Ahad, 6 September 2020

Pengajaran Kisah Ashabul Ukhdud

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

KISAH ASHABUL UKHDUD

RINGKASAN KISAH DAN TAFSIRAN AYAT-AYATNYA[1]

Syeikh Abdul Karim Zaidan

 

1. ALLAH S.W.T MENYEBUT KISAH INI DI DALAM AL QURAN

Firman Allah s.w.t :

﴿قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ (4) النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ (5) إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ (6) وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ (7) وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (8) الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾  

4. Celakalah kaum yang menggali parit, 5. (Parit) api yang penuh dengan bahan bakaran,6. (Mereka dilaknat) ketika mereka duduk di kelilingnya,7. Sambil mereka melihat apa yang mereka lakukan kepada orang-orang yang beriman.8. Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji!9. Tuhan yang menguasai segala alam langit dan bumi dan (ingatlah), Allah sentiasa menyaksikan tiap-tiap sesuatu.[2]

Allah s.w.t melaknat golongan yang menggali parit, menghimpun orang-orang yang beriman dan membakar mereka di dalam lubang api. Mereka telah memaksa orang-orang yang beriman agar meninggalkan agama Islam, oleh kerana orang-orang yang beriman enggan meninggalkan agama Islam mereka telah menggali parit dan dinyalakan api sambil duduk di sekelilingnya. Jika mereka tidak mahu kembali kepada agama asal mereka semua akan dicampakkan ke dalam api tersebut. Firman Allah s.w.t “(Mereka dilaknat) ketika mereka duduk di kelilingnya” iaitu Allah s.w.t melaknat orang-orang kafir yang duduk di sekitar parit api tersebut untuk menyaksikan orang-orang beriman akan dibakar di dalamnya. Firman Allah s.w.t “Dan mereka tidak marah menyeksa orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji” bagi orang-orang kafir tidak ada kesalahan yang paling besar di sisi mereka melainkan beriman kepada Allah s.w.t, sedangkan Allah s.w.t yang memiliki segala apa yang ada di langit serta bumi, dan tidak ada apa yang tersembunyi bagiNya.[3]

 

2. KESIMPULAN KISAH ASHABUL UKHDUD

Imam Muslim meriwayat di dalam sohihnya tentang kisah Ashabul Ukhdud :

