Sabtu, 5 September 2020

التبرك


Mengambil berkat dengan Nabi saw, athar dan orang-orang soleh

 

Kata Syeikh Muhammad Alawi al Maliki ra :

Ramai di kalangan manusia yang salah faham tentang hakikat Tabarruk dengan Nabi saw dan atharnya (peninggalannya), ahli keluarganya dan para pewarisnya di kalangan para ulama’ dan aulia’. Mereka menyifatkan Tabarruk adalah perbuatan yang haram, syirik dan sesat.

Banyak dalil menunjukkan Tabarruk adalah harus di dalam syariat. Sesunggguhnya Tabarruk itu tidak lain tidak bukan adalah meminta kepada Allah swt dengan perkara yang diberkati sama ada berbentuk athar, tempat atau diri.

Bertabarruk dengan dengan sesuatu benda atau athar, maka kita beri’tiqad bahawa kelebihannya itu daripada Allah swt dan kita juga beri’tiqad bahawa benda itu tidaklah membawa manfaat atau mudharat melainkan dengan izin Allah swt.

Bertabarruk dengan tempat itu tidaklah tempat itu berkelebihan kerana tempat itu sendiri, tetapi ia mulia kerana hamba-hamba Allah yang soleh di kalangan para Rasul atau aulia’ pernah bersembahyang di situ atau pernah melakukan ibadat di tempat itu, kerana tempat itu diturunkan rahmat, turunnya malaikat dan diseliputi sakinah, maka inilah keberkatan yang kita harapkan daripada Allah swt pada tempat-tempat ini.

Banyak dalil menunjukkan keharusan Tabarruk antaranya :

PARA SAHABAT BERTABARRUK DENGAN AIR LEBIHAN WUDHU’ NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Bilal Bin Rabah ra membawa air bekas wudhu’ Rasulullah saw dan orang-orang berebut mendapatkannya. Orang yang mendapatkan air bekas wudhu’ itu mengusapkannya ke tubuhnya, sedangkan yang tidak mendapatkannya, mengambil dari tangan sahabat lain yang basah.” (Riwayat Bukhari 5859)

Di dalam riwayat yang lain :

وَإِذَا تَوَضَّأَ النَّبِيُّ g كَادُوا يَقْتَتِلُونَ عَلَى وَضُوئِهِ.

Apabila Nabi saw berwudhu’ para sahabat seperti berperang untuk bertabarruk dengan lebihan air wudhu’ Nabi saw. (Riwayat Bukhari 189)

SAIDINA I’TBAN BIN MALIK RA BERTABARRUK DENGAN TEMPAT NABI SAW BERSEMBAHYANG

Diriwayatkan bahawa I’tban Bin Malik ra menjadi imam di kalangan kaumnya sedangkan ia buta, beliau berkata kepada Nabi saw “Ya Rasulallah ! Sesungguhnya saya ini buta, kadang-kadang hari menjadi gelap dan banjir, bolehkah tuan sembahyang di dalam rumah saya untuk saya jadikan tempat sembahyang ?” Maka kata Nabi saw :

أَيْنَ تُحِبُّ أَنْ أُصَلِّيَ

Di manakah tempat kamu suka aku sembahyang ?

Maka ia menunjukkan tempat di dalam rumahnya, lalu Nabi saw pun sembahyang. (Riwayat Bukhari 667)

 

 

SAIDINA SAHAL RA BERTABARRUK DENGAN KAIN BURDAH NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Sahal Bin Saad ra pernah meminta kain burdah Nabi saw untuk bertabarruk, kata beliau :

إِنِّي وَاللَّهِ مَا سَأَلْتُهُ إِيَّاهَا لأَلْبَسَهَا وَلَكِنْ سَأَلْتُهُ إِيَّاهَا لِتَكُونَ كَفَنِي.

Sesungguhnya demi Allah ! Tidaklah aku meminta kain ini untuk memakainya tetapi kain ini untuk mengkafankan aku setelah aku mati. (Riwayat Bukhari 1277)

SAIDATINA ZAINAB RA DIKAFANKAN DENGAN KAIN NABI SAW

Diriwayatkan daripada Ummu A’thiyyah ra bahawa ketika mana kami memandikan jenazah anak Nabi saw Zainab ra, Nabi saw menyuruh kami memandikannya tiga kali atau lima kali atau lebih dengan air, bidara dan juga akhirnya dengan kapur, setelah selesai Nabi saw memberikan kainnya untuk dipakaikan kepada jenazah Zainab ra. (Riwayat Bukhari 1254)

SAIDINA UMAR RA BERTABARRUK DENGAN KUBUR NABI SAW

Ketika mana Umar al Khattob ra hampir wafat, beliau menyuruh anaknya Abdullah supaya meminta izin dikebumikan jenazahnya di sebelah dua orang sahabatnya. Umar pesan kepada anaknya supaya beritahu pada Aisyah ra, bahawa Umar minta izin, kata Umar ra :

فَإِنْ أَذِنَتْ لِي فَأَدْخِلُونِي وَإِنْ رَدَّتْنِي رُدُّونِي إِلَى مَقَابِرِ الْمُسْلِمِينَ

