Ahad, 6 September 2020

Pengajaran Kisah Ashabul Kahfi

 

KISAH ASHABUL KAHFI

RINGKASAN KISAH DAN TAFSIRAN AYAT-AYATNYA[1]

Syeikh Abdul Karim Zaidan

 

1. KISAH ASHABUL KAHFI ADALAH SUATU BUKTI YANG MENAKJUBKAN

Allah s.w.t berfirman :

﴿أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا﴾

 “Adakah engkau menyangka (Wahai Muhammad), bahawa kisah "Ashabul Kahfi" dan "Ar Raqiim" itu sahaja yang menakjubkan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Kami?”[2]

Kisah Ashabul Kahfi adalah suatu bukti yang menakjubkan. Al Kahfi bermaksud sebuah gua yang luas di dalam sebuah bukit[3]. Ar Raqim bermaksud nama anjing mereka. Pendapat lain mengatakan adalah luh yang menceritakan tentang mereka dan diletakkan di hadapan pintu gua. Di antara pendapat lain mengatakan nama bagi sebuah bukit. Pendapat lain lagi mengatakan nama bagi sebuah lembah yang terletakkanya bukit tersebut.[4]

 

2. RINGKASAN KISAH SEBELUM PERINCIAN

Allah s.w.t berfirman :

إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا﴾

(ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan para pemuda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami! kurniakanlah kami rahmat dari sisimu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami”.[5]

Allah s.w.t menceritakan bahawa pada waktu dahulu ada sekumpulan pemuda yang telah lari untuk menyelamatkan agama mereka. Mereka telah lari dan berlindung di sebuah gua di dalam bukit. Bimbang kaum mereka yang zalim mencari, mereka telah berdoa ketika masuk di dalam gua tersebut "Wahai Tuhan kami! kurniakanlah kami rahmat dari sisimu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami” Iaitu Ya Allah Ya Tuhan kami rahmatilah kami dan lindungilah kami daripada mereka. Sehingga kami menjadi di kalangan orang-orang yang mendapat petunjuk kebenaran dan pimpinlah kami di dalam segala urusan kami.[6] Sebagaimana datang di dalam hadith Nabi s.a.w :

وَمَا قَضَيْتَ لَنَا مِنْ قَضَاءٍ فَاجْعَلْ عَاقِبَتَهُ رَشَدًا

“Dan apapun yang Engkau tetapkan kepada kami, maka jadikanlah kesudahannya adalah kebenaran”

 

2. TIDUR DI DALAM GUA BEBERAPA TAHUN

Firman Alah s.w.t :

﴿فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا﴾

 “Kami menutup telinga-telinga mereka sehingga mereka tidak dapat mendengar di dalam gua itu bertahun-tahun, yang banyak bilangannya.[7]

Allah s.w.t menutup telinga-telinga mereka sehingga mereka tidak dapat mendengar bermaksud Allah s.w.t menidurkan mereka dengan nyenyak sehingga tidak mendengar sebarang suara. Sebagaimana engkau menjerit pada telinga seseorang yang tidur dalam keadaan yang amat nyenyak, dia tidak akan dapat mendengar dan terjaga. “Yang banyak bilangannya” bermaksud masa yang sangat lama.[8]

 

3. TERJAGA SELEPAS TIDUR YANG PANJANG

Firman Allah s.w.t :

﴿ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا﴾

“Kemudian Kami bangkitkan mereka (dari tidur), untuk Kami menguji siapakah dari dua golongan di antara mereka yang lebih tepat kiraannya, tentang lamanya mereka hidup (dalam gua itu).[9]

Setelah beberapa lama Allah s.w.t membangkitkan mereka seperti membangkitkan mayat daripada perkuburan mereka. “Untuk Kami menguji siapakah dari dua golongan di antara mereka yang lebih tepat kiraannya, tentang lamanya mereka hidup (dalam gua itu)” Allah membangkitkan mereka untuk mengajar mereka bahawa apa yang telah Allah s.w.t ajarkan akan berlaku. Iaitu siapakah dari dua golongan yang berselisihan tentang tempoh masa mereka tidur di dalam gua. Akhirnya mereka telah tahu tempoh yang Allah s.w.t telah memelihara mereka tanpa makan dan minum serta memelihara mereka daripada musuh. Maka sempurnalah petunjuk bagi mereka dan jadilah bagi mereka bukti yang membangkitkan mereka untuk beribadah.[10]

 

4. MUQADDIMAH PERINCIAN KISAH ASHABUL KAHFI

Firman Allah s.w.t :

﴿نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى﴾

 “Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk”.[11]

Ayat ini mengandungi kisah dan syarah yang luas. “Dengan benar” bermaksud kisah ini benar-benar berlaku pada waktu ketika dahulu. Mereka adalah golongan pemuda yang beriman dengan Allah s.w.t yang mengakui keesaanNya dan bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Dia, dan Allah s.w.t juga mengurniakan mereka hidayah serta petunjuk.[12]

 

5. KAMI IKAT HATI-HATI MEREKA

Firman Allah s.w.t :

 

 

﴿وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَ مِنْ دُونِهِ إِلَهًا لَقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا﴾

 “Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegakkan Tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; Kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."[13]

Allah s.w.t menjaga mereka dengan memberi mereka kesabaran ketika mereka lari daripada negeri  untuk menyelamatkan agama yang mereka anuti. Allah s.w.t mendorongkan mereka dengan bercakap benar dan mengajak kepadaNya ketika berhadapan dengan raja yang kafir. FirmanNya “Semasa mereka bangun” iatu ketika mereka bangun tanpa mempedulikan bahaya dan mendedahkan kebenaran di hadapan raja tersebut. Ketika mereka ditanya tentang agama yang mereka anuti mereka menjawabnya dengan benar dan mereka mengajaknya kepada Allah Azzawajalla. Kerana inilah Allah s.w.t berfirman “Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegakkan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; Kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya” Kami tidak menyembah Tuhan selain daripadaNya dan kami tidak akan menyembah selain daripadanya selama-lamanya, kerana jika kami melakukan yang demikian kami telah memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran, bohong  lagi dusta.[14]

 

6. KAUM MEREKA YANG INGKAR MENYEMBAH ALLAH S.W.T

Allah s.w.t menceritakan tentang keingkaran kaum merka yang ingkar daripada menyembahNya :

﴿هَؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا﴾

 (Mereka berkata pula sesama sendiri): "Kaum kita itu, menyembah beberapa Tuhan yang lain dari Allah; sepatutnya mereka mengemukakan keterangan yang nyata yang membuktikan ketuhanan makhluk-makhluk yang mereka sembah itu? (tetapi mereka tidak dapat berbuat demikian); maka tidak ada yang lebih zalim dari orang-orang yang berdusta terhadap Allah.[15]