عَنْ صُهَيْبٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ :كَانَ مَلِكٌ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَكَانَ لَهُ سَاحِرٌ فَلَمَّا كَبِرَ قَالَ لِلْمَلِكِ إِنِّى قَدْ كَبِرْتُ فَابْعَثْ إِلَىَّ غُلاَمًا أُعَلِّمْهُ السِّحْرَ. فَبَعَثَ إِلَيْهِ غُلاَمًا يُعَلِّمُهُ فَكَانَ فِى طَرِيقِهِ إِذَا سَلَكَ رَاهِبٌ فَقَعَدَ إِلَيْهِ وَسَمِعَ كَلاَمَهُ فَأَعْجَبَهُ فَكَانَ إِذَا أَتَى السَّاحِرَ مَرَّ بِالرَّاهِبِ وَقَعَدَ إِلَيْهِ فَإِذَا أَتَى السَّاحِرَ ضَرَبَهُ فَشَكَا ذَلِكَ إِلَى الرَّاهِبِ فَقَالَ إِذَا خَشِيتَ السَّاحِرَ فَقُلْ حَبَسَنِى أَهْلِى. وَإِذَا خَشِيتَ أَهْلَكَ فَقُلْ حَبَسَنِى السَّاحِرُ. فَبَيْنَمَا هُوَ كَذَلِكَ إِذْ أَتَى عَلَى دَابَّةٍ عَظِيمَةٍ قَدْ حَبَسَتِ النَّاسَ فَقَالَ الْيَوْمَ أَعْلَمُ آلسَّاحِرُ أَفْضَلُ أَمِ الرَّاهِبُ أَفْضَلُ فَأَخَذَ حَجَرًا فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ أَمْرُ الرَّاهِبِ أَحَبَّ إِلَيْكَ مِنْ أَمْرِ السَّاحِرِ فَاقْتُلْ هَذِهِ الدَّابَّةَ حَتَّى يَمْضِىَ النَّاسُ. فَرَمَاهَا فَقَتَلَهَا وَمَضَى النَّاسُ فَأَتَى الرَّاهِبَ فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ لَهُ الرَّاهِبُ أَىْ بُنَىَّ أَنْتَ الْيَوْمَ أَفْضَلُ مِنِّى. قَدْ بَلَغَ مِنْ أَمْرِكَ مَا أَرَى وَإِنَّكَ سَتُبْتَلَى فَإِنِ ابْتُلِيتَ فَلاَ تَدُلَّ عَلَىَّ . وَكَانَ الْغُلاَمُ يُبْرِئُ الأَكْمَهَ وَالأَبْرَصَ وَيُدَاوِى النَّاسَ مِنْ سَائِرِ الأَدْوَاءِ فَسَمِعَ جَلِيسٌ لِلْمَلِكِ كَانَ قَدْ عَمِىَ فَأَتَاهُ بِهَدَايَا كَثِيرَةٍ فَقَالَ مَا هَا هُنَا لَكَ أَجْمَعُ إِنْ أَنْتَ شَفَيْتَنِى فَقَالَ إِنِّى لاَ أَشْفِى أَحَدًا إِنَّمَا يَشْفِى اللَّهُ فَإِنْ أَنْتَ آمَنْتَ بِاللَّهِ دَعَوْتُ اللَّهَ فَشَفَاكَ. فَآمَنَ بِاللَّهِ فَشَفَاهُ اللَّهُ فَأَتَى الْمَلِكَ فَجَلَسَ إِلَيْهِ كَمَا كَانَ يَجْلِسُ فَقَالَ لَهُ الْمَلِكُ مَنْ رَدَّ عَلَيْكَ بَصَرَكَ قَالَ رَبِّى. قَالَ وَلَكَ رَبٌّ غَيْرِى قَالَ رَبِّى وَرَبُّكَ اللَّهُ. فَأَخَذَهُ فَلَمْ يَزَلْ يُعَذِّبُهُ حَتَّى دَلَّ عَلَى الْغُلاَمِ فَجِىءَ بِالْغُلاَمِ فَقَالَ لَهُ الْمَلِكُ أَىْ بُنَىَّ قَدْ بَلَغَ مِنْ سِحْرِكَ مَا تُبْرِئُ الأَكْمَهَ وَالأَبْرَصَ وَتَفْعَلُ وَتَفْعَلُ . فَقَالَ إِنِّى لاَ أَشْفِى أَحَدًا إِنَّمَا يَشْفِى اللَّهُ. فَأَخَذَهُ فَلَمْ يَزَلْ يُعَذِّبُهُ حَتَّى دَلَّ عَلَى الرَّاهِبِ فَجِىءَ بِالرَّاهِبِ فَقِيلَ لَهُ ارْجِعْ عَنْ دِينِكَ. فَأَبَى فَدَعَا بِالْمِئْشَارِ فَوَضَعَ الْمِئْشَارَ فِى مَفْرِقِ رَأْسِهِ فَشَقَّهُ حَتَّى وَقَعَ شِقَّاهُ ثُمَّ جِىءَ بِجَلِيسِ الْمَلِكِ فَقِيلَ لَهُ ارْجِعْ عَنْ دِينِكَ. فَأَبَى