Sekiranya ia izinkan, kebumikan aku di situ, jika ia tidak izinkan, kebumikan aku di kawasan perkuburan Muslimin. (Riwayat Bukhari 3700)

TAHNIK DENGAN ORANG SOLEH SEBAGAI TABARRUK

Kata Imam Muslim sunat bagi mereka yang ada anak kecil supaya ditahnik oleh orang-orang soleh. Pernah Saidatina Asma’ ra membawa anaknya Abdullah untuk ditahnik oleh Nabi saw, maka Nabi saw meminta buah tamar dan mengunyahnya, kemudian menyapu air liyurnya kepada Abdullah,

فَكَانَ أَوَّلَ شَيْءٍ دَخَلَ جَوْفَهُ رِيقُ رَسُولِ اللهِ g

Maka air liyur Nabi saw adalah yang pertama masuk ke dalam perutnya. (Riwayat Muslim 5741)

UMMU SULAIM RA BERTABARRUK DENGAN PELUH NABI SAW

Diriwayatkan daripada Anas Bin Malik ra bahawa Ummu Sulaim ra pernah membentangkan hamparan kulit pada Nabi saw untuk tidur, apabila Nabi saw tidur, peluh telah keluar maka beliau mengesat peluh Nabi saw dan juga mengambil rambut Nabi saw dan meletakkannya di dalam bekas kaca, apabila Nabi saw terjaga baginda berkata :

يَا أُمَّ سُلَيْمٍ مَا هَذَا الَّذِى تَصْنَعِينَ؟ قَالَتْ هَذَا عَرَقُكَ نَجْعَلُهُ فِى طِيبِنَا وَهُوَ مِنْ أَطْيَبِ الطِّيبِ.

Wahai Ummu Sulaim ! apa yang kamu lakukan ? maka beliau berkata “Ini ialah peluh tuan, kami mahu menjadikannya minyak wangi kerana ia sangatlah wangi daripada minyak wangi. (Riwayat Muslim 6201)

SAIDATINA ASMA’ RA BERTABARRUK DENGAN JUBAH NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Aisyah ra menyimpan jubah Nabi saw sehingga wafat, setelah itu Asma’ ra pula menyimpannya, beliau berkata :

فَنَحْنُ نَغْسِلُهَا لِلْمَرْضَى يُسْتَشْفَى بِهَا.

Kami membasuhnya apabila sakit supaya diharapkan sembuh dengan sebab berkat jubah Nabi saw. (Riwayat Muslim 5530)


PARA SAHABAT BERTABARRUK DENGAN ATHAR NABI SOLEH AS

Abdullah Bin Umar ra telah mengkhabarkan bahawa para sahabat pernah singgah di Hijir perkampungan Tsamud  bersama Rasulullah saw, mereka minum daripada telaganya dan membuat adunan roti dengan airnya, lalu Rasulullah saw memerintahkan mereka agar menumpahkan apa yang mereka minum dan adunan roti yang mereka buat, Nabi saw  memerintahkan :

أَنْ يَسْتَقُوا مِنَ الْبِئْرِ الَّتِى كَانَتْ تَرِدُهَا النَّاقَةُ.

Hnedaklah kamu mencari air daripada telaga yang telah digunakan oleh unta Nabi Soleh as. (Riwayat Muslim 7675)

Kata Imam an Nawawi ini adalah tabarruk dengan athar solihin.

 

SAIDINA USAID BIN HUDHAIR RA BERTABARRUK DENGAN BAJU NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Usaid Bin Hudhair ra seorang sahabat Nabi saw yang suka berjenaka dan bergurau. Sekiranya ia duduk bersama para sahabat Nabi saw yang lain, semua orang akan tertawa kerana beliau suka bergurau. Nabi saw menyucuk pinggangnya. Beliau berkata “Engkau telah menyakiti aku !” Kata Nabi saw “Ambillah qisas !” beliau berkata “Ya Rasulallah ! sesungguhnya engkau ada baju sedangkan aku tidak ada baju” maka Nabi saw memberi bajunya dan beliau mencium badan Nabi saw dan berkata :

إِنَّمَا أَرَدْتُ هَذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ.

Sesungguhnya saya hanya mahukan ini ya Rasulallah ! (Riwayat Abu Daud 5226)

 

NABI SAW SEMBAHYANG DI GUNUNG TURSINA

Diriwayatkan bahawa pada malam Isra’ Mi’raj, Nabi saw di bawa ke Masjidil Aqsa, sampai di sebuah gunung, Jibril as menyuruh Nabi saw turun untuk sembahyang, kata Jibril as :

أَتَدْرِي أَيْنَ صَلَّيْتَ ؟ صَلَّيْتَ بِطُورِ سَيْنَاءَ حَيْثُ كَلَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ

Adakah engkau tahu di mana engkau sembahyang ? Sesungguhnya ini adalah tempat Allah swt bercakap dengan Nabi Musa as. (Riwayat Nasaei 450)

Kata Imam as Sindi ra “Ini adalah dasar yang besar pada mengambil berkat athar solihin dan beribadat di tempat yang berkat. (Hasyiah as Sindi jld 1 hlm 222)