Mereka menjadikan Tuhan yang lain selain daripada Allah s.w.t untuk menyembah. Sepatutnya mereka membuktikan apa yang mereka sembah dan mengabdikan diri itu adalah Tuhan dengan hujah dan bukti yang nyata. Dan mereka tidak akan mampu mendatangkan bukti bahawa segala patung yang mereka sembah itu adalah Tuhan. Mereka benar-benar zalim dengan melakukan pembohongan  terhadap apa yang telah mereka lakukan dengan menyembah selain Allah s.w.t, kerana pembohongan yang mereka lakukan itu adalah pada tahap yang paling tertinggi dengan menyamakan Allah s.w.t dengan selainNya.[16]

 

7. BERUZLAH DAN LARI DENGAN MENYELAMATKAN AQIDAH DARIPADA FITNAH

Firman Allah s.w.t :

﴿وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا﴾

 “Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatNya kepada kamu, dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna".[17]

Iaitu oleh kerana kamu telah terpisah dan menyalahi dengan pegangan serta apa yang mereka sembah, maka pisahkanlah juga bersama jasad-jasad kamu di gua itu, untuk mendapat rahmat dan menyelamatkan kamu daripada kaum yang zalim. Dan Allah s.w.t menyediakan kemudahan-kemudahan untuk menjayakan urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna.[18]

 

8. ALLAH S.W.T MENJAGA PEMUDA KETIKA MEREKA BERADA DI DALAM GUA

Firman Allah s.w.t

﴿وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِدًا﴾

 “Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah, sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkannya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadaNya.[19]

Iaitu apabila matahari terbit cahayanya condong ke kanan pintu gua dan apabila matahari terbenam pula cahayanya condong ke sebelah kiri, sedangkan mereka berada di tengah lapangan gua, yang dapat merasa udara daripada setiap penjuru tanpa merasa panas matahari. Semua yang demikian itu adalah bukti kekuasaan Allah s.w.t yang menjadikan mereka terus hidup dan apa yang Allah s.w.t lakukan pada cahaya matahari itu adalah hendak mengisyaratkan terbit dan terbenamnya matahari. Ia adalah suatu bentuk pertolongan daripada Allah s.w.t dan petunjuk daripadaNya kepada orang-orang yang beriman. “Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan” ayat ini menunjukkan kepada mereka yang berjihad kepada Allah s.w.t dan menyerahkan diri kepadaNya. Sesungguhnya bagi setiap orang yang berjalan menempuh suatu perjalanan untuk mendapatkan petunjuk mereka adalah golongan yang berjaya. Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah s.w.t maka dia tidak akan sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan jalan yang benar kepadaNya.[20]

 

9. ALLAH S.W.T MENOLONG PEMUDA KETIKA MEREKA BERADA DI DALAM GUA

Firman Allah s.w.t :

﴿وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا﴾

 “Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami bolik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka.[21]

Seseorang telah menyangka bahawa mereka telah tidur kerana melihat mata terbuka, sedangkan mereka sebenarnya telah tenggelam dalam tidur yang amat nyenyak yang juga tidak dapat mendengar sebarang suara. Allah s.w.t membolak-balikkan jasad mereka kekiri dan kekanan supaya tidak dirosakkan oleh tanah. Anjing mereka pula terus kekal berada di pintu gua, ia menjadi seperti mereka yang terus tidur dengan nyenyak. Kata Ibn Kathir : Ini adalah faedah apabila seseorang itu berkawan dengan orang yang baik sebagaimana apa yang telah berlaku kepada anjing ini.

Firman Allah s.w.t “Jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka” iaitu tidak ada seorang pun yang melihat mereka melainkan akan takut dan berpaling, jauh dan lari daripada mereka apabila melihatnya. Kata Ibn Kathir : Tidak ada seorang pun yang dekat kepada mereka dan tidak ada satu tangan pun yang menyentuh mereka sehinggalah mereka sampai ajal sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. Perkara yang demikian itu mengandungi hikmah, hujah dan rahmat yang luas.[22]

 

10. BANGKIT DARIPADA TIDUR YANG PANJANG

Firman Allah s.w.t :

﴿وَكَذَلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْ قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا﴾

 “Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka saling bertanya sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya: "Berapa lama kamu tidur?" (sebahagian dari) mereka menjawab: "Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari". (sebahagian lagi dari) mereka berkata: "Tuhan kamu lebih mengetahui tentang lamanya kamu tidur, sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke Bandar, kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ), kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya, dan hendaklah ia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar), dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu.[23]

Setelah mereka tertidur dengan begitu lama, maka Allah s.w.t membangkitkan mereka daripadanya dengan tubuh yang sihat dan tanpa perubahan yang nyata pada rambut dan sebagainya (sekalipun pada logiknya jika tidur yang panjang sehingga bertahun-tahun mestilah rambut akan tumbuh memanjang). Tidak berubah sedikit pun keadaan mereka sama seperti sebelum mereka tidur. Perkara ini menunjukkan tentang kekuasaan Allah s.w.t tentang tidur, kematian dan kebangkitan. Kata Ibn Kathir tidak berubah walaupun setelah 309 tahun. Mereka bertanya di antara satu sama lain apa yang telah Allah s.w.t telah lakukan pada mereka. Mereka mengambil pengajaran ke atas kebesaran Allah s.w.t, menyebabkan mereka bertambah yakin dan mensyukuri ke atas nikmatNya.

Lalu salah seorang mereka bertanya “Berapa lamakah kita telah tertidur di dalam gua ini ?”. Sebahagiannya menjawab “Mungkin kita telah tertidur selama sahari suntuk atau mungkin setengah hari” Kerana mereka telah masuk ke dalam gua itu pada awal hari dan terjaga pada pada waktu petang, oleh kerana itulah sebahagiannya menjawab mungkin kita telah tertidur setengah hari. Sebahagiannya pula berkata “Allah s.w.t lebih tahu berapa lama kita telah tertidur di dalam gua ini” jawapan ini setelah di antaranya melihat di antara mereka berbeza pendapat tentang berapa lama sesama mereka telah tertidur. Allah s.w.t telah mengilhamkan kepada mereka tanda-tanda yang mereka telah tertidur dengan waktu yang amat panjang, sebab itulah sebahagiannya mengatakan Allah s.w.t lebih mengetahui.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang urusan mereka itu, maka salah seorangnya diutuskan ke bandar untuk membeli sedikit makanan dan minuman yang baik serta membekalkan padanya beberapa dirham. Dia dipesan agar berhati-hati supaya jangan sampai dikenali orang. Kerana jika penduduk bandar dapat mengenali mereka, ini boleh menyebabkan mereka akan direjam dengan batu sehingga mati atau mereka dipaksa kembali kepada agama asal. Jika mereka kembali kepada agama asal maka mereka akan rugi selama-lamanya.[24]