فَوَضَعَ الْمِئْشَارَ فِى مَفْرِقِ رَأْسِهِ فَشَقَّهُ بِهِ حَتَّى وَقَعَ شِقَّاهُ ثُمَّ جِىءَ بِالْغُلاَمِ فَقِيلَ لَهُ ارْجِعْ عَنْ دِينِكَ. فَأَبَى فَدَفَعَهُ إِلَى نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ اذْهَبُوا بِهِ إِلَى جَبَلِ كَذَا وَكَذَا فَاصْعَدُوا بِهِ الْجَبَلَ فَإِذَا بَلَغْتُمْ ذُرْوَتَهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْ دِينِهِ وَإِلاَّ فَاطْرَحُوهُ فَذَهَبُوا بِهِ فَصَعِدُوا بِهِ الْجَبَلَ فَقَالَ اللَّهُمَّ اكْفِنِيهِمْ بِمَا شِئْتَ. فَرَجَفَ بِهِمُ الْجَبَلُ فَسَقَطُوا وَجَاءَ يَمْشِى إِلَى الْمَلِكِ فَقَالَ لَهُ الْمَلِكُ مَا فَعَلَ أَصْحَابُكَ قَالَ كَفَانِيهِمُ اللَّهُ. فَدَفَعَهُ إِلَى نَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ اذْهَبُوا بِهِ فَاحْمِلُوهُ فِى قُرْقُورٍ فَتَوَسَّطُوا بِهِ الْبَحْرَ فَإِنْ رَجَعَ عَنْ دِينِهِ وَإِلاَّ فَاقْذِفُوهُ. فَذَهَبُوا بِهِ فَقَالَ اللَّهُمَّ اكْفِنِيهِمْ بِمَا شِئْتَ.فَانْكَفَأَتْ بِهِمُ السَّفِينَةُ فَغَرِقُوا وَجَاءَ يَمْشِى إِلَى الْمَلِكِ فَقَالَ لَهُ الْمَلِكُ مَا فَعَلَ أَصْحَابُكَ قَالَ كَفَانِيهِمُ اللَّهُ. فَقَالَ لِلْمَلِكِ إِنَّكَ لَسْتَ بِقَاتِلِى حَتَّى تَفْعَلَ مَا آمُرُكَ بِهِ. قَالَ وَمَا هُوَ قَالَ تَجْمَعُ النَّاسَ فِى صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَتَصْلُبُنِى عَلَى جِذْعٍ ثُمَّ خُذْ سَهْمًا مِنْ كِنَانَتِى ثُمَّ ضَعِ السَّهْمَ فِى كَبِدِ الْقَوْسِ ثُمَّ قُلْ بِاسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْغُلاَمِ. ثُمَّ ارْمِنِى فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ قَتَلْتَنِى. فَجَمَعَ النَّاسَ فِى صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَصَلَبَهُ عَلَى جِذْعٍ ثُمَّ أَخَذَ سَهْمًا مِنْ كِنَانَتِهِ ثُمَّ وَضَعَ السَّهْمَ فِى كَبِدِ الْقَوْسِ ثُمَّ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْغُلاَمِ. ثُمَّ رَمَاهُ فَوَقَعَ السَّهْمُ فِى صُدْغِهِ فَوَضَعَ يَدَهُ فِى صُدْغِهِ فِى مَوْضِعِ السَّهْمِ فَمَاتَ فَقَالَ النَّاسُ آمَنَّا بِرَبِّ الْغُلاَمِ آمَنَّا بِرَبِّ الْغُلاَمِ آمَنَّا بِرَبِّ الْغُلاَمِ.فَأُتِىَ الْمَلِكُ فَقِيلَ لَهُ أَرَأَيْتَ مَا كُنْتَ تَحْذَرُ قَدْ وَاللَّهِ نَزَلَ بِكَ حَذَرُكَ قَدْ آمَنَ النَّاسُ. فَأَمَرَ بِالأُخْدُودِ فِى أَفْوَاهِ السِّكَكِ فَخُدَّتْ وَأَضْرَمَ النِّيرَانَ وَقَالَ مَنْ لَمْ يَرْجِعْ عَنْ دِينِهِ فَأَحْمُوهُ فِيهَا. أَوْ قِيلَ لَهُ اقْتَحِمْ. فَفَعَلُوا حَتَّى جَاءَتِ امْرَأَةٌ وَمَعَهَا صَبِىٌّ لَهَا فَتَقَاعَسَتْ أَنْ تَقَعَ فِيهَا فَقَالَ لَهَا الْغُلاَمُ يَا أُمَّهِ اصْبِرِى فَإِنَّكِ عَلَى الْحَقِّ .