 

 

KEBERKATAN BAIT LAHAM

Pada malam Isra’ Nabi saw dibawa oleh Jibril as, sampai di tengah jalan, Jibril as menyuruh Nabi saw turun dan sembahyang, Jibril as bertanya tahukah engkau di mana engkau bersembahyang ? Jawab Nabi saw wallahua’alam, kata Jibril as :

صَلَّيْتَ بِبَيْتِ لَحْمٍ حَيْثُ وُلِدَ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ

Engkau sembahyang di Bait Laham tempat di mana Nabi Isa as dilahirkan. (Riwayat Nasaie 450)

Sesungguhnya Bait Laham itu mulia kerana ia adalah tempat kelahiran Nabi Isa as, maka tempat lahir Nabi saw dan tempat Nabi saw sembahyang lebih mulia begitu juga kuburnya.

 

SAIDINA ABDULLAH BIN UMAR RA BERTABARRUK DENGAN BERTEDUH DI BAWAH POKOK

Diriwayatkan bahawa Abdullah Bin Umar ra pernah berteduh di sebuah pokok, maka Imran al Anshori ra bertanya , kenapa engkau duduk di bawah pokok ini ? Beliau menjawab Nabi saw pernah berkata :

سُرَّ تَحْتَهَا سَبْعُونَ نَبِيًّا.

Dipokok yang besar ini  pernah berteduh di bawahnya tujuh puluh para Nabi. (Riwayat Nasaie 2995)

BERTABARRUK DENGAN AIR ZAMZAM

Sesungguhnya para ulama’ telah sepakat bahawa air zamzam itu mempunyai keberkatan dan berdoa dengannya. Bahkan kata Nabi saw :

مَاءُ زَمْزَمَ لِمَا شُرِبَ لَهُ

Air zamzam itu mengikut apa yang diniatkan. (Riwayat Ibnu Majah 3062)

SAIDINA ABU AYYUB RA BERTABARRUK DENGAN MAKANAN YANG DISENTUH NABI SAW

Sesungguhnya ketika mana Nabi saw tinggal di rumah Abu Ayyub ra, beliau telah memasak makanan, tetapi Nabi saw hanya menyentuhnya dan tidak makan, kata Nabi saw:

إِنَّ فِيهِ بَصَلا فَكَرِهْتُ أَنْ آكُلَ مِنْ أَجْلِ الْمَلَكِ وَأَمَّا أَنْتُمْ فَكُلُوهُ.

Sesungguhnya di dalam makanan itu ada bawang, aku tidak makan bawang kerana malaikat akan datang kepadaku, adapun kamu tidak mengapa memakannya. (Riwayat Ahmad 23616)

SAIDINA ABU AYYUB RA BERTABARRUK DI KUBUR NABI SAW

Diriwayatkan daripada Daud Bin Abi Soleh ra, bahawasanya Marwan telah melihat Abu Ayyub ra meletakkan wajahnya di kubur Nabi saw dan ia bertanya tahukah apa yang sedang kamu lakukan ? Maka jawab Abu Ayyub “Ya ! Aku datang kepada Nabi saw dan aku tidak datang kepada batu, aku mendengar Nabi saw berkata:

لاَ تَبْكُوا عَلَى الدِّينِ إِذَا وَلِيَهُ أَهْلُهُ وَلَكِنِ ابْكُوا عَلَيْهِ إِذَا وَلِيَهُ غَيْرُ أَهْلِهِ.

Janganlah kamu menangis ke atas agama apabila ia dijaga oleh ahlinya tetapi menangislah apabila ia dijaga oleh yang bukan ahlinya. (Riwayat Ahmad 23633)

SAIDINA USAMAH BIN ZAID BERTABARRUK DI KUBUR NABI SAW

Daripada Ubaidullah ra berkata, aku melihat Usamah Bin Zaid ra bersembahyang di sisi kubur Nabi saw, lalu Marwan Bin al Hakam keluar dan berkata kepadanya, adakah engkau sembahyang di kubur Nabi saw ? Kata Usamah, sesungguhnya aku amat mencintai Nabi saw. Lalu Marwan berkata kepadanya dengan perkataan yang buruk. Kata Usamah, wahai Marwan ! Sesungguhnya engkau telah menyakiti aku dan aku mendengar Nabi saw berkata :

إِنَّ اللَّهَ يُبْغِضُ الْفَاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ

Sesungguhnya Allah swt benci pada orang yang keji dan melampau.

Dan engkau adalah orang yang keji dan melampau. (Riwayat Ibnu Hibban 5694)

SAIDINA ABDULLAH BIN AZ ZUBAIR BERTABARRUK DENGAN DARAH NABI SAW

Abdullah Bin Zubair ra berjumpa Nabi saw dalam keadaan berbekam, setelah selesai Nabi saw menyuruhnya supaya membuang darah tersebut di tempat yang tidak nampak oleh sesiapa pun. Setelah ia jauh daripada pandangan Nabi saw ia minum darah tersebut, apabila ia pulang Nabi saw bertanya apa yang engkau buat dengan darah itu ? Beliau menjawab aku telah sorokkannya di tempat yang sangat tersorok, yang aku tahu ia sememangnya tersembunyi daripada orang ramai.