 

11. URUSAN MEREKA TERBONGKAR

Firman Allah s.w.t :

﴿وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا﴾

 “Dan demikianlah Kami dedahkan hal mereka kepada orang ramai supaya orang-orang itu mengetahui bahawa janji Allah menghidupkan semula orang mati adalah benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada sebarang syak padanya, pendedahan itu berlaku semasa orang-orang itu berbantahan sesama sendiri mengenai perkara hidupnya semula orang mati, setelah itu maka (sebahagian dari) mereka berkata: "Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka". Orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula berkata: "Sebenarnya kami hendak membina sebuah masjid di sisi gua mereka."[25]

Sebagaimana Allah s.w.t telah menidurkan dan membangkitkan mereka, lalu Allah s.w.t memperlihatkannya pada penduduk pada zaman itu. Ini supaya apabila penduduk di zaman itu melihatnya, mereka akan mengetahui dan yakin bahawa janji Allah s.w.t akan membangkitkan semua manusia setelah mati itu adalah benar. Keadaan mereka yang tidur amat lama bertahun-tahun dan bangun semula adalah seperti keadaan orang yang mati kemudian hidup semula. Sesungguhnya as Saa’h atau  Hari Kiamat itu tidak ada keraguan lagi, ianya pasti akan berlaku.

Allah s.w.t memperlihatkan perkara ini kepada penduduk zaman itu adalah kerana mereka sering berbantah-bantahan tentang Hari Kebangkitan kerana bagi mereka ia mustahil akan berlaku. Sebahagian mereka mengatakan semua roh akan dibangkitkan semua tanpa jasad dan sebahagiannya pula mengatakan dengan jasad. Lalu Allah s.w.t mentaqdirkan peristiwa ini sebagai hujah kepada mereka bahawa Hari Kebangkitan (dibangkitkan roh serta jasad) itu pasti akan berlaku.

Setelah pemuda Ashabul Kahfi wafat, sebahagian manusia yang berbantah-bantah ketika melihat peristiwa ini berkata "Dirikanlah sebuah bangunan di sisi gua mereka, Allah jualah yang mengetahui akan hal ehwal mereka" iaitu untuk menutup pintu gua tersebut dan biarkan mereka dengan keadaan mereka. Walaubagaimanapun pihak yang menang dalam pertelingkahan ini mengatakan “Binakanlah masjid di gua ini supaya kita dapat mengambil berkat pada diri mereka.”[26] Sebenarnya tindakan mereka dengan membina masjid ini tidaklah terpuji kerana Nabi s.a.w telah bersabda :

لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ وَصَالِحِيهِمْ مَسَاجِدَ

“Allah s.w.t melaknat orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadikan kubur-kubur Nabi dan orang-orang soleh di kalangan mereka sebagai masjid”[27]

Nabi s.a.w memberi peringatan tentang tidak harus kita membina masjid di atas kubur kerana larangan ini jelas di dalam hadith.[28]

 

12. BERAPAKAH BILANGAN PEMUDA ASHABUL KAHFI

Firman Allah s.w.t :

﴿سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ مَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَدًا﴾

 (sebahagian dari) mereka akan berkata: "Bilangan Ashabul Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka " dan setengahnya pula berkata: "Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka" secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak diketahui, dan setengahnya yang lain berkata: "Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kelapannya ialah anjing mereka". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit" Oleh itu, janganlah engkau berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan berbahas (secara sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam al Quran), dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorang pun dari golongan (yang membincangkannya).[29]

Allah s.w.t menceritakan tentang perselisihan pendapat manusia pada bilangan pemuda Ashabul Kahfi. Allah s.w.t menceritakan tiga pendapat di kalangan mereka dengan menyebutkan tidak ada pendapat yang keempat. Dan Allah s.w.t melemahkan dua pendapat yang pertama dengan berfirman “Secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak diketahui” iaitu pendapat tanpa ilmu, kemudian Allah s.w.t menceritakan pendapat yang ketiga dan senyap ke atasnya menunjukkannya ia benar, jika salah pasti Allah s.w.t menolaknya seperti Dia menolaknya pada dua pendapat yang pertama.

Allah s.w.t menunjukkan bahawa mengetahui bilangan mereka dengan tepat sebenarnya tidaklah mempunyai manfaat, firmanNya “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka” kerana yang terlebih baik itu adalah mengembalikan pengetahuannya kepada Allah s.w.t, tidak perlu kita saling berhujah dengan lebih mendalam jika tiada ilmu tentangnya, oleh itu apabila kita mengkaji sesuatu hendaklah kita berhenti membincangkannya jika tiada ilmu tentangnya. Firman Allah s.w.t “Tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit” iaitu tidak ada yang mengetahui bilangan mereka melainkan sedikit sahaja di kalangan manusia. “Oleh itu, janganlah engkau berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan berbahas (secara sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam al Quran) iaitu tidak perlulah ahli kitab berbalah tentang bilangan pemuda Ashabul Kahfi melainkan berbincang secara sederhana bukannya secara mendalam.

Firman Allah s.w.t lagi “Dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorang pun dari golongan (yang membincangkannya)” memadailah Allah s.w.t memberikan wahyu kepada engkau wahai Muhammad tentang kisah mereka dan apa yang berkaitan dengan hilangan mereka, perkara ini adalah memadai bagi mereka yang inginkan I’tibar dan pengajaran.[30]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PENGAJARAN-PENGAJARAN BAGI

PENDAKWAH DARIPADA KISAH ASHABUL KAHFI[31]

 

Kisah yang telah Allah s.w.t ceritakan kepada kita ini sesungguhnya mengandungi teladan dan pengajaran yang besar khususnya di dalam teknik-teknik berdakwah. Berdakwah kepada Allah s.w.t adalah berdakwah kepada Islam. Kami akan menyebutkan pengajaran-pengajaran daripada kisah Ashabul Kahfi ini.

 

1. PARA PEMUDA ITU LEBIH CEPAT MENERIMA DAKWAH DARIPADA GOLONGAN YANG LAIN

Allah s.w.t menceritakan tentang pemuda Ashabul Kahfi :

﴿نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى﴾

 “Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar, sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.[32]

Kata Imam Ibn Kathir mengenai ayat ini : Allah s.w.t menyebut mereka sebagai pemuda, mereka menerima kebenaran dan petunjuk berbanding golongan tua yang tenggelam di dalam agama yang batil, kerana itulah kita melihat ramai di kalangan orang-orang yang menerima seruan Allah s.w.t dan RasulNya adalah di kalangan pemuda. Adapun orang-orang tua di kalangan kafir Quraish masih kekal dengan agama lama dan tidak ada di kalangan mereka yang menerima Islam melainkan sedikit. Demikianlah Allah s.w.t menceritakan tentang Ashabul Kahfi bahawa mereka adalah di kalangan pemuda.[33]

Maka ke atas para pendakwah itu mereka hendaklah berusaha dengan sedaya-upaya bersama para pemuda untuk menyampaikan dakwah kepada mereka dan memberi sepenuh kesungguhan yang berterusan bersama mereka serta membawa mereka bersama-sama dengan gerakan dakwah.  Mereka itu mempunyai tenaga yang kuat, semangat yang tinggi dan jiwa yang bersih yang amat diperlukan oleh para pendakwah. Mereka adalah pemimpin masa hadapan yang perlu diajak kepada dakwah Islam dan memberikan mereka tentang kefahaman Islam. Mereka perlu ditarbiah sebaik mungkin.