Daripada Shuhaib ra. mengatakan bahawa Rasulullah saw. bersabda:

Pada masa dahulu ada seorang raja (Yahudi) yang mempunyai seorang ahli sihir, ketika ahli sihir itu telah tua ia berkata kepada raja: "Kini aku telah tua dan mungkin telah dekat ajalku, kerana itu hantarkanlah kepadaku seorang pemuda yang dapat aku ajarkan kepadanya ilmu sihir" Maka raja berusaha mendapat seorang pemuda untuk mempelajari ilmu sihirnya, sedang di tengah jalan antara tempat ahli sihir dengan rumah pemuda itu ada tempat seorang ulama’ (ahli ibadah) yang mengajar agama, maka pemuda itu singgah di tempat  ulama’ untuk mendengarkan pengajiannya, langsung ia tertarik dengan ajaran ulama’ itu sehingga jika ia terlambat datang kepada ahli sihir dia akan dipukul, dan bila terlambat kembali ke rumahnya juga dia dipukul, maka ia mengadu tentang kejadian itu kepada ulama’. Maka diajar oleh pendeta jika terlambat datang kepada ahli sihir katakanlah aku ditahan oleh ibuku, dan bila terlambat kembali ke rumah katakanlah: Aku ditahan oleh ahli sihir. Setelah beberapa lama kemudian itu, sewaktu hendak pergi, tiba-tiba di tengah jalan ada seekor binatang buas sehingga orang ramai tidak berani melintasi tempat itu, maka pemuda itu berkata: "Sekarang aku akan mengetahui yang mana lebih baik di sisi Allah apakah ajaran ulama’ atau ajaran ahli sihir", lalu ia mengambil seketul batu dan berdoa "Ya Allah jika ajaran ulama’ itu lebih baik di sisimu maka bunuhlah binatang itu supaya orang ramai dapat lalu lalang di tempat ini". Lalu dilemparkanlah batu itu, dan langsung terbunuh binatang itu. Dan orang ramai gembira kerana dapat menggunakan kembali jalan itu. Maka ia langsung memberitakan kejadian itu kepada ulama’, maka berkatalah ulama’ itu kepadanya : "Kelak mungkin kamu akan diuji, maka jika diuji jangan sampai memberi tahu tentangku". Kemudian pemuda itu dapat menyembuhkan orang buta, sopak dan pelbagai macam penyakit yang berat-berat pada semua orang. Ada seorang pembesar dalam majlis raja dan dia telah buta kerana sakit mata, ketika ia mendengar berita bahwa ada seorang pemuda dapat menyembuhkan pelbagai macam penyakit maka ia segera pergi kepada pemuda itu sambil membawa hadiah yang banyak, sambil berkata: "Sembuhkanlah aku, dan aku sanggup memberikan kepadamu apa sahaja yang kamu suka". Jawab pemuda itu: "Aku tidak dapat menyembuhkan seseorang pun sedang yang menyembuhkan hanya Allah Azzawajalla, jika engkau mahu beriman kepada Allah s.w.t, maka aku akan berdoa semoga Allah menyembuhkan engkau". Maka langsung dia beriman kepada Allah s.w.t dan didoakan oleh pemuda dan seketika itu juga ia sembuh dengan izin Allah s.w.t. Kemudian ia kembali ke majlis raja sebagaimana biasanya, dan ditanya oleh raja "Hai fulan siapakah yang menyembuhkan matamu" Jawabnya "Rabbi (Tuhanku)". Raja bertanya: "Aku?". Jawabnya "Bukan, tetapi Tuhanku dan Tuhanmu iaitu Allah". Ditanya oleh Raja "Apakah anda mempunyai Tuhan selain aku?" Jawabnya "Ya, Tuhanku dan Tuhanmu ialah Allah". Maka disiksa oleh raja seberat-beratnya siksa sehingga terpaksa ia memberitahu raja itu akan pemuda yang mendoakannya untuk sembuh itu. Maka segera dipanggil pemuda itu lalu berkata "Hai anak sungguh hebat sihirmu sehingga dapat menyembuhkan orang buta dan sopak dan berbagai macam penyakit" Jawab pemuda itu "Sesungguhnya aku tidak dapat menyembuhkan siapa pun, hanya semata-mata Allah Azzawajalla". Raja itu pun bertanya "Adakah aku?", "Tidak" jawab permuda itu. maka tanya raja itu "Adakah engkau ada tuhan lain selain aku?" Jawab pemuda "Ya, Tuhanku dan Tuhanmu hanya Allah". Maka pemuda itu ditangkap dan disiksa seberat-beratnya sehingga terpaksa dia menunjukkan pada ulama’ yang mengajarnya. Maka dipanggil ulama’ dan dipaksa untuk meninggalkan agamanya, tetapi dia tetap bertahan dan tidak mahu beralih agama, maka diletakkan gergaji di atas kepalanya dan digergaji dari atas kepalanya hingga terbelah dua badannya. Kemudian kembali pemuda itu diperintah untuk meninggalkan agama yang dianutnya (agama Islam), tetapi pemuda ini juga menolak perintah raja, Maka raja memerintahkan supaya pergi ke puncak gunung dan di sana juga supaya ditawarkan kepadanya untuk meninggalkan agamanya dan mengikuti agama raja, jika tetap menolak akan dilempar dari atas gunung itu, maka ketika telah sampai di atas gunung dan ditawarkan kepadanya untuk mengubah agama, dan ditolak oleh pemuda itu. Kemudian pemuda itu berdoa "Allahumma ikfinihim bimaa syi'ta: (Ya Allah selesaikanlah urusanku dengan mereka ini dengan aku sehendakMu)". Tiba-tiba gunung itu bergoncang sehingga mereka berjatuhan dari atas bukit dan mati semuanya, maka segeralah pemuda itu kembali menemui raja, dan ketika ditanya: "Manakah orang-orang yang membawamu?". Jawabnya: "Allah s.w.t yang menyelesaikan urusan mereka". Lalu pemuda itu diperintah untuk dibawa ke laut dan naik perahu, bila telah sampai di tengah laut ditanyakan padanya jika ia mahu mengubah agama, jika tidak maka lemparkan ke dalam laut dan ketika telah sampai di tengah laut pemuda itu berdoa: "Allahumma ikfinihim bimaa syi'ta", maka tenggelamlah orang yang membawanya semuanya dan segeralah pemuda kembali menghadap raja. Dan ketika ditanya oleh raja "Bagaimana keadaan orang-orang yang membawamu?" Jawabnya: "Allah yang menyelesaikan mereka". Kemudian pemuda itu berkata kepada raja "Engkau tidak akan dapat membunuhku kecuali jika engkau menurut perintahku maka dengan itu engkau akan dapat membunuhku" Raja bertanya: "Apakah perintahmu?" Jawab pemuda: "Engkau kumpulkan semua orang di suatu lapangan, lalu engkau gantung aku di atas tiang, kemudian engkau ambil anak panah milikku ini dan kau letakkan di busur panah dan membaca: Bismillahi Rabbil ghulaam (Dengan nama Allah Tuhan pemuda ini), kemudian engkau lepaskan anak panah itu, maka dengan itu engkau dapat membunuhku". Maka semua usul pemuda itu dilaksanakan oleh raja, dan ketika anak panah telah mengenai pelipisnya (bahagian di antara dahi dan telinga) pemuda itu, ia mengusap dengan tangannya dan langsung mati, maka semua orang yang hadir berkata: "Aamannaa birrabil ghulaam (Kami beriman kepada Tuhan pemuda itu)". Sesudah itu ada orang memberitahu kepada raja bahawa semua rakyat telah beriman kepada Tuhan pemuda itu, maka bagaimanakah usaha untuk menghadapi rakyat yang banyak ini. Maka raja memerintahkan supaya di setiap jalan digali parit dan dinyalakan api, dan setiap orang yang berjalan di sana, dan ditanya tentang agamanya, jika ia telap setia pada kami biarkan, tetapi jika ia tetap percaya kepada Allah masukkanlah ia ke dalam parit api itu. Maka  ramai orang-orang yang beriman dimasukkan ke dalam parit api itu, sehingga tiba seorang wanita yang membawa bayinya yang masih menyusu, ketika bayinya diangkat oleh pengikut-pengikut raja untuk dimasukkan kedalam parit berapi itu, wanita itu hampir menurut mereka berganti agama kerana sangat belas kasihan pada anaknya yang masih kecil itu, tiba-tiba anak bayi itu berbicara dengan suara lantang: "Sabarlah wahai ibuku kerana engkau sedang mempertahankan yang hak.[4]