Baginda saw bersabda: "Kemungkinan engkau telah meminumnya?" Beliau menjawab: "Ya". Nabi saw bersabda:

لِمَ شَرِبْتَ الدَّمَ ؟ وَيْلٌ لِلنَّاسِ مِنْكَ وَوَيْلٌ لَكَ مِنَ النَّاسِ.

"Kenapa engkau minum darah itu? Celakalah manusia daripada engkau dan celakalah engkau daripada manusia." (Al Ahad wal Masani 578)

Dalam riwayat yang lain kata Nabi saw :

لَا تَمَسَّكُ النَّار

Engkau tidak akan disentuh oleh api neraka. (Riwayat Daraqutni 882)

 

SAIDINA ZAHIR RA BERTABARRUK DENGAN DADA NABI SAW

Adalah Nabi saw sangat mencintai Zahir, suatu hari Nabi saw pergi ke pasar dan ternampak  Zahir sedang berdiri, Nabi saw memeluknya daripada belakang, Zahir tahu orang yang memeluknya adalah Nabi saw dan berkata “Aku biarkan belakangku disentuh dada Nabi saw supaya mendapat keberkatan. Kata Nabi saw “Siapa yang mahu membeli hamba ini ? Zahir berkata “Ya Rasulallah ! Aku ini tidak ada harga ! kata Nabi saw :

لَكِنْ عِنْدَ اللَّهِ لَسْتَ بِكَاسِدٍ أَوْ قَالَ لَكِنْ عِنْدَ اللَّهِ أَنْتَ غَالٍ.

Tetapi engkau di sisi Allah bukannya tidak ada harga bahkan engkau mahal di sisiNya. (Riwayat Baihaqi 21704)

  

SAIDINA SAFINAH RA BERTABARRUK DENGAN DARAH NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Nabi saw berbekam, setelah selesai Nabi saw menyuruh Safinah ra supaya menanamnya, kata Nabi saw :                                                  

خُذْ هَذَا الدَّمَ فَادْفِنْهُ مِنَ الدَّوَابِّ وَالطَّيْرِ والنَّاسِ.

Ambil darah ini dan tanam ia daripada binatang, burung dan manusia.

Maka kata Safinah ra aku minum darah itu dan memberitahu Nabi saw, dan Nabi saw tersenyum. (Riwayat Baihaqi 13790)

SAIDINA MALIK BIN SINAN BERTABARRUK DENGAN DARAH NABI SAW

Diriwayatkan bahawa ketika peperangan Uhud, Nabi saw telah tercedera, lalu datang Malik Bin Sinan ra menghisap darah Nabi saw sehingga bersih. Nabi saw menyuruhnya supaya membuangnya, tapi beliau enggan. Kata Nabi saw :

مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا فَاسْتُشْهِدَ.

Barangsiapa yang mahu melihat kepada lelaki di kalangan ahli syurga, maka hendaklah ia melihat kepada lelaki ini, setelah itu ia pun syahid. (Riwayat Baihaqi 2573)

IBNU SIRIN BERTABARRUK DENGAN RAMBUT NABI SAW

Ibnu Sirin ra seorang tabi’in berkata: “Sehelai rambut Nabi saw yang kumiliki lebih berharga daripada perak dan emas dan apa pun yang ada di atas bumi mahupun di dalam bumi.” (Riwayat Baihaqi)

 

SAIDINA KHALID AL WALID BERTABARRUK DENGAN RAMBUT NABI SAW

Diriwayatkan daripada Ja’far Bin Abdullah ra bahawa kopiah Khalid al Walid telah hilang, maka beliau menyuruh orang mencarinya sehingga jumpa, apabila kopiah itu dijumpai, maka ia hanya kopiah yang lama, kata Khalid “Nabi saw pernah melakukan umrah dan mencukur kepalanya, maka manusia berebut-rebut mendapatkan rambut Nabi saw, dan aku juga mendapatkannya, dan aku meletakkannya di dalam kopiah aku ini” kata beliau lagi :

لَمْ أَشْهَدْ قِتَالا وَهِيَ مَعِي إِلا رُزِقْتُ النَّصْرَ.

Aku tidak pernah menghadiri sesuatu peperangan semenjak aku membawa rambut Nabi saw di dalam kopiahku ini melainkan Allah swt memberi aku kemenangan.  (Riwayat Thobrani 3714)

SAIDINA ABU USAID RA BERTABARRUK DENGAN AIR LUDAHAN NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Abu Usaid ra mempunyai sebuah telaga yang bernama telaga Budha’ah, Nabi saw pernah meludah ke dalamnya, maka ia minum air telaga itu dan mengharapkan perkara yang baik daripadanya. (Riwayat Thobrani 15928)

SAIDINA ABDULLAH BIN UNAIS RA BERTABARRUK DENGAN TONGKAT NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Nabi saw telah memberi tongkat kecil kepada Abdullah Bin Unais ra, kata Nabi saw :

تَخَصَّرْ بِهَذِهِ حَتَّى تَلْقَانِي بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

Gunakan tongkat ini sehingga engkau bertemu aku pada hari kiamat.

