Jumaat, 11 September 2020

Kisah lelaki membaca al Quran di dalam kubur


 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

حكا اليافعي في روض الرياحين عن بعض الصالحين قال حفرت قبرا لرجل من العباد وألحدته فبينا أنا أسوي اللحد إذ سقطت لبنة من لحد قبر يليه فنظرت فإذا بشيخ جالس في القبر عليه ثياب بيض تقعقع وفي حجره مصحف من ذهب مكتوب بالذهب وهو يقرأ فيه فرفع رأسه إلي وقال لي أقامت القيامة رحمك الله قلت لا فقال رد اللبنة إلى موضعها عافاك الله فرددتها

 

Imam al Yafie’menyebut di dalam kitabnya Raudhur Rayyahin tentang sebahagian solihin ia berkata “Aku menggali sebuah kubur seorang lelaki yang soleh, ketika aku menyamakan lahadnya tiba-tiba seketul bata telah jatuh daripada sebelah kuburnya, aku melihat seorang lelaki yang duduk di dalam kuburnya berpakain putih dan di dalam kuburnya ada mushaf al Quran yang ditulis dengan emas sambil ia membacanya. Lalu ia mengangkat kepalanya dan ia berkata kepada aku “Apakah hari sudah kiamat ?” Semoga Allah merahmati engkau. Aku berkata tidak ! Ia berkata “Kembalikan bata itu, semoga engkau dimaafkan oleh Allah” Maka aku pun mengembalikannya semula.

Terj: Mohd Faiz Abdullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...