 

3. MEMBUNUH PARA KEKASIH ALLAH S.W.T SEDANGKAN MEREKA MENGAJAK LEPADA TAUBAT

Firman Allah s.w.t :

﴿إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ﴾

 “Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab neraka jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka akan beroleh lagi azab api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat).[5]

Orang-orang kafir menyeksa orang-orang yang beriman kerana tetapnya Iman mereka dan tidak mahu kembali kepada agama asal. Mereka tidak mahu bertaubat ke atas apa yang mereka lakukan terhadap orang-orang yang beriman dengan mencampak ke dalam parit api, maka kelak mereka akan mendapat balasan yang amat pedih di dalam api neraka jahannam. Adapun mereka orang-orang yang beriman yang diseksa  akan dimasukkan ke dalam syurga. Kata Hasan al Basri :

انْظُرُوا إِلَى هَذَا الْكَرَمِ وَالْجُودِ، قَتَلُواْ أَوْلِيَاءَهُ وَهُوَ يَدْعُوهُمْ إِلَى التَّوْبَةِ وَالرَّحْمَةِ

“Lihatlah kepada kemurahan hati dan dermawan ini, mereka telah membunuh para kekasih Allah s.w.t sedangkan mereka mengajak kepada taubat dan rahmat”[6]

 

PENGAJARAN-PENGAJARAN BAGI

PENDAKWAH DARIPADA KISAH ASHABUL UKHDUD[7]

 

1. MENGHIBURKAN HATI PARA PENDAKWAH DENGAN SEGALA AZAB YANG DITIMPA OLEH UMAT SEBELUM MEREKA

Sesungguhnya orang-orang yang dicampakkan ke dalam parit api adalah orang-orang yang tidak berdosa melainkan mereka adalah orang-orang yang beriman, sebagaimana firman Allah s.w.t :

﴿وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴾

 “Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji![8]

Ini menunjukkan Iman dan orang yang beriman itu boleh menyebabkan mereka mendapat siksaan daripada orang-orang kafir lebih-lebih lagi pemerintah yang kafir. Kebiasaannya orang-orang kafir tidaklah mereka setakat memaksa orang-orang yang beriman keluar daripada agama Islam, malah mereka sanggup membunuh, menyeksa dan berseronok sambil menyaksikan orang-orang yang beriman diseksa. Sejarah telah menguatkan makna hakikat ini sebagai sunnah Ilahi. Segala perkara yang kami sebutkan ini bakal mendedahkan orang-orang yang beriman kepada seksaan orang-orang kafir kerana pendakwah itu menyeru kepada Allah s.w.t dan mereka bakal akan mendapat tentangan yang besar daripada musuh-musuh Islam.

Maka tidak ada cara lain kepada para pendakwah melainkan bersabar di atas ujian ini. Mereka hendaklah sentiasa mengingati bahawa umat dahulu lebih teruk diseksa kerana menyebarkan Islam pada manusia. Mereka perlu menjadikan kisah ini sebagai penambah semangat dalam berdakwah.