Ketika ia hampir wafat ia mewasiatkan supaya kebumikan tongkat itu bersama dengannya di dalam kubur. (Riwayat Thobrani 101)

PARA SAHABAT BERTABARRUK DENGAN RAMBUT DAN KUKU NABI SAW

Diriwayatkan daripada Abdullah Bin Zaid ra bahawa, Nabi saw pernah mencukur rambut dan memotong kuku, lalu Nabi saw membahagikannya kepada para sahabat, mereka berkata, di sisi kami ada rambut yang dicelup inai. (Riwayat Hakim 1744)

SAIDINA SAWADAH BIN AMRU RA BERTABARRUK DENGAN MENCIUM BADAN NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Nabi saw pernah mencucuk perut Sawadah Bin Amru dengan kayu siwak sehingga terluka, maka beliau berkata saya mahu qisas !, para sahabat menghalangnya, apabila Nabi saw mengangkat bajunya, beliau langsung mencium perut Nabi saw, beliau berkata :

ادعها لَكَ تَشْفَع لِي بِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Berilah syafaat kepadaku pada hari Kiamat kelak. (Mushonnaf Abd Razak 18038)

SAIDATINA UMMU SULAIM RA BERTABARRUK DENGAN BEKAS YANG DISENTUH MULUT NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Nabi saw bertemu Ummu Sulaim ra, di dalam rumah ada uncang air yang bergantung, lalu Nabi saw minum daripada mulut uncang itu dalam keadaan berdiri. Kata Anas ra, Ummu Sulaim ra telah memotong bekas mulut daripada uncang air tersebut dan menyimpannya untuk mengambil berkat. (Riwayat Thobrani 20531)

SAIDINA YAHYA BIN AL HARIS RA BERTABARRUK DENGAN MENCIUM TANGAN YANG PERNAH MENYENTUH NABI SAW

Kata Yahya Bin al Haris ra aku bertemu Wasilah Bin al Asqa’ ra, aku berkata adakah tangan engkau ini berbaiah dengan tangan Nabi saw ? Beliau menjawab ya ! maka aku berkata :

أَعْطِنِي يَدَكَ أُقَبِّلُهَا فَأَعْطَانِيهَا فَقَبَّلْتُهَا.

Berikan tangan engkau kepada aku, aku mahu menciumnya, maka ia memberi tangannya lalu aku menciumnya. (Riwayat Thobrani 17686)

SAIDINA IBNU UMAR RA BERTABARRUK DENGAN MINBAR NABI SAW

Berkata al Qadhi I’yyadh ra, diperlihatkan kepada Ibnu Umar ra bahawa minbar ini adalah tempat letak tangan Nabi saw, maka beliau meletakkan mukanya pada tempat itu, adalah para sahabat Nabi saw apabila masuk ke masjid Nabawi mereka akan menyentuh minbar Nabi saw dengan tangan kanan mereka, lalu mereka menghadap kiblat dan berdoa memohon keberkatan. (as Syifa, al Qadhi I’yyadh hlm 73)

BANI ISRAIL BERTABARRUK DENGAN PETI TABUT

Sesungguhnya Bani Israil pernah memohon pertolongan pada Allah swt dengan keberkatan barang-barang peninggalan Nabi Musa dan Nabi Haron as yang ada dalam peti Tabut seperti tongkat, baju, kasut dan lembaran kitab Taurat. Ini disebut oleh Imam Ibnu Kathir, al Qurtubi dan as Suyuti. Firman Allah swt :

﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ﴾

Dan Nabi mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya tanda ia akan menjadi raja, ialah kembalinya tabut kepadamu, di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhanmu dan sisa dari peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun; tabut itu dibawa oleh Malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagimu, jika kamu orang yang beriman. (Surah al Baqarah 248)

 

SAIDATINA UMMU HABIBAH RA BERTABARRUK DENGAN AIR KENCING NABI SAW

Berkata al Hafiz Ibnu Hajar ra telah meriwayatkan Abdul Razzaq daripada Ibnu Juraij, beliau berkata: Aku diberitahu bahawa Nabi saw pernah buang air kecil ke dalam sebuah bekas yang diperbuat daripada tembikar. Kemudian, baginda meletakkannya di bawah katilnya. Apabila baginda hendak mengambilnya kembali, ternyata bekas itu tidak mengandungi apa-apa. Nabi saw bertanya kepada seorang perempuan yang bernama Barakah, pembantu Ummu Habibah ra yang datang bersamanya dari Habsyah, "Di manakah air kencing di dalam bekas itu?" Beliau menjawab: "Aku telah meminumnya." Rasulullah saw bersabda:

صِحَّةُ يَا أُمَّ يُوسُف

"Semoga engkau beroleh kesihatan, wahai Ummu Yusuf!".