Di antara uslub-uslub dakwah bersama pemuda itu adalah dengan sentiasa memperdengarkan mereka dengan pelbagai kisah yang baik yang terjadi di kalangan pemuda, tentang bagaimana para pemuda dahulu sanggup berjihad membela agama Allah s.w.t sekalipun terkorban nyawa di dalam medan peperangan. Dan demikian juga kisah-kisah golongan yang angkuh, yang memenjarakan mereka yang menentangnya. Seperti kisah Saidina Yusuf a.s yang dipenjarakan kerana menolak ajakan berzina, baginda berkata sebagaimana diceritakan di dalam al Quran :

﴿قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ﴾

 “Yusuf (merayu kehadrat Allah Taala dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara dari apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadaNya”[34]

Dan juga kisah anak yang amat mentaati perintah kedua ibu bapanya seperti kisah Saidina Ismail yang patuh kepada ayahnya untuk disembeleh.

 

2. IMAN ITU BERTAMBAH DAN BERKURANG

Allah s.w.t menceritakan “Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.” Maka ayat ini dijadikan dalil oleh para ulama’ seperti Imam Bukhari bahawa iman itu bertambah dan berkurang kerana itulah Allah s.w.t menyebut “dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.” Di dalam ayat yang lain juga Allah s.w.t menyebut :

﴿وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ﴾

 “Dan (sebaliknya) orang-orang yang menerima petunjuk (ke jalan yang benar), Allah menambahi mereka dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka (dorongan) untuk mereka bertaqwa.[35]

﴿فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ﴾

 “Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan turunnya).[36]

 

﴿لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ﴾

 “Supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada”[37]

Dan banyak lagi ayat-ayat yang menunjukkan bahawa iman itu boleh bertambah.[38] Maka bertambahnya iman itu dengan melakukan taat kepada Allah s.w.t dan memperbanyakkan amal soleh. Amal yang paling afdhal selepas iman itu adalah jihad di jalan Allah s.w.t. Sesungguhnya Imam Muslim telah mengeluarkan suatu hadith di dalam sohihnya daripada Abu Zar r.a berkata :

يَا رَسُولَ اللَّهِ أَىُّ الأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ : الإِيمَانُ بِاللَّهِ وَالْجِهَادُ فِى سَبِيلِهِ

“Ya Rasulallah apakah amal yang paling afdhal ? Jawab Nabi s.a.w “Beriman kepada Allah s.w.t dan berjihad di jalannya”[39]

Di antara jihad di jalan Allah s.w.t itu adalah berdakwah kepada Islam seperti dengan kata-kata, penulisan dan dengan apa sahaja yang boleh menyampaikan Islam. Maka para pendakwah itu hendaklah menjelaskan makna ini kepada manusia kerana Islam itu adalah tajuk dakwah kepada Allah s.w.t. Mereka hendaklah menyampaikan kepada manusia bahawa perlunya menambah iman dengan melakukan banyak amal soleh, dan sebaik-baik amal soleh selepas iman itu adalah berjihad di jalan Allah s.w.t yang di antaranya itu adalah menyeru manusia kepada Islam.

 

3. ORANG BERIMAN ITU SALING KENAL-MENGENALI

Semua ahli Tafsir di kalangan salaf dan khalaf mengatakan bahawa para pemuda Ashabul Kahfi adalah  anak-anak pemimpin di kalangan kaum mereka. Sesungguhnya pada suatu hari mereka telah keluar melihat sebahagian perayaan kaum mereka yang berhimpun pada setiap tahun. Mereka berhimpun di tengah-tengah negeri sambil menyembah berhala dan melakukan upacara penyembelihan. Mereka mempunyai seorang raja yang kafir lagi zalim yang menyuruh manusia melakukan demikian. Ketika mereka berhimpun, mereka para pemuda telah keluar bersama bapa-bapa mereka dan melihat dengan mata hati mereka pada apa yang dilakukan oleh kaum mereka yang kafir. Mereka tahu apa yang dilakukan oleh kaum mereka seperti sujud kepada berhala dan melakukan sembelihan adalah tidak sepatutnya melainkan kepada Allah s.w.t yang telah menciptakan langit dan bumi. Lalu mereka duduk jauh daripada perayaan itu.

Maka pemuda yang pertama duduk di bawah pokok, setelah itu yang lain pula datang kepadanya, seorang demi seorang duduk berhampiran sesama mereka sedangkan mereka tidak kenal di antara satu sama lain. Hanyasanya yang menghimpun mereka di bawah pokok itu adalah hati-hati mereka yang beriman kepada Allah s.w.t. Nabi s.a.w bersabda :

الأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَمَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ.

“Ruh-ruh manusia adalah kelompok yang selalu bersama, maka yang saling bersesuaian di antara mereka akan saling dekat, dan yang tidak bersesuaian akan saling berselisih”[40]

Setiap mereka saling menyembunyikan keimanan masing-masing kerana bimbang tentang keselamatan sedangkan mereka tidak sedar yang lain juga beriman seperti mereka. Sehinggalah salah seorang di kalangan mereka berkata “Kamu tahu demi Allah wahai kaumku sesungguhnya tidak adalah sesuatupun yang mengeluarkan kamu daripada kaum kamu sekelian, telah zahir setiap satu di kalangan kamu akan perintahnya” Berkata yang lain “Adapaun aku demi Allah sesungguhnya apa yang telah kaumku lakukan adalah suatu perkara yang batil, sesungguhnya apa yang patut disembah itu adalah Tuhan yang tidak ada sekutu bagiNya Dia adalah Tuhan yang telah menciptakan langit, bumi dan apa yang ada di antaranya” Berkata pula yang lain “Demi Allah ia juga berlaku padaku seperti yang kamu katakan” Berkata pula yang lain seperti yang demikian, sehinggalah mereka sepakat ke atas kalimah yang satu iaitu Kalimah Tauhid, dan mereka menjadi saudara yang benar dan mengabdikan diri kepada Allah s.w.t.[41]

Maka ada di kalangan mereka telah mencadangkan agar mereka semua melarikan diri dan memilih tempat yang jauh daripada kaum mereka. Ada yang berpendapat kita perlu menjauhkan diri kerana benci terhadap apa yang mereka lakukan dan tidak menyertai mereka dalam melakukan kebatilan sekalipun berada bersama mereka. Ada juga di kalangan mereka yang diam tanpa berkata apa-apa. Akhirnya mereka sepakat setelah saling kenal-mengenali, bersaudara dan saling tolong-menolong dalam mencari tempat beribadah.