Telah datang di dalam tafsir al Qurthubi tentang tafsiran ayat-ayat ini : Kata para ulama’ kita “Sesungguhnya Allah s.w.t telah memberitahu kepada orang-orang yang beriman tentang ayat ini, tentang apa yang menimpa pada orang-orang yang beriman sebelum mereka dengan pelbagai kesusahan. Nabi s.a.w telah menceritakan pada mereka tentang kisah seorang pemuda supaya mereka bersabar ke atas segala apa yang bakal menimpa mereka dengan pelbagai seksaan, supaya menjadi seperti pemuda ini yang bersabar dalam mempertahankan kebenaran, bersungguh-sungguh menzahirkan kebenaran dan dakwahnya, manusia masuk ke dalam Islam bersama dengan orang yang masih muda dan kesabaran yang amat tinggi. Begitu juga seorang ulama’ bersabar dalam berpegang kepada kebenaran sehingga digergaji kepalanya, dan demikian jugalah banyak di kalangan manusia yang beriman dengan Allah s.w.t serta meningkatkan Iman di dalam hati mereka, mereka bersabar ketika dicampak ke dalam api dan tidak kembali kepada agama asal.[9]

 

2. SEKSAAN ADAKALANYA BOLEH MENYEBABKAN PENDAKWAH MEMBUKA RAHSIA

Kami melihat di dalam kisah ini bahawa, ulama’ yang mengajarkan agama Islam kepada pemuda itu telah berkata “Sesungguhnya engkau akan diuji, jika engkau diuji maka janganlah engkau memberitahu tentangku”. Akibat pelbagai tekanan dan seksaan yang dikenakan ke atas pemuda tersebut akhirnya dia terpaksa memberitahu orang yang telah mengajarnya. Sesungguhnya syara’ tidak mengharuskan bagi orang yang terpaksa untuk menyelamatkan dirinya daripada dibunuh dengan membunuh orang lain. Pemuda tersebut telah menunjukkan gurunya menyebabkan dia juga dibunuh kerana seksaan yang dikenakan ke atasnya tidak mampu lagi ditahan.

Maka ke atas pendakwah dan gerakan Islam itu tidak boleh mereka memberitahu nama-nama pemimpin mereka lebih-lebih lagi ketika waktu lemah dan tidak mampu menahan seksaan. Sebagaimana keadaan pemuda itu. Sesungguhnya ketika mereka berada di dalam keadaan yang lemah tidak mampu menahan seksaan, mereka hendaklah menyembunyikan pemimpin-pemimpin mereka. Para pendakwah tidak boleh menceritakan sebarang maklumat tentang mereka. Adapun di dalam keadaan yang lain tidak mengapa mereka memberitahu kepada manusia supaya mereka bertambah penerimaan kepada jamaah Islam.

 

3. MENGAMBIL BERAT TERHADAP PEMUDA

Kami melihat di dalam kisah ini, bahawa pemuda itu dikehendakki oleh raja yang kafir supaya pergi belajar dengan ahli sihir yang telah tua. Ketika dalam perjalanan dia telah bertemu dengan seorang ulama’ lalu ia duduk bersamanya, mendengar nasihatnya dan akhirnya dia beriman dengan apa yang telah diajarkan oleh ulama’ tersebut.

Maka ke atas pendakwah itu mereka hendaklah mengajak para pemuda dan mengambil berat tentang mereka, mendidik mereka dengan ajaran Islam, memberi kefahaman kepada mereka tentang matlamat hidup dan apa yang boleh mereka sumbangkan pada agama. Sesungguhnya pemuda hari ini adalah pemimpin pada masa hadapan. Hati mereka perlulah dibersihkan dan diisi dengan kebenaran.

Sesungguhnya kami telah menceritakan tentang kisah Ashabul Kahfi, mereka adalah para pemuda yang penuh di dalam hati dengan kebenaran. Mereka berani berhadapan dengan pemimpin yang zalim untuk menyampaikan kebenaran. Sebagaimana ahli sihir yang kafir mengambil berat pada pemuda yang akan mewarisi kerja syiriknya, maka para pendakwah perlulah lebih-lebih lagi mengambil berat pada pewaris mereka di kalangan anak muda, supaya tidak ada lagi matlamat pada mereka melainkan keredhaan Allah s.w.t, membela Islam dan meninggikan kalimahnya, dan mereka hendaklah menjadi contoh yang baik pada semua pemuda.