Selepas peristiwa itu, dia tidak pernah sakit, kecuali sakit yang mengakibatkan kematiannya. (Talkhis al Habir, Ibnu Hajar  jld 2 hlm32)

IMAM AHMAD BERTABARRUK DENGAN RAMBUT NABI SAW

Kata Abdullah Bin Ahmad ra,”Aku pernah melihat ayahku meletakkan sehelai rambut Nabi saw di bibirnya dan menciumnya, kemudian ia meletakkan di atas matanya, kemudian ia rendamkan di dalam air dan meminumnya sebagai penawar. (Siyar A’lam an Nubala’, az Zahabi jili 11 hlm 212)

SAIDINA IBNU AL MUNKADIR RA BERTABARRUK DI KUBUR NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Ibnu al Munkadir ra ditimpa penyakit, maka beliau meletakkan pipinya pada kubur Nabi saw, beliau berkata :

إِنَّهُ يُصِيْبُنِي خَطَرٌ، فَإِذَا وَجَدْتُ ذَلِكَ، اسْتَعَنْتُ بِقَبْرِ النَّبِيِّ g

Sesungguhnya aku telah ditimpa sakit, apabila aku mendapati yang demikian itu maka aku akan minta tolong pada Allah swt dengan keberkatan kubur Nabi saw. (Siyar A’lam an Nubala’, az Zahabi jld 9 hlm 437)

SAIDINA BILAL BIN RABAH RA BERTABARRUK DI KUBUR NABI SAW

Diriwayatkan bahawa Bilal Bin Rabah ra tinggal di Syam selepas kewafatan Nabi saw, beliau telah bermimpi bertemu dengan Nabi saw, Nabi saw tanya wahai Bilal kenapa engkau jauh, lama kami tidak melihat engkau ? Apabila ia bangun ia sangat merindui Nabi saw. Maka ia segera musafir menziarahi kubur Nabi saw. Apabila ia sampai, ia menepuk tanah kubur Nabi saw pada dirinya sebagai tabarruk, ini berlaku pada zaman Khilafah Umar al Khattob dan ia tidak menghalangnya. (as Syifa, Qadhi Iyyadh)

SAIDINA BILAL BIN AL HARITH RA BERTABARRUK DI KUBUR NABI SAW

Pada zaman Umar al Khattab ra, umat Islam telah ditimpa kemarau, lalu seorang sahabat Nabi saw bernama Bilal Bin al Harith ra pergi ke kubur Nabi saw dan berdoa :

يَا رَسُولَ اللهِ اسْتَسْقِ لأُمَّتِكَ فَإِنَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا

Wahai Rasulullah! Mohonlah kepada Allah swt agar air hujan diturunkan untuk umatmu, kerana sesungguhnya mereka telah mengalami bencana.

 

Kemudian Bilal mimpi bertemu Rasulullah saw dan mengatakan kepadanya “Pergilah kepada  Umar dan sampai salam untuknya, beritahukan kepadanya mereka akan diturunkan hujan. Katakanlah kepadanya “Bersikaplah bijaksana, bersikaplah bijaksana”. Maka Bilal pergi kepada Umar ra dan menceritakan kepadanya akan hal itu. Maka Umar menangis dan berkata “Ya  Tuhanku aku tidak lalai kecuali apa yang aku tidak mampu melakukannya” (Riwayat Ibn Abi Syaibah 32665].

Amalan Bilal di atas sama sekali tidak diingkari oleh Saidina Umar dan selain beliau, bahkan mereka menilai perbuatan tersebut sebagai amalan yang baik.

IMAM AL BUKHARI RA BERTABARRUK DI KUBUR NABI SAW

Kata Imam az Zahabi ra “Adalah Imam al Bukhari ra mengarang kitab at Tarikh di sisi kubur Nabi saw sebagai mengambil berkat”. (Siyar A’lam an Nubala’, az Zahabi jld 14 hlm 400)

IMAM AL JAZARI BERTABARRUK DI KUBUR IMAM MUSLIM RA

Imam Mulla Ali al Qari ra meriwayatkan bahawa, Imam Syamsuddin Muhammad al Jazari berkata “Aku menziarahi kubur Imam Muslim di Naisabur, dan aku membaca sebahagian Sohih Muslim untuk mengambil berkat di sisi kuburnya” (Mirqatul Mafatih, Mulla Ali al Qari)

IMAM ABDUL GHANI AL MAQDISI RA BERTABARRUK DI KUBUR IMAM AHMAD BIN HANBAL RA

Sesunguhnya Imam Abdul Ghani al Maqdisi telah ditimpa sakit pada badannya sehingga luka, maka beliau telah pergi ke kubur Imam Ahmad Bin Hanbal ra dan menyapu tempat sakit itu pada kuburnya untuk bertabarruk, tidak lama kemudian sakit itu sembuh. Kata Imam ar Rahuni di dalam Hasyiahnya atas az Zarqani “Manusia sentiasa bertabarruk di kubur para ulama’, syuhada’ dan solihin.