Maka pengajaran yang boleh diambil di dalam kisah ini bagi para pendakwah adalah para pendakwah itu hendaklah saling kenal-mengenali di kalangan mereka yang amat benci kepada perkara kebatilan. Mereka perlu mengeratkan hubungan silaturrahim sehingga darjat ukhwah Islamiah sesama mereka semakin meningkat. Saling tolong-menolong dalam perkara kebaikan dan mengekalkan hubungan. Sesungguhnya para pemuda itu apabila mereka saling kenal-mengenali dan bersaudara mereka akan menjadi kuat di dalam satu jamaah di dalam asas keimanan dan berdakwah kepadanya, mereka tidak boleh berpecah dan melakukan hal masing-masing. Tidak sepatutnya para pendakwah itu mereka berdakwah kepada manusia secara umumnya dan meninggalkan mereka. Bahkan tidak dapat tidak mereka perlu berdakwah dan mengenali mereka serta berusaha mengikat mereka dengan gerakan dakwah, sehingga gerakan dakwah menjadi kuat.

 

4. MENYATAKAN KEBENARAN DI HADAPAN PEMIMPIN YANG TAGHUT

Kami telah mengatakan sebelum ini: Sesungguhnya setelah para pemuda saling kenal-mengenali, menyatakan aqidah, matlamat dan dakwah mereka yang satu, mereka telah mencari tempat yang khusus untuk beribadah dan berkumpul. Aktivivti mereka ini telah diketahui oleh kaum mereka dan melaporkannya pada raja yang kafir. Lalu mereka ditangkap dan dibawa di hadapan raja. Setelah mereka ditanya mereka menjawabnya dengan benar. Mereka cuba berdakwah kepada raja dengan mengajaknya menyembah Allah s.w.t dan mengabdikan diri kepadaNya. Walaubagaimanapun raja enggan dan menolaknya. Bahkan raja mengugut mereka jika setelah mereka diberi tempoh dan mereka tidak mahu kembali kepada agama asal, mereka semua akan disiksa sehingga mati.[42] Tindakan mereka  mengisytiharkan kebenaran dan menyatakan keimanan pada Allah s.w.t di hadapan raja yang zalim ini,  adalah hasil kekuatan yang Allah s.w.t berikan pada hati-hati mereka.

Maka pengajaran yang boleh diambil adalah para pendakwah itu hendaklah berani dalam menyatakan kebenaran dalam dakwah mereka di hadapan raja yang zalim lagi sombong. Mereka perlu berani supaya dapat menguatkan lagi semangat orang-orang yang beriman yang lain. Sesungguhnya pendirian para pendakwah ini sebagaimana yang telah kami sebutkan adalah setelah mereka melihat dengan mata hati mereka, bahawa menyatakan kebenaran di hapadan pemimpin yang zalim itu lebih baik daripada mendiamkan diri tanpa sebarang kelonggaran.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu mampu melihat untuk melakukan sesuatu tindakan atau berpendirian yang benar dengan cahaya Allah s.w.t, sekalipun pendirian itu boleh menyebabkannya terbunuh syahid. Pendakwah itu adalah mujahid dan jihad itu mestilah sanggup mengorbankan nyawa untuk agama Allah s.w.t. Tidaklah perbuatan ini dianggap mencampakkan diri ke lembah kebinasaan. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w :

سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ المُطَلِّب وَ رَجُلٌ قَالَ إِلَى إِمَامٍ جَائِرٍ فَأَمَرَهُ وَ نَهَاهُ فَقَتَلَهُ

“Penghulu para syuhada’ itu adalah Hamzah Bin Abd Muthalib dan juga lelaki yang berada di hadapan raja yang zalim lalu ia menyuruhnya melakukan kebaikan dan melarangnya melakukan kejahatan menyebabkan akhirnya dia dibunuh”[43]

 

5. BERUZLAH DAN BERHIJRAH

Kami telah menyebutkan di dalam perenggan yang lalu, bahawa raja yang zalim itu telah memberi tempoh kepada para pemuda supaya meninggalkan agama mereka, jika tidak mereka semua akan dibunuh. Kata Ibn Kathir dalam mengulas perkara ini : Ini adalah rahmat daripada Allah s.w.t, tempoh yang diberikan oleh raja boleh digunakan oleh mereka untuk lari menyelamatkan diri dan agama. Tindakan ini adalah masyru’ pada orang-orang yang beriman apabila mereka menghadapi situasi begini. Sebagaimana telah datang di dalam hadith Rasulullah s.a.w :

يُوشِكُ أَنْ يَكُونَ خَيْرَ مَالِ المُسْلِمِ غَنَمٌ يَتْبَعُ بِهَا شَعَفَ الجِبَالِ وَمَوَاقِعَ القَطْرِ يَفِرُّ بِدِينِهِ مِنَ الفِتَنِ

“Akan berlaku di mana sebaik-baik harta orang Islam ialah kambing yang ia mengekorinya ke puncak bukit dan di tempat mengalirnya air sebagai laluan bagi mengelakkan agamanya dari fitnah”.[44]

Dalam keadaan ini disyariatkan agar beruzlah dan tidak disyariatkan pula kita beruzlah lain daripada keadaan ini dengan meninggalkan masyarakat.[45] Menurut pendapat Ibn Kathir apabila suasana masyarakat kita tidak lagi aman, hendaklah kita beruzlah daripada bercampur dengan mereka untuk menyelamatkan agama kita, bahkan adakalanya perlu berhijrah ke negeri lain yang lebih selamat. Apabila seseorang Islam itu tidak boleh lagi melaksanakan tuntutan agamanya, maka harus baginya berhijrah ke negeri lain.

ALASAN-ALASAN SESEORANG MUSLIM ITU HARUS BERHIJRAH DARIPADA NEGERINYA

Seseorang itu harus atau perlu beruzlah jauh daripada masyarakatnya apabila mereka diancam oleh pemerintah yang zalim kerana keimanan mereka kepada Allah s.w.t. Sedangkan pada waktu itu mereka tidak mampu melawannya dan tidak mampu terus beramal dengan ajaran agama. Maka wajib ke atas  pendakwah Islam apabila mereka mendapati dirinya tidak mampu mengamalkan ajaran agama dan diancam dengan pelbagai ujian, mereka hendaklah berhijrah daripada negerinya, sebagaimana wajib ke atasnya berhijrah apabila tidak mampu menahan seksaan kerana mereka beragama Islam atau mengajak kepada Islam.