 

4. ADAKAH APA YANG DILAKUKAN OLEH PEMUDA TERSEBUT BOLEH DIKIASKAN?

Di dalam kisah ini, pemuda itu telah berkata kepada raja yang kafir “"Engkau tidak akan dapat membunuhku kecuali jika engkau menurut perintahku maka dengan itu engkau akan dapat membunuhku" Raja bertanya: "Apakah perintahmu?" Jawab pemuda: "Kau kumpulkan semua orang di suatu lapangan, lalu engkau gantung aku di atas tiang, lalu engkau ambil anak panah milikku ini dan engkau letakkan di busur panah dan membaca: Bismillahi Rabbil ghulaam (Dengan nama Allah Tuhan pemuda ini), kemudian engkau lepaskan anak panah itu, maka dengan itu engkau dapat membunuhku". Maka semua usul pemuda itu dilaksanakan oleh raja, dan ketika anak panah telah mengenai pelipis pemuda itu ia mengusap dengan tangannya dan langsung mati, maka semua orang yang hadir berkata: "Aamannaa birrabil ghulaam (Kami beriman dengan Tuhan pemuda itu)".

Kisah ini menunjukkan pemuda ini telah menawarkan dirinya untuk dibunuh supaya manusia dapat melihat tentang Islam yang dibawanya adalah agama yang benar dan Allah s.w.t adalah Tuhan Pencipta Alam bukannya raja. Pemuda ini telah berjaya apa yang ingin dilakukannya. Sekiranya ia adalah jalan untuk mati syahid adakah ia diharuskan kepada para pendakwah atau seseorang Muslim itu untuk menawarkan dirinya dibunuh ? Adakah ia akan dianggap membunuh diri sendiri atau dianggap syahid di jalan Allah s.w.t ? Adakah mendatangkan kebaikan pada syara’ sebagaimana yang ia telah lakukan ?.

Jawapannya adalah jelas, niat pemuda tersebut adalah untuk menzahirkan pembohongan raja yang kafir kerana mendakwa sebagai Tuhan dan memalingkan manusia daripada menyembah Allah s.w.t, sedangkan pemuda itu tidak ada pilihan lain melainkan dengan cara ini. Dia adalah satu-satunya orang yang beriman tidak ada sesiapa yang boleh menolongnya di kalangan manusia yang lain pada waktu itu, lalu ia bangun dan berjihad di jalan Allah s.w.t, dan harus berjihad di jalan Allah s.w.t dengan mendedahkan dirinya untuk terbunuh sekiranya perbuatan tersebut  dapat menolong agama Allah s.w.t, menguatkan keazaman orang-orang yang beriman. Telah datang di dalam hadith bahawa Nabi s.a.w bersabda :

سَيِّدُ الشُّهدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَلِّب وَ رَجُلٌ قَالَ إِلَى إِمَامٍ جَائِرٍ فَأَمَرَهُ وَ نَهَاهُ فَقَتَلَهُ

“Penghulu para syuhada’ itu adalah Hamzah Bin Abd Muthalib dan juga lelaki yang berkata benar di hadapan raja yang zalim, menyuruhnya melakukan kebaikan dan melarangnya melakukan kezaliman yang boleh menyebabkannya dibunuh”[10]

Perbuatan pemuda ini yang berani berkata benar di hadapan raja yang zalim adalah jihad. Dia melakukan tindakan ini kerana amat menyangka manusia akan beriman dengannya, dan ternyata semua manusia beriman setelah mendengar raja menyebut “Dengan nama Allah Tuhan pemuda ini” sewaktu hendak membunuhnya. Maka harus ke atas seorang Muslim itu melakukan sesuatu tindakan yang boleh mendedahkannya dibunuh, apabila dia yakin tindakannya itu mendatangkan banyak kemaslahatan pada kaum Muslimin seluruhnya. Hadith yang telah kami sebutkan jelas menunjukkan perkara ini. Allah s.w.t telah mengumpamakannya di dalam al Quran :

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾

 “Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah s.w.t pula amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.[11]

Adalah sebahagian para sahabat itu diseksa di hadapan Nabi s.a.w. Diriwayatkan oleh al Khallal dengan sanadnya daripada Umar al Khattab r.a bahawa ada seorang lelaki telah menghadapi musuh dengan seorang diri, maka kata manusia “Dia telah bertemu dengan kebinasaan” Kata Umar r.a “Tidak, tetapi dia adalah di antara orang yang Allah s.w.t sebut “Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah pula amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.”[12]

 

5. KEBENCIAN ORANG-ORANG KAFIR TERHADAP KEIMANAN ORANG-ORANG ISLAM

Orang-orang kafir itu amat benci kepada keimanan orang-orang yang beriman, Allah s.w.t menceritakannya di dalam al Quran :

﴿وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴾

 “Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji![13]

Begitulah sifat-sifat orang kafir setiap zaman lebih-lebih lagi golongan pemerintah yang kafir lagi zalim, firman Allah s.w.t :

﴿وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ﴾

“Dan Kami tidak mengutus kepada sesebuah negeri seseorang Rasul pemberi amaran melainkan orang-orang yang berada dalam kemewahan di negeri itu berkata: "Sesungguhnya kami tetap mengingkari apa yang kamu diutuskan membawanya".[14]

Mutrafun di dalam ayat ini bermaksud golongan yang memiliki kekuasaan, kekayaan dan kedudukan, mereka menentang para Rasul Allah s.w.t dengan menyatakan kekufuran mereka dan dengan rasa bangga menyatakan tidak akan mengikut ajaran para Rasul. Orang-orang kafir itu akan menggunakan kuasa mereka untuk menyekat dakwah Islam sebagaimana yang telah dilakukan oleh Firaun dan pengikut-pengikutnya pada setiap zaman dan tempat.

Maka para pendakwah itu hendaklah memahami perkara ini, bahawa mereka bukanlah sentiasa berada di dalam keadaan yang selesa. Al Quran telah menceritakan tentang apa yang dilakukan oleh kafir Quraisy terhadap Nabi s.a.w dan para sahabatnya. Tidak perlulah mereka merasa hairan atau terkejut apabila kelak nanti menghadapinya daripada puak kebatilan kepada ahli kebenaran. Para pendakwah hendaklah tahu kadar kesesatan di dalam diri golongan yang sesat, dengan kedegilan mereka dan kekejamannya, sebagaimana mereka sanggup membakar orang-orang yang beriman di dalam parit api. Orang-orang kafir itu berusaha sedaya-upaya menakutkan orang-orang yang beriman dengan kekejaman pemimpin mereka yang zalim lebih-lebih lagi pada para pendakwah untuk memecahkan mereka daripada beriman dengan dakwahnya, oleh kerana itu mereka perlu mempertahan dakwah Islam daripada di kalahkan, firman Allah s.w.t :

﴿وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا﴾

 “Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari agama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian)”[15]

Ayat ini menunjukkan bahawa orang-orang kafir akan sentiasa setiap masa memusuhi orang-orang yang beriman dan mereka tidak akan berputus asa sehinggalah orang-orang beriman berpaling daripada Islam. Kalimah Hatta di dalam ayat ini bermakna Ta’lil iaitu mereka orang-orang kafir memerangi kamu kerana mahu memalingkan kamu daripada Islam.[16] Begitulah orang-orang kafir dan ahli kebatilan memerangi orang-orang yang beriman, mereka akan menggunakan apa sahaja cara supaya dapat menahan kebenaran dan dakwah Islam. Di antara cara-cara lain lagi adalah dengan menginfakkan harta untuk membeli cercaan, memberi sewa kepada puak kebatilan untuk memalsukan hakikat-hakikat kebenaran dan menghiasi kata-kata dusta dengan tulisan atau ceramah, Allah s.w.t berfirman :

﴿إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ﴾

“Sesungguhnya orang-orang kafir yang selalu membelanjakan harta mereka untuk menghalangi (manusia) dari jalan Allah, maka mereka tetap membelanjakannya kemudian (harta yang dibelanjakan) itu menyebabkan penyesalan kepada mereka, tambahan pula mereka dikalahkan dan (ingatlah) orang-orang kafir itu (akhirnya) dihimpunkan dalam neraka jahanam”[17]

Permusuhan orang-orang kafir terhadap orang-orang beriman tidak terhad kepada itu sahaja, bahkan mereka akan bertindak dengan lebih melampau lagi. Adakalanya mereka mempunyai dasar keimanan tetapi mereka telah tenggelam di dalam kebenaran dan kebencian kepada para pendakwah. Adakalanya juga terhimpun di dalamnya Iman dan kufur, taat dan maksiat, dan permusuhan kepada orang-orang beriman. Oleh itu para pendakwah hendaklah memahami bahawa mustahil mereka dapat berdakwah tanpa sebarang tentangan kepada orang-orang kafir dan penguasa yang zalim di kalangan orang-orang Islam sendiri.

 

Terj : Mohd Faiz Abdullah

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 389

[2] Surah al Buruj 4-9

[3] Ibn Kathir (juzu’ 4 hlm 492)

[4] Riwayat Muslim (7703)

[5] Surah al Buruj 10

[6] Ibn Kathir (juzu’ 4 hlm 496)

[7] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 392

[8] Surah al Buruj 8

[9] Al Qurthubi  (juzu’ 20 hlm 293)

[10] Riwayat Hakim (4884)

[11] Surah al Baqarah 207

[12] Majmu’ al Fatawa (juzu’ 25 hlm 279)

[13] Surah al Buruj 8

[14] Surah as Saba’ 34

[15] Surah al Baqarah 217

[16] Al Kasysyaf (juzu’ 1 hlm 259)

[17] Surah al Anfaal 36

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...