “Adakalanya engkau bertemu dengan orang yang tidak ada salah pada percakapannya tetapi semua amalannya itu salah”

53.  وَقَالَ بَعْضُ الزُّهَّادِ :  أَعْرَبْنَا فِي كَلَامِنَا فَمَا نَلْحَنُ وَلَحَنَّا فِي أَعْمَالِنَا فَمَا نُعْرِبُ.

Dan telah berkata sebahagian para zuhhad “sebenarnya kita sangat mampu bercakap dengan fasih tanpa ada salah tetapi kita membuat salah di dalam pekerjaan kita sehingga tidak ada yang betul”

54.  قَالَ الشَّاعِرُ: لَمْ نُؤْتَ مِنْ جَهْلٍ وَلَكِنَّنَا... نَسْتُرُ وَجْهَ الْعِلْمِ بِالْجَهْلِ

نَكْرَهُ أَنْ نَلْحَنَ فِي قَوْلِنَا... وَمَا نُبَالِي اللَّحْنَ فِي الْفِعْلِ

Dan telah berkata seorang penyair :

“Kelemahan kita bukan sebab kejahilan tetapi kita menutup ilmu dengan kejahilan”

“kita cukup benci sekiranya kita salah dalam perkataan tetapi kita tidak peduli apabila salah dalam perbuatan

55.  وَقَالَ عَلِيُّ بْنُ نَصْرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ :  رَأَيْتُ الْخَلِيلَ بْنَ أَحْمَدَ رَحِمَهُ اللَّهُ فِي النَّوْمِ فَقُلْتُ فِي مَنَامِي لَا أَرَى أَحَدًا أَعْقَلُ مِنَ الْخَلِيلِ فَقُلْتُ مَا صَنَعَ اللَّهُ بِكَ ؟ قَالَ رَأَيْتَ مَا كُنَّا فِيهِ فَإِنَّهُ لَمْ يَكُنْ شَيْءٌ أَفْضَلُ مِنْ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للهِ وَلَا إلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ.

Dan telah berkata Ali Bin Nashir r.a “aku telah bermimpi melihat al Khalil Bin Ahmad r.a di dalam tidur maka ku berkata tidak ada orang yang lebih cerdik daripada al Khalil, aku bertanya apa yang Allah s.w.t balas kepada engkau ? Maka beliau berkata “engkau telah melihat keadaan kami, sesungguhnya tidak ada ucapan yang lebih afdhal daripada ucapan سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر

وَفِي رِوَايَةٍ فَقُلْتُ لَهُ: مَا فَعَلَ رَبُّكَ بِكَ ؟ قَالَ غَفَرَ لِي قُلْتُ بِمَ نَجَوْتَ ؟ قَالَ بِلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ, قُلْتُ كَيْفَ وَجَدْتَ عِلْمُكَ أَعْنِي الْعَرُوضَ وَالْأَدَبَ وَالشِّعْرَ ؟ قَالَ وَجَدْتُهُ هَبَاءً مَنْثُورًا.

Maka aku bertanya lagi “Dengan sebab apa engkau diampunkan ? Beliau berkata “Dengan  sebab perkataan لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم aku berkata bagaimana engkau dapati dengan ilmu engkau iaitu ilmu A’rudh, Sastera dan Syair ? Beliau berkata “Aku dapati semuanya menjadi habuk yang beterbangan”

 

Terj: Mohd Faiz Abdullah

 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...