MANUSIA BERTABARRUK DI KUBUR SAIDINA ABU AYYUB RA

Apabila Abu Ayyub ra terbunuh mati syahid di dalam satu peperangan di Qastantiniah Turki, beliau dikebumikan di sana dan manusia sentiasa bertabarruk di kuburnya. (Tafsir al Khazin jld 1 hlm 123)

SAIDINA THABIT AL BUNANI RA BERTABARRUK DENGAN SAIDINA ANAS BIN MALIK RA

Daripada Thabit al Bunani ra berkata “Adalah aku apabila bertemu dengan Anas Bin Malik ra, aku akan memegang dua tangannya dan akan menciumnya, aku berkata, demi ayahku ! Ini adalah dua tangan yang telah menyentuh Rasulullah saw dan aku cium dua matanya, aku berkata,

بِأَبِي هَاتَيْنِ الْعَيْنَيْنِ اللَّتَيْنِ رَأَتَا رَسُولَ اللهِ  g

Demi ayahku ! Ini adalah dua mata yang telah melihat Rasulullah saw. (Riwayat Abu Ya’la 3491)

IMAM AS SYAFIE RA BERTABARRUK DI KUBUR IMAM ABU HANIFAH RA

Kata Imam as Syafie ra “Sesungguhnya aku selalu menziarahi kubur Imam Abu Hanifah ra, apabila aku ada hajat aku akan sembahyang dua rakaat dan

وَسَأَلْتُ اللهَ تَعَالَى الحَاجَةَ عِنْدَهُ

Aku minta pada Allah swt di sisi kuburnya (Thobaqat as Saniah, al Ghazzi hlm 46)

IMAM AHMAD BIN HANBAL RA BERTABARRUK DENGAN BAJU IMAM AS SYAFIE RA

Diriwayatkan bahawa Imam Ahmad Bin Hanbal ra membasuh baju Imam as Syafie dan meminum airnya, ini adalah memuliakan ahli ilmu, maka bagaimana pula kedudukan para sahabat dan athar para Anbia’ ?. (U’mdatul Qari jld 14 hlm 471)

TEMPAT-TEMPAT MUSTAJAB BERDOA

Berkata Imam Syamsuddin Muhammad al Jazari, di antara tempat-tempat yang mustajab berdoa itu adalah ketika melihat ka’bah, berada di dalam masjid yang tiga, ketika towaf, di sisi Multazam, di sisi telaga zamzam, sofa marwah, ketika sai’e, di belakang maqam Ibrahim, di Arafah, di Muzdalifah, di Mina, di sisi Jamrah, di sisi kubur para Anbia’ dan juga aulia’. (I’ddatul Hishni al Hashin hlm 70)

BERTABARRUK DENGAN BAJU NABI YUSUF AS

Sesungguhnya Nabi Ya’qob as sangat banyak menangis selepas kehilangan Nabi Yusuf as sehingga matanya tidak nampak, kata Nabi Yusuf as kepada abang-abangnya :

﴿اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا﴾

Pergilah kamu semua dengan baju ini, sapukanlah ia pada muka ayahku, supaya ia dapat melihat semula. (Surah Yusuf 93)

Sesungguhnya baju Nabi Yusuf as itu ada keberkatan yang besar dan juga penawar, baju itu disentuh oleh jasad Nabi Yusuf as, maka lebih-lebih lagi baju Nabi saw dan peninggalannya yang mulia, maka ini adalah dalil bahawa athar para Anbia’ dan solihin itu dapat menjadi penawar dengan izin Allah swt.

IMAM AS SYAFIE RA BERTABARRUK DENGAN BAJU IMAM AHMAD

Diriwayatkan bahawa Imam Rabi’ anak murid kepada Imam as Syafie ra pernah pergi ke Iraq dan menziarahi Imam Ahmad ra. Imam Rabi’ ra memberikan surat daripada gurunya kepada Imam Ahmad ra. Beliau bertanya “Apa isinya, Wahai Abu Abdillah ?” Imam Ahmad menjelaskan bahawa Imam as Syafi ra telah bermimpi bertemu Rasulullah saw. Dalam mimpi tersebut Rasulullah saw bersabda, “Tuliskan surat kepada Imam Ahmad dan sampaikan salamku kepadanya. Kemudian katakan padanya, sesungguhnya engkau akan mendapat ujian besar (Imam Ahmad dipenjara pemerintah kerana masalah al Quran itu qadim bukannya makhluk). Ketika itu jangan engkau turuti mereka maka Allah swt akan mengangkat namamu hingga hari kiamat.”

Setelah mendengar itu, Imam Rabi’ pun berkata, “Ini kabar gembira, Wahai Abu Abdillah.” Kemudian Imam Ahmad mencabut salah satu bajunya yang berada di tubuhnya dan memberikannya kepada Imam Rabi’.

