Ahad, 6 September 2020

40 Hadis Akhir Zaman

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

1

DARAH MUSLIM ITU TERPELIHARA

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ، أَنَّ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ أَشْرَفَ يَوْمَ الدَّارِ، فَقَالَ: أَنْشُدُكُمُ اللَّهَ، أَتَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ: زِنًا بَعْدَ إِحْصَانٍ،  أَوْ ارْتِدَادٍ بَعْدَ إِسْلَامٍ، أَوْ قَتْلِ نَفْسٍ بِغَيْرِ حَقٍّ فَقُتِلَ بِهِ ، فَوَاللَّهِ مَا زَنَيْتُ فِي جَاهِلِيَّةٍ وَلَا فِي إِسْلَامٍ، وَلَا ارْتَدَدْتُ مُنْذُ بَايَعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَلَا قَتَلْتُ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ فَبِمَ تَقْتُلُونَنِي.؟  ) حَسَنٌ (

Daripada Abi Umamah Bin Sahal Bin Hunaif, bahawasanya Uthman Bin A’ffan menjenguk daripada rumahnya, maka ia berkata “Aku tanya sekalian kamu dengan nama Allah, adakah kamu semua tahu bahawa Rasulullah SAW bersabda, tidak halal darah seseorang Muslim itu melainkan dia melakukan salah satu daripada tiga perkara ; Berzina selepas ia berkahwin atau murtad selepas ia memeluk Islam, atau ia membunuh nyawa orang lain tanpa sebenar, maka dengan sebab itu dia boleh dibunuh, maka demi Allah aku tidak berzina ketika zaman Jahiliah dan juga Islam, dan aku tidak pernah murtad semenjak aku mengaku Islam kepada Rasulullah SAW, dan aku tidak pernah membunuh satu nyawa yang diharamkan oleh Allah, maka dengan sebab apa kamu ingin membunuhku ?

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah huru-hara dan gempar yang besar itu adalah pergaduhan dan pertengkaran sehingga terjadinya berbunuh-bunuhan. Kerana itu syara’ mengingatkan tidak boleh menumpahkan darah seseorang Muslim melainkan dengan salah satu sebab yang ia lakukan.

Bermulanya peristiwa pembunuhan Saidina Uthman RA, maka dengan sebab itu berlaku pula peperangan yang hebat di antara Saidatina Asyah RA isteri Nabi SAW dengan Saidina Ali RA, juga di antara Saidina Mua’wiyah RA.

Seseorang Muslim hanya dibenarkan hukum bunuh padanya sekiranya ia melakukan salah satu perkara yang tiga, iaitu berzina dan telah berkahwin, atau bunuh orang yang tidak bersalah atau murtad daripada Islam.

Sungguhpun Saidina Uthman RA menasihati orang-orang yang ingin membunuhnya dengan pelbagai nasihat, tetapi tidak juga lembut hati mereka. Sehingga mereka naik ke rumah-rumah jiran Saidina Uthman RA yang terbuka pintunya dan dapat membunuh Saidina Uthman serta beberapa lagi yang bersamanya. Maka terbunuhlah Saidina Uthman itu dengan zalimnya.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan.

 

 

 

2

LARANGAN MENGHALAKAN SENJATA

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ أَشَارَ عَلَى أَخِيهِ بِحَدِيدَةٍ لَعَنَتْهُ المَلَائِكَةُ.  (حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ)

Daripada Abi Hurairah, bahawa Nabi SAW bersabda “Barangsiapa yang menghalakan besi kepada saudaranya nescaya ia dilaknat oleh malaikat”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Janganlah bergurau dengan saudara-saudara dengan apa-apa besi yang tajam atau tumpul kerana bergurau dengan cara yang demikian dilarang oleh syara’. Syara’ tidak membenarkan bermain-main dengan mengacu besi untuk mengugut dan menakut untuk melihat berani pemarah orang.

Kemungkinan tersalah hala, maka dilangsungkan oleh syaitan dengan mengenai kawan kamu oleh senjata kamu itu. Maka larangan syara’ itu adalah haram.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sohih lagi gharib.

3

LARANGAN MEMBERI PEDANG BERHUNUS

عَنْ جَابِرٍ قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُتَعَاطَى السَّيْفُ مَسْلُولًا. (حَسَنٌ غَرِيبٌ)

Daripada Jabir berkata, bahawa Rasulullah SAW melarang saling memberi pedang dalam keadaan terhunus”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah pedang itu satu senjata yang masyhur digunakan zaman-berzaman, kerana ia senjata yang lama, senjata yang tajam, digunakakan ketika peperangan dan banyak faedahnya. Maka syara’ melarang bergurau senda dengan menghunuskan pedang kerana bimbang tercilap hingga menyebabkan luka. Syara’ juga melarang saling memberi senjata seperti pedang, pisau atau keris dalam keadaan ia terhunus kerana ada bahaya padanya.

Kemungkinan tersalah pegang atau tersalah hunus mungkin menyebabkan luka. Oleh kerana itulah syara’ melarang melakukan demikian. Sekiranya hendak memberikan pedang pada seseorang, maka berikan pedang itu dalam keadaan di dalam sarungnya.

Di dalam Sohih Muslim, Nabi SAW mengingtkan bahawa jangan mengahalakan pedang kepada saudaranya, kerana bahawasanya tidak diketahui barangkali syaitan melemparkan dari tangannya, lalu kena pada saudaranya itu, maka jatuhlah ia ke dalam api neraka.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

4

ORANG YANG SOLAT SUBUH BERADA DI DALAM PELIHARAAN ALLAH

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فَهُوَ فِي ذِمَّةِ اللَّهِ فَلَا يُتْبِعَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنْ ذِمَّتِهِ. (حَسَنٌ غَرِيبٌ)

 

Daripada Abi Hurairah, bahawa daripada Nabi SAW bersabda “Barangsiapa yang solat Subuh secara berjamaa’h, maka dia berada di dalam peliharaan Allah SWT, maka jangan menurut kamu oleh Allah SWT dengan sesuatu daripada zimmahnya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Seseorang yang taat kepada Allah SWT itu adalah hamba yang dikasihiNya lagi hampir kepadaNya. Dia berkelebihan daripada hamba yang tidak taat dan dia hamba yang berada di dalam naungan Allah SWT. Tidak ada orang yang boleh membuat angkara kepadanya melainkan dia mendapat salah yang besar kerana mengganggu orang yang berada di dalam naungan Allah SWT. Maka Allah SWT akan mewajibkan azab atas orang yang membuat azab itu.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

5

HENDAKLAH BERSAMA JAMA’AH ULAMA’

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَدُ اللَّهِ مَعَ الجَمَاعَةِ.  (حَسَنٌ غَرِيبٌ)

Daripada Ibn Abbas, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Tangan Allah SWT itu bersama jama’ah ulama’”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Pertolongan Allah SWT itu bersama dengan jama’ah ulama’ yang bersetentangan fikir dan ijtihad. Syara’ menyuruh kita supaya jangan memisahkan diri daripada jama’ah ulama’, kerana ulama’ itu tidak berhimpun untuk berfikir atau berijtihad pada perkara yang salah.

Makna jama’ah ulama’ di sini tiap-tiap ulama’ yang berjalan di atas sunnah Nabi SAW dan cukup taqwa dan taat di dalam masa hayat seseorang yang semasanya.

Sedikit kemusykilan di dalam hadis ini tentang kalimah tangan. Maka ada dua kelompok ulama’ yang berselisih faham dalam perkara ini :

Kata Salaf : Setiap kalimah di dalam al Quran atau hadis yang memberi kesamaran maka itu bukan zahir maknanya. Allah SWT sahaja yang mengetahui hakikat makna tangan itu. Tidak sepatutnya kita mengharung mencari maksud kalimah yang kesamaran itu, kerana bimbang jatuh ke dalam salah.

Kata khalaf : Setiap kalimah di al Quran atau hadis yang memberi kesamaran maka itu boleh kita takwil makna yang layak dengannya. Kerana Nabi SAW itu  orang Arab dan Nabi SAW orang yang paling bijak di antara yang paling bijak.

Dan Nabi SAW mengingatkan supaya jangan berseorangan diri kerana berseorangan diri itu mudah disesatkan oleh syaitan.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

6

SURUH KEBAIKAN LARANG KEMUNGKARAN

عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ اليَمَانِ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلَتَنْهَوُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُوشِكَنَّ اللَّهُ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عِقَابًا مِنْهُ ثُمَّ تَدْعُونَهُ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ. (حَسَنٌ)

Daripada Huzaifah Bin al Yaman, bahawa daripada Nabi SAW bersabda “Demi diriku yang berada di dalam tanganNya, sesungguhnya kamu diperintahkan supaya menyuruh orang lain berbuat kebaikