Khamis, 10 September 2020

Thabit al Bunani ra sembahyang di dalam kubur

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وأخرج أبو نعيم عن جبير قال أنا والله الذي لا إله إلا هو أدخلت ثابتا البناني لحده ومعي حميد الطويل فلما سوينا عليه اللبن سقطت لبنة فإذا أنا به يصلي في قبره وكان يقول في دعائه اللهم إن كنت أعطيت أحدا من خلقك الصلاة في قبره فأعطنيها فما كان الله ليرد دعاءه  - حلية الأولياء ( ٢٣٢/٩)

Diriwayatkan oleh al Imam Abu Nuai’m ra daripada Jabir ra berkata : Demi Allah Tuhan yang tidak layak disembah melainkan Dia ! Sesungguhnya aku pernah memasukkan jenazah Thabit al Bunani  ra ke dalam liang lahad dan bersamaku Humaid at Thowil, selepas kami meletakkan bata di atas kuburnya tiba-tiba seketul bata telah jatuh, maka aku melihat Thabit sembahyang di dalam kuburnya. Ketika ia hidup, ia selalu berdoa “Ya Allah ! Jika engkau mengizinkan seseorang di kalangan makhluk engkau untuk sembahyang di dalam kubur, maka kurniakanlah aku untuk sembahyang di dalam kubur” Maka Allah memustajabkan doanya itu.                                                  

Terj: Mohd Faiz Abdullah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...