Kemudian Imam Rabi’ ra pulang ke Mesir dan bertemu Imam as Syafie dan ia bertanya, “Apa yang ia berikan ?” Imam Rabi’ menjawab, “Ia memberikan bajunya kepada engkau.” Imam as Syafie melihat kegembiraan yang terpancar daripada Imam Rabi’ kerana menerima baju tersebut. Kemudian Imam as Syafie berkata :

لَيْسَ نَفْجَعُكَ بِه وَلَكِنْ بُلَّهُ وَادْفَعْ إلَيَّ الْمَاءَ حَتَّى لَأَتَبَرُّك بِهِ 

Kami bukanlah hendak menyusahkan engkau dengan meminta engkau memberikan baju itu padaku. Namun basahkanlah baju itu kemudian berikan air basuhannya kepadaku agar aku bisa bertabarruk dengannya. (Thobaqat as Syafieyyah jld 2 hlm 36)

BERTABARRUK DI SISI KUBUR SAYYIDAH NAFISAH RA

Berkata Imam Ibnu Mulaqqin ra di dalam Thobaqat al Aulia’ “Sesungguhnya berdoa di sisi kubur Sayyidah Nafisah ra itu adalah tempat yang ma’ruf  dimustajabkan doa”.

IMAM YAHYA AN NAISABURI RA BERTABARRUK DENGAN JUBAH IMAM AHMAD BIN HANBAL RA

Imam al Marwazi ra telah menaqalkan bahawa Imam Yahya an Naisaburi ra telah mewasiatkan kepada Imam Ahmad dengan jubahnya dan beliau berkata :

رَجُلٌ صَالِحٌ قَدْ أَطَاعَ اللَّهَ فِيهَا أَتَبَرَّكُ بِهَا

Imam Ahmad adalah lelaki yang soleh yang sangat taat kepada Allah swt, aku mahu mengambil berkat dengannya. (al Furu’ jld 3 hlm 302)

IMAM AD DARAQUTHNI BERTABARRUK DENGAN IMAM AL QAWWAS RA

Kata Imam ad Daraquthni :

كُنَّا نتبَرَّكُ بِأَبِي الفَتْحِ القَوَّاسِ وَهُوَ صَبِيٌّ.

Kami bertabarruk dengan Imam Abul Fatah al Qawwas ra semenjak beliau masih kanak-kanak. (Siyar A’alam an Nubala’ jld 16 hlm 475)

IMAM AS SUBKI RA BERTABARRUK DENGAN IMAM AN NAWAWI

Sesungguhnya Imam as Subki ra pernah menziarahi Darul Hadis tempat Imam an Nawawi ra mengajar, beliau telah menepuk hamparan Imam an Nawawi ke mukanya untuk bertabarruk, beliau berkata :

عَسَى أَنْ أمسَّ بحُرِّ وَجْهِي مَكَانًا مَسَّهُ قَدَمُ النَّوَاوِي

Mudah-mudahan aku dapat menyentuh dengan mukaku ini akan tempat yang pernah disentuh kaki Imam an Nawawi. (Thobaqat as Syafieyyah jld 8 hlm 396)

SOLEH BIN AHMAD RA BERTABARRUK DENGAN BAJU AYAHNYA

Sesungguhnya Soleh Bin Ahmad Bin Hanbal ra pernah berkata :

مَا غَمَّنِي مَا ذَهَبَ إِلاَّ ثَوْبٌ لأَبِي كَانَ يُصَلِّي فِيْهِ أَتَبَرَّكُ بِهِ وَأُصَلِّي فِيْهِ.

Tidaklah menyedihkan aku daripada apa yang hilang melainkan baju ayahku yang ia selalu gunakan untuk bersembahyang, aku bertabarruk dengannya dan aku sembahyang menggunakannya.

Ketika rumahnya terbakar, mereka cuba selamatkan baju itu, dan baju itu masih elok. (Siyar A’lam an Nubala’ jld 11 hlm 230)

MANUSIA BERTABARRUK DENGAN IMAM AZ ZANJANI RA

Imam Abul Qasim az Zanjani ra adalah seorang ulama’ yang sangat zuhud, beliau pernah berkata, Allah swt membina untuk ahli hadis bagi setiap majlis ilmu yang mereka duduk dengan sebuah rumah di syurga, beliau wafat di Makkah, sewaktu hidupnya banyak manusia bertabarruk dengannya, bahkan kata Imam Ibnul Jauzi ra :

يُقَبِّلُوْنَ يَدَهُ أَكْثَرُ مِمَّا يُقَبِّلُوْنَ الْحَجَرَ الأَسْوَد

Manusia mencium tangannya lebih ramai daripada manusia mencium Hajaratul Aswad. (Siyar A’lam an Nubala’ jld 18 hlm 386)

 

Kata Syeikh Muhammad Alawi al Maliki ra :

Sesungguhnya bertabarruk dengan Nabi saw, atharnya dan setiap apa yang dinisbahkan kepadanya adalah sunnah dan jalan yang terpuji. Mensyirikkan tabarruk adalah suatu kejahilan, bahkan ramai di kalangan para sahabat yang amat mengambil berat tentangnya.

Kata Syeikh Umar Abdullah Kamil ra di dalam kitabnya al Inshof :

Para ulama’ Ahlisunnah itu tidaklah mengharamkan tabarruk melainkan jika berlebih-lebihan seperti apa yang dilakukan oleh kaum Syiah terhadap kubur Saidina Husain ra dengan pelbagai perkara-perkara yang jelek. (al Inshof hlm 525)

Terj : Mohd Faiz Abdullah 16 Ogos 2019-13 Zulhijjah 1440

 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...