DALIL PERLUNYA BERHIJRAH

Firman Allah s.w.t :

﴿إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (97) إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا﴾

97. Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai agama kamu?" mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.

98. Kecuali orang-orang yang lemah (lagi uzur) di kalangan kaum lelaki dan perempuan serta kanak-kanak, yang tidak berdaya upaya mencari helah (untuk melepaskan diri) dan tidak pula mengetahui sesuatu jalan (untuk berhijrah).[46]

Kata Imam az Zamakhsyari di dalam mentafsirkan ayat ini : Ayat ini adalah dalil bahawa seseorang yang berada di dalam negerinya dan tidak mampu beribadah serta melaksanakan Islam, dan dia tahu ada negeri lain yang boleh ia beribadat dan melaksanakan Islam, maka harus baginya berhijrah.[47]

Kata Imam Ibn al A’rabi al Maliki tentang alasan-alasan seseorang yang harus berhijrah : Lari daripada seksaan ketika berada di negeri sendiri adalah kurnian dan kelonggaran yang Allah s.w.t berikan. Apabila seseorang itu bimbang dirinya diseksa maka harus baginya untuk keluar berhijrah. Orang yang pertama melakukan demikian adalah Saidina Ibrahim  a.s,[48] firman Allah s.w.t :

﴿فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَقَالَ إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾

 “Setelah itu Lut beriman kepadanya dan Nabi Ibrahim pun berkata: "Aku hendak berhijrah kepada Tuhanku, sesungguhnya Dialah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".[49]

Allah s.w.t menceritakan tentang Musa a.s :

﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ﴾

 “Musa pun keluarlah dari negeri itu dalam keadaan cemas sambil memerhatikan (berita mengenai dirinya) serta berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, selamatkanlah daku dari kaum yang zalim ".[50]

JIKA TERDAPAT KEMASLAHATAN YANG LEBIH BESAR LEBIH BAIK TIDAK BERU’ZLAH ATAU BERHIJRAH

Apabila seseorang itu mampu bertahan di negerinya daripada segala gangguan atau seksaan kerana agama yang ia anuti atau kerja-kerja dakwah yang ia lakukan, maka lebih utama dia terus tinggal dan bertahan. Ini kerana kekalnya ia dapat mengukuhkan lagi saudara-saudara Islamnya yang lain. Kemaslahatan ini adalah lebih besar daripada dia berhijrah.

Kami ingin mengatakan bahawa kaum Muslimin di zaman Rasulullah s.a.w pada awalnya, sebahagian sahaja yang berhijrah ke Habsyah dan sebahagiannya lagi terus bertahan di Makkah dengan pelbagai seksaan daripada kafir Quraish. Tindakan sebahagian mereka yang terus bertahan ini adalah demi kemaslahatan yang lebih besar untuk Islam dan kaum Muslimin yang lain.

Saya berpendapat ke atas pendakwah itu perlu kekal di negeri mereka bersama-sama dengan kaum Muslimin yang lain untuk untuk menguatkan mereka, dan janganlah mereka semua berhijrah sehingga kosong negara mereka daripada pendakwah dengan sebab mereka semua berhijrah. Mereka perlu terus kekal dengan cara bersembunyi sekalipun dengan kadar yang sedikit dan dengan cara yang penuh berhati-hati tanpa bertembung dengan pemerintah secara terang-terangan.

 

6. KEPENTINGAN MENGAMBIL SEBAB-SEBAB YANG DISYARIATKAN

Para pendakwah itu hendaklah mengambil pengajaran daripada kisah Ashabul Kahfi ini tentang kepentingan mengambil sebab-sebab yang disyariatkan, perkara ini tidaklah tercela pada Iman dan berlawanan dalam bertawakkal kepada Allah s.w.t. Di antara dalil-dalil yang boleh saya sebutkan daripada kisah ini adalah :

1. Para pemuda Ashabul Kahfi telah bersembunyi dan berlindung di dalam gua daripada kaum mereka yang ingin membunuh mereka kerana tidak mahu kembali kepada agama asal, firman Allah s.w.t :

﴿وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا﴾

 “Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatNya kepada kamu, dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna".[51]

Kata Imam Ibn A’thiyyah : Ayat ini menceritakan tentang sebahagian mereka yang berkata kepada sebahagian yang lain : Iaitu apabila kita lari daripada raja yang kafir lagi zalim ini kita perlu menjadikan gua ini untuk berlindung dan kita bertawakkal kepada Allah s.w.t, mudah-mudahan Dia meluaskan rahmatNya kepada kita dan memimpin urusan kita. Mereka semuanya bertawakkal kepada Allah s.w.t dengan sebab-sebab yang ada daripada kekejaman orang-orang kafir. Dan Allah s.w.t memelihara mereka di dalam gua tersebut. [52]

2. Firman Allah s.w.t menceritakan tentang mereka :

﴿وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ﴾

 “Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka, dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu.[53]

Juga di dalam ayat :

﴿وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ﴾

 “Dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri”[54]

Tafsiran ayat yang pertama adalah : Apabila cahaya matahari condong ke kanan maka menandakan ia terbit dan apabila cahayanya condong kekiri menandakan ia terbenam, ini dapat mengelakkan mereka daripada panas cahaya matahari yang boleh menyakiti dan mengubah warna tubuh mereka.[55] Daripada Ibn Abbas r.a. berkata : Kalaulah cahaya matahari mengenai mereka maka tubuh mereka boleh terbakar kerana terlalu panas.[56] Tafsiran ayat yang kedua pula sebagaimana kata Ibn Abbas r.a : Allah s.w.t membolak-balikkan mereka kekiri dan kekanan adalah supya bumi tidak memakan tubuh-tubuh mereka.[57]

Wajah Dilalah di dalam dua ayat ini adalah : Sesungguhnya Allah s.w.t telah mengelakkan cahaya matahari daripada mengenai mereka dan juga membolak-balikkan tubuh mereka, inilah yang menyebabkan tubuh mereka kekal tanpa dibakar oleh cahaya matahari serta bumi juga tidak boleh memakan jasad mereka. Sekiranya Allah s.w.t menghendakki, maka Allah s.w.t boleh memelihara mereka dengan membiarkan mereka di bawah cahaya matahari dan tanpa membolak-balikkan tubuh mereka. Tetapi apa yang Allah s.w.t telah lakukan adalah kerana ingin mengajar kita tentang mengambil sebab itu tidak menafikan keimanan. Sesungguhnya segala urusan keduniaan yang telah Allah s.w.t  jadikan terikat dengan sebab-musabab, ini adalah sunnah umum, melainkan apa yang ia kehendaki yang keluar daripada sunnahnya seperti kisah Ashabul Kahfi ini, di mana mereka boleh hidup 300 tahun lebih tanpa makan dan minum.

3. Para pemuda Ashabul Kahfi telah membawa beberapa wang dirham ketika mereka lari daripada negeri dan bersembunyi di dalam gua. Ini ditunjukkan di dalam ayat al Quran ketika salah seorang di kalangan mereka disuruh membeli makanan di bandar dengan membawa beberapa dirham, menunjukkan mereka sentiasa membawa wang, firman Allah s.w.t :

﴿فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ﴾

 “Sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ), kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya”[58]

KESIMPULAN DARIPADA MENGAMBIL SEBAB

Kata Imam Ibn Taimiah : Tidak ada sesuatu pun di dunia ini dan juga di akhirat melainkan ada sebabnya, dan Allah s.w.t lah yang telah menciptakan sebab musabab ini.[59]

Kata Imam Ibn Qayyim : Al Quran itu dipenuhi dengan susunan hukum-hakam alam dan syariat, pahala dan dosa mengikut sebab-sebab dengan jalan yang pelbagai. Adakalanya ia datang dengan Ba’ Sababiah seperti di dalam ayat :

﴿كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ﴾

 (masing-masing dipersilakan menikmatinya Dengan dikatakan): "Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman sebagai nikmat Yang lazat dan baik kesudahannya, Dengan sebab (amal-amal soleh) Yang telah kamu kerjakan pada masa Yang lalu (di dunia)!"[60]

Adakalanya ia datang dengan Lam :

﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴾

 “Alif, Laam, Raa'. ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan dia kepadamu (Wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.[61]

Adakalanya dengan menyebut sifat yang diperlukan untuk menjadi sebab kepada sesuatu :

﴿وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا﴾

 “Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),[62]

Maka Allah s.w.t telah menetapkan segala hikmahnya itu dengan sebab musabab.[63] Maka ke atas pendakwah itu mereka mestilah faham dengan baik sunnah Allah s.w.t di dalam perkara sebab dan musabab ini seperti menyediakan kekuatan maddiah dan memperbanyakkan bilangan mereka.

 

7. BERHATI-HATI

Allah s.w.t telah menceritakan kitika mereka bangun daripada tidur :

﴿فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا﴾

 “Sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke Bandar, kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ), kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya, dan hendaklah ia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar), dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu.[64]

Para pendakwah itu mestilah berhati-hati di dalam segala tindakan dan gerak kerja mereka, lebih-lebih lagi ia memang diperintahkan oleh syariat kita, firman Allah s.w.t :

﴿وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً﴾

 “Dan apabila engkau (Wahai Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri (mengerjakan sembahyang) bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing, kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh), dan hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum sembahyang (kerana menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersembahyang (berjamaah) bersama-samamu, dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing, orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan harta benda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak.[65]

Ayat ini menunjukkan kepada kita tentang wajibnya berhati-hati, bahkan ayat ini menjelaskan kepada kita bagaimana untuk menunaikan solat Khauf ketika medan perang. Maka golongan pendakwah dan ahli gerakan Islam mereka mestilah kuat berhati-hati di dalam melaksanakan tugas-tugas dakwah daripada dapat dihidu oleh pihak musuh.

PERINGATAN KEPADA PARA PENDAKWAH JIKA TIDAK BERHATI-HATI

Para pendakwah itu perlulah beringat daripada tidak berhati-hati. Sesungguhnya tindakan berhati-hati itu adalah di antara sifat-sifat Ahlul Iman yang faham tentang Sunnatullah. Tidak berhati-hati di dalam bertindak itu adalah sifat-sifat orang yang bodoh dan pendek akal kerana mereka tidak melihat kepada yang lebih jauh daripada keangkuhan mereka.

Sesungguhnya perbezaan di antara orang yang bijak dan orang yang bodoh adalah orang yang bijak itu dia mengetahui bahaya sebelum jatuh lalu ia berhati-hati dengannya, adapun orang yang bodoh itu dia tidak mengambil berat tentang berhati-hati melainkan setelah ia terjatuh. Maka inilah perbezaan di antara orang yang mengerti dan orang yang jahil dengan Sunnatullah. Orang yang jahil menganggap tindakan berhati-hati yang dilakukan oleh orang yang berakal adalah tindakan yang penakut dan pengecut. Banyak para pendakwah yang terkesan dengan tuduhan ini menyebabkan mereka bertindak tanpa berhati-hati. Apabila tindakan berhati-hati itu dituntut pada setiap orang Islam, maka ia lebih-lebih lagi dituntut pada para pendakwah dan ahli gerakan Islam. Dan gerakan Islam itu mestilah sentiasa mengingatkan ahli mereka supaya sentiasa berhati-hati.

 

8. BERSEBUK-SEBUK DENGAN PERKARA YANG LEBIH PENTING

Setelah mereka bangun daripada tidur, mereka telah bertanya di antara satu sama lain tentang berapa lamakah mereka telah tertidur di dalam gua tersebut. Maka salah seorang daripada mereka menjawab mungkin sehari atau setengah hari. Tetapi seorang di kalangan mereka telah berkata Allah s.w.t lebih tahu berapa lama kita tidur di dalam gua ini. Akhirnya salah seorang di kalangan mereka diutuskan ke bandar untuk membeli sedikit makanan dan minuman kerana itu lebih penting daripada membahaskan berapa lamakah mereka tertidur.

Maka ke atas pendakwah itu mereka mestilah mengambil pengajaran daripada kisah ini. Mereka tidak boleh sama sekali berdebat di dalam perkara yang tidak penting, mereka perlulah mengelak sedaya mungkin daripada berdebat atau berbalah sesama sendiri. Apa yang lebih mustahak adalah mereka perlu berbahas dan berbincang tentang stratigi, pengisian, penyampaian, tarbiah dakwah atau apa sahaja yang amat berfaedah.

 

9. PENDAKWAH TIDAK BOLEH MEMBUKA RAHSIA SAUDARANYA

Ketika salah seorang sahabat di kalangan mereka diutuskan ke bandar untuk membeli makanan, dia telah dipesan supaya berhati-hati dan jangan sampai sesiapa pun mengenalinya. Maka ke atas pendakwah itu mereka mestilah ingat, apabila mereka jatuh ke tangan pihak musuh, dipaksa untuk menceritakan segala aktiviti dakwah mereka, dan yang paling keji lagi mereka akan menyeksa pendakwah yang ditangkap ini sekalipun sehingga mati, tidak boleh pendakwah yang ditangkap ini membuka rahsia-rahsia saudaranya. Menceritakan tempat mereka selalu berkumpul atau rahsia-rahsia gerakan Islam yang mereka bergabung dengannya, sekalipun mereka dipaksa dan diancam akan dibunuh jika tidak ahu melakukan apa yang mereka kehendaki. Ini kerana seseorang Muslim itu tidak boleh menolak kebinasaan pada dirinya pada orang lain.

 

10. TIDAK ADA KESUSAHAN DI DALAM MEMILIH MAKANAN YANG BAIK

Berkata seorang pemuda setelah dibangkitkan oleh Allah s.w.t “Sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar, kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ), kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya” Ayat ini menunjukkan mencari makanan yang halal lagi baik itu adalah masyru’. Makan itu boleh menjamin kesihatan tubuh badan kerana itulah kita diperintahkan supaya mencari makanan yang baik. Sebenarnya segala kenikmatan daripada makanan dan minuman itu datangnya daripada Allah s.w.t untuk hamba-hambanya. Oleh itu segala makanan yang diharuskan oleh Allah s.w.t tidak boleh kita haramkan. Tidak ada pada mana-mana manhaj Islam untuk sampai kepada kesempurnaan dengan mengharamkan makanan-makanan yang baik yang diharuskan oleh syara’dan tidak harus juga kerana hendak menyeksa badan, firman Allah s.w.t :

﴿قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾

 “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakanNya?" katakanlah: "Semuanya itu ialah (nikmat-nikmat) untuk orang-orang yang beriman (dan juga yang tidak beriman) dalam kehidupan dunia, (nikmat-nikmat itu pula) hanya tertentu (bagi orang-orang yang beriman sahaja) pada Hari Kiamat". Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi orang-orang Yyang (mahu) mengetahui.[66]

Maka wajib ke atas para pendakwah memberi kefahaman kepada seluruh kaum Muslimin tentang apa yang baik dihalalkan dan diharuskan oleh Allah s.w.t, dan apa yang keji diharamkan olehNya. Tidak harus bagi seseorang Muslim itu mengharamkan ke atas dirinya apa yang dihalalkan oleh Allah s.w.t, kerana mengharamkan sesuatu yang baik pada diri itu bukanlah daripada manhaj-manhaj Islam di dalam membersihkan jiwa. Sebagaimana yang disarankan oleh doktor supaya mengambil makanan tertentu yang baik untuk badan maka sunat kita mengambilnya pada syara’ kerana badan itu adalah tunggangan roh. Nabi s.a.w bersabda :

إنّ لِبَدَنِكَ عَلَيْكَ حَقّاً

“Sesungguhnya badan engkau mempunyai hak ke atas engkau”[67]

 

Terj : Mohd Faiz Abdullah

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 345

[2] Surah al Kahfi 9

[3] Tambahan penyusun : Kisah Ashabul Kahfi dikatakan berlaku di sekitar su﴿atu tempat yang kini digelar Gunung Pion (Mt. of Pion). Di sana terletak sebuah gua yang diberi nama Gua Tujuh Orang Peradu (The Cave Of The Seven Sleepers) yang terletak di Efesus (Ephesus), Turki. Kisah tersebut telah berlaku sekitar lebih daripada 1400 tahun yang lalu. Berkenaan dengan sejarah itu, Allah s.w.t telah menerangkan kisah yang terjadi terhadap pemuda-pemuda itu dalam al Quran. Kisah itu dikatakan berlaku di tempat berkenaan pada zaman pemerintahan Maharaja Dikyanus (Decius) sekitar tahun 249 sehingga 251 Masihi. Manakala peristiwa itu berakhir 309 tahun kemudian dan mula menjadi buah mulut masyarakat dunia khususnya kepada penganut agama Kristian dan Islam setelah terjaganya pemuda-pemuda beriman itu dari tidurnya pada zaman pemerintahan Maharaja Theodosius II yang beragama Nasrani (Kristian) sehinggalah sekarang. Pada zaman Theodosius itu, setelah berakhirnya peristiwa ajaib itu, sebuah tempat ibadah (Gereja Nasrani) dahulu telah pun dibina.- http://ms.wikipedia.org/wiki/Ashabul_Kahfi

[4] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 9)

[5] Surah al Kahfi 10

[6] Al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 705)

[7]Surah al Kahfi 11

[8] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 10)

[9] Surah al Kahfi 12

[10] Al Qasimi (juzu’ 10 hlm 12)

[11] Surah al Kahfi 13

[12] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 74), Al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 707)

[13] Surah al Kahfi 14

[14] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 74), Al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 707)

[15] Surah al Kahfi 15

[16] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 13), Al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 707)

[17] Surah al Kahfi 16

[18] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 75)

[19] Surah al Kahfi 17

[20] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 15), Al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 708)

[21] Surah al Kahfi 18

[22] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 76), Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 16)

[23] Surah al Kahfi 19

[24] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 77), Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 18), al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 710)

[25] Surah al Kahfi 21

[26] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 77), al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 711)

[27] Riwayat Bukhari (1330)

[28] Al Qurthubi (juzu’ 10 hlm 379), Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 78), al Qasimi (juzu’ 11 hlm 21)

[29] Surah al Kahfi 22

[30] Al Qasimi (juzu’ 11 hlm 23), al Kasysyaf (juzu’ 2 hlm 712)

[31] Al Mustafad min Qasas al Quran, Dr Abd Karim Zaidan, hlm 380

[32] Surah al Kahfi 13

[33] Ibn Kathir (juzu’ 2 hlm 73)

[34] Surah Yusuf 33

[35] Surah Muhammad 17

[36] Surah at Taubah 124

[37] Surah al Fath 4

[38] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 74)

[39] Riwayat Muslim (260)

[40] Riwayat Bukhari (3336)

[41] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 74)

[42] Ibn Kathir (juzu’ 3 hlm 74)

[43] Riwayat Hakim (4884)

[44] Riwayat Bukhari (19)

[45] Ibn Kathir (juzu’ 3 75)

[46] Surah an Nisa’ 97-98

[47] Al Kasysyaf (juzu’ 1 hlm 555)

[48] Al Qurthubi (juzu’ 5 hlm 350)

[49] Surah al A’nkabut 26

[50] Surah al Qashas 21

[51] Surah al Kahfi 16

[52] Ibn Athiyyah (juzu’ 9 hlm 57)

[53] Surah al Kahfi 17

[54] Surah al Kahfi 18

[55] Al Qurthubi (juzu’ 10 hlm 369)

[56] Ibn A’thiyyah (juzu’ 9 hlm 276)

[57] Al Qurthubi (juzu’ 10 hlm 370)

[58] Surah al Kahfi 19

[59] Majmu’ al Fatawa (juzu’ 7 hlm 70)

[60] Surah al Haqqah 24

[61] Surah Ibrahim 1

[62] Surah at Thollaq 2

[63] Madarij as Salikin (juzu’ 3 hlm 478)

[64] Surah al Kahfi 19

[65] Surah an Nisa’ 102

[66] Surah al A’araf 32

[67] Majma’ az Zawaid (juzu’ 7 hlm 239)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...