Ahad, 6 September 2020

Pengajaran Kisah Luqman as

KISAH LUQMAN A.S

KESIMPULAN KISAH DAN TAFSIRAN AYAT MENGENAI WASIAT KEPADA ANAKNYA[1]

Syeikh Abdul Karim Zaidan

 

1. ADAKAH LUQMAN SEORANG NABI ?

Ikrimah dan as Sya’bi berpendapat dia adalah seorang Nabi. Mujahid dan lainnya berpendapat dia adalah seorang hamba Allah yang soleh. Sebahagian ulama’ berpendapat dia adalah seorang wali Allah. Imam Qurthubi menyebut di dalam tafsirnya, yang paling tepatnya mudah-mudahan dia adalah seorang yang bijkasana dengan mendapat hikmah daripada Allah s.w.t iaitu dia seorang di kalangan wali Allah yang diberikan dengan pelbagai hikmah.[2]

 

2. ALLAH S.W.T MENGURNIAKAN LOQMAN KEBIJAKSANAAN

Firman Allah s.w.t :

﴿وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ﴾

 “Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji”.[3]

Allah s.w.t memerintahkan Luqman a.s agar mensyukuri segala nikmat yang diberikan kepadanya, khususnya kelebihan yang tidak diberikan selainnya pada waktu itu. Firman Allah s.w.t “Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri”[4]. Iaitu manfaat dan pahala kembali kepada orang-orang yang bersyukur, firman Allah s.w.t :

﴿مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ﴾

 “Sesiapa yang kufur ingkar maka dialah sahaja yang menanggung bencana kekufurannya itu, dan sesiapa yang beramal soleh (yang membuktikan imannya), maka merekalah orang-orang yang membuat persiapan untuk kesenangan diri mereka masing-masing”[5]

Kemudian Allah s.w.t befirman lagi : “Dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji”. Ayat ini bermaksud Allah s.w.t Maha Kaya daripada hamba-hambanya, tidak ada yang memberi mudharat kepadaNya sekalipun semua makhluk di alam semesta ini kufur, sesungguhnya Dia Maha Kaya daripada sekelian makhlukNya.[6]

 

3. LUQMAN MENASIHATI DAN MENGINGATKAN ANAKNYA TENTANG SYIRIK

Allah s.w.t berfirman :

﴿وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ﴾

 “Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya : "Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".[7]

Allah s.w.t telah mengkhabarkan kepada kita tentang nasihat Luqman kepada anaknya, dia adalah orang yang paling layak menerima anugerah Allah s.w.t pada waktu itu. Maka seorang ayah itu tidak ada perkara yang ia inginkan kepada anak-anaknya melainkan kebaikan. Kerana itulah dia menasihati anaknya agar menyembah Allah s.w.t dan tidak mempersekutukanNya dengan sesuatu. Dia berkata “Sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar”. Kerana menyamakan Allah s.w.t dengan sesuatu itu adalah dosa yang amat besar.[8]

 

4. WASIAT MENTAATI KEDUA IBU BAPA

Allah s.w.t berfirman di dalam tajuk melakukan kebaikan pada kedua ibu bapa dan batas-batas mentaati mereka :

﴿وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾

 “Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya mempersekutukan denganku sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan Tauhid dan amal-amal yang soleh) kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.”[9]

Anak itu wajib mentaati perintah kedua ibu bapanya, walaubagaimanapun mereka tidak boleh mentaati dalam perkara maksiat. Sesungguhnya taat kepada mereka adalah melakukan kebajikan tetapi apabila jatuh pada perkara maksiat kepada Allah s.w.t, haram mereka lakukan, kerana taat itu hanya pada perkara yang disuruh dan tidak boleh pada perkara yang dilarang. Allah s.w.t berfirman “Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya mempersekutukan denganku sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik”.[10]

Ayat ini adalah dalil hubungan ibu bapa yang kafir lagi fakir, kita perlu berkhidmat kepada mereka dan sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t agar mereka mendapat hidayah dengan Islam.[11] Firman Allah s.w.t “Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan Tauhid dan amal-amal yang soleh)” Iaitu ikutlah jalan mereka yang kembali kepada Allah, jalan Tauhid dan ikhlas di dalam mentaatiNya dan melakukan amal soleh sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang yang beriman. Kemudian Allah s.w.t berfirman “Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan” Iaitu sebagai kinayah daripada pembalasan amalan-amalan di akhirat.[12]

 

5. SEGALA SESUATU ITU AKAN DIHISAB OLEH ALLAH S.W.T

Al Quran menceritakan Luqman menasihati dan memberi wasiat kepada anaknya :

﴿يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ﴾

 (Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi amat meliputi akan segala yang tersembunyi.[13]

Sesungguhnya segala kejahatan dan kebaikan yang terbit daripada manusia walaupun kecil “Sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi” akan di bawa di hadapan Allah s.w.t dan akan dihisab olehNya kerana Dia Maha Mengetahui dan berkuasa ke atas sesuatu, seperti firmanNya :

﴿فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (7) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ﴾

7. Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! 8. Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)![14]

 

6. PERINTAH MENUNAIKAN SOLAT DAN PERKARA-PERKARA YANG LAIN

Luqman mewasiatkan kepada anaknya :

﴿يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾

"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.[15]

“Dirikanlah sembahyang” bermaksud  tunaikanlah segala rukun dan waktunya. “Dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar” bermaksud dengan segala kemampuan dan kesungguhan. “Dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu” bermaksud tugas menyuruh manusia melakukan kebaikan dan melarang mereka melakukan kemungkaran tidak dapat tidak mestilah mendapat tentangan daripada mereka, oleh yang demikian pada waktu itu hendaklah bersabar. “Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya” bermaksud  bersabar ke atas segala tentangan manusia itu adalah perkara-perkara yang memang dijangkakan berlaku  yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t.[16]

 

7. LARANGAN DARIPADA SOMBONG

Luqman mewasiatkan kepada anaknya :

﴿وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (18) وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ﴾

18. "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. 19. "Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai".

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia” bermaksud janganlah engkau memalingkan wajah daripada mereka apabila engkau bercakap dengan mereka atau ketika mereka bercakap dengan engkau dalam keadaan mengina mereka dan merasa besar diri, tetapi berlemah lembutlah, sebagaimana datang di dalam hadith Nabi s.a.w :

كُلُّ مَعْرَوفٍ صَدَقَةٌ وَإِنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ أَنْ تَلَقَّى أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلِق ٍ

“Setiap kebaikan itu adalah sedekah dan sesungguhnya di antara kebaikan yang dianggap sedekah itu  walaupun ia sekadar berwajah manis (berseri-seri) pada saudaramu[17]

Firman Allah s.w.t “Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong” Iaitu merasa megah dan besar diri. “Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan” Iaitu sederhana di antara merangkak dan berlari. “Juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata)” Iaitu perlahankanlah suaramu ketika bercakap jangan sehingga orang di sekeliling merasa terganggu, kerana seburuk-buruk suara itu adalah suara keldai.[18]


PENGAJARAN-PENGAJARAN BAGI

PENDAKWAH DARIPADA KISAH WASIAT LOQMAN KEPADA ANAKNYA[19]

 

FAEDAH-FAEDAH YANG BANYAK DI DALAM WASIAT LOQMAN KEPADA ANAKNYA

Apa yang boleh diambil pengajaran daripada kisah ini adalah, Luqman tidak membiarkan anaknya tanpa keprihatinan dan hala tuju. Beliau menasihati dan mengajarkan anaknya apa yang ia perlu dan bermanfaat baginya. Maka tarbiah ibu bapa itu adalah di antara kewajipan-kewajipan syariat. Sebagaimana wasiat Luqman kepada anaknya merangkumi perkara-perkara aqidah, ibadah, akhlak dan mua’amalah. Wasiat Luqman mengisyaratkan wajib ibu bapa itu menunaikan hak-hak ke atas ahli keluarganya. Dan di antara pengajaran-pengajran yang lain adalah batas-batas ketaatan yang wajib atau haram. Kami akan menyebutkan tentang perkara-perkara berikut :

 

1. KEPRIHATINAN IBU BAPA KEPADA ANAK-ANAK MEREKA

Sesungguhnya di antara kewajipan-kewajipan para pendakwah itu adalah memberi keprihatinan kepada anak-anak mereka kerana anak-anak adalah manusia yang paling utama dan paling berhak dengan keprihatinan serta didikan pada perkara agama dan hukum-hakamnya. Tidak sepatutnya para pendakwah itu keluar berdakwah dan meninggalkan anak-anak mereka tanpa diberi nasihat dan petunjuk. Kelalaian ini banyak berlaku di kalangan para pendakwah. Allah s.w.t memerintahkan kepada kaum Muslimin agar menjaga diri mereka serta ahli keluarganya daripada bakaran api neraka, firmanNya:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا﴾

 “Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka”[20]

Ayat ini bermaksud hendaklah menjaga mereka daripada bakaran api neraka, dengan mengajar mereka apa yang perlu pada urusan agama dan mengawasi mereka ketika mempraktikkannya. Sebagaimana para pendakwah itu memberi peringatan kepada manusia di dalam khutbah dan pengajian mereka tentang kewajipan-kewajipan ibu bapa pada anak-anak mereka dari segi tarbiah Islamiah, mereka juga hendaklah memberi nasihat kepada anak-anak mereka. Bagi saya alangkah baiknya kalau ibu bapa menjadikan manhaj ini di dalam mendidik anak-anak mereka dengan wasiat Luqman kepada anak-anaknya.

 

2. DIDIKAN IBU BAPA KEPADA ANAK-ANAK

Didikan oleh ibu bapa kepada anak-anak samaada lelaki atau perempuan adalah merangkumi perkara aqidah Islamiah, ibadah-ibadah yang diperintahkan oleh Islam dan juga akhlak yang diperintahkan dengannya.

Maka di antara perkara-perkara aqidah itu adalah mentauhidkan Allah s.w.t dan mengesakanNya pada ibadat. Mengajar mereka bahawa Allah s.w.t sentiasa meneliti segala amalan-amalan mereka tidak ada yang tersembunyi sesuatu pun. Sesungguhnya Allah s.w.t akan menghitungnya sekalipun amalan itu seberat biji sawi. Demikian juga kewajipan ibu bapa hendaklah mendidik anak-anak mereka, supaya mereka merasa bertanggungjawab ke atas kesejahteraan masyarakat yang hidup di sekeliling mereka. Didik mereka supaya menyuruh manusia melakukan kebaikan dan melarang kemungkaran mengikut kemampuan yang ada. Galakkan mereka supaya bersabar apabila disakiti atau ditentang di dalam melakukan amar ma’ruf nahi munkar, kerana gangguan ini semestinya berlaku. Kerana itulah Luqman menasihati anak-anaknya supaya bersabar segala ujian yang akan ditimpa apabila melakukan tugas ini.

Sesungguhnya Islam itu bukan sekadar memperbaiki diri sendiri tatapi mestilah di samping itu berusaha memperbaiki orang lain. Maka ke atas pendakwah itu hendaklah mereka menjelaskan segala makna-makna ini kepada manusia dan mengajar anak-anak mereka dan jangan biarkan mereka lalai.

 

3. MENYUSUN SEGALA HAK DAN KEWAJIPAN

Apa yang boleh pendakwah dapat daripada istifadah kisah ini lagi adalah berkaitan dengan susunan hak-hak dan kewajipan-kewajipan dari segi keutamaan atau prioriti ketika melaksanakan, kita ambil pengajaran daripada ayat ini :

﴿أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ﴾

 “Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).[21]

Pertamanya syukur kepada Allah s.w.t kerana Dia yang memberi nikmat kemudian berterima kasih kepada kedua ibu bapa, kemudian hak ibu itu perlu didahulukan daripada hak bapa. Maka ke atas pendakwah hendaklah mengambil perhatian tentang susunan pada hak-hak dan kewajipan-kewajipan ini. Oleh yang demikian para pendakwah itu mestilah bijak menyusun seseutu tindakan yang mana paling penting dan menseimbangkannya.

 

4. BATAS-BATAS KETAATAN YANG WAJIB DAN HARAM

Antara lain pengajaran daripada apa yang datang di dalam kisah wasiat Luqman kepada anaknya adalah anak-anak itu, mestilah mentaati segala perintah kedua ibu bapanya, selagi perintah itu tidak melanggar perintah Allah s.w.t, ia adalah mafhum daripada ayat :

﴿وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا﴾

 “Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya mempersekutukan denganku sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka”[22]

Apabila kedua ibu bapa itu menyuruh anaknya melakukan perkara yang dilarang oleh syara’ seperti syirik kepada Allah s.w.t maka haram mereka mentaatinya. Adapun perintah melakukan perkara yang harus maka wajib anak mentaatinya.

Maka perkara ini dapat dikiaskan pada jamaah Islam atau gerakan dakwah, hendaklah mereka mentaati arahan jamaah yang tidak bertentangan dengan syara’ sahaja dan tidak boleh mentaati pada perkara yang melanggar syara’.

Terj: Mohd Faiz Abdullah

 

 

 

 



[1] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 339

[2] Ibn A’thiyyah (juzu’ 11 hlm 489), Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 443), al Qurthubi (juzu’ 14 hlm 59)

Tambahan penyusun : Sesetengah ulama' mengatakan Luqman seorang hamba berkulit hitam dari Sudan, bibirnya tebal dan tapak kakinya retak-retak. Juga dikatakan bahawa sebaik-baik orang Sudan itu 3 orang iaitu Bilal bin Robah, Mahja' hamba Saidina Umar dan Luqman. Orang keempat pula ialah an Najasyi raja Habsyah yang beriman di zaman Nabi s.a.w.

Ada pula diceritakan bahawa Luqman itu seorang hamba bangsa Habsyi, kerjanya sebagai tukang kayu  atau pengembala  kambing. Apabila bertemu seorang lelaki dia bercakap penuh hikmah sehingga lelaki itu takjub lalu bertanya "Bukankah engkau seorang gembala kambing?" Luqman menjawab "Benar". Lalu tanya lelaki itu "Bagaimana engkau mencapai kedudukan bagini?" Luqman menjawab " Aku mendapat dengan bercakap benar, memelihara amanah dan tidak ambil tahu apa yang bukan urusanku".- Tafsir al Quran, Pustaka Mizan, oleh Ahmad Sonhadji Mohamad

[3] Surah Luqman 12

[4] Ibn A’thiyyah (juzu’ 11 hlm 489),

[5] Surah Rum 44

[6] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 444)

[7] Surah Luqman 13

[8] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 444), az Zhilal (juzu’ 5 hlm 2788)

[9] Surah Luqman 15

[10] Ibn Kathir (juzu’ 3 jlm 445)

[11] Ibn A’thiyyah (juzu’ 12 hlm 496), al Qurthubi (juzu’ 14 hlm 65)

[12] Al Qasimi (juzu’ 13 hlm 199), Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 445)

[13] Surah Luqman 16

[14] Surah az Zalzalah 7-8

[15] Surah Luqman 17

[16] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 446), al Kasysyaf (juzu’ 3 hlm 496)

[17] Riwayat Tirmizi (1970)

[18] Al Qasimi (juzu’ 13 hlm 201)

[19] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm342

[20] Surah at Tahrim 6

[21] Surah Loqman 14

[22] Surah Luqman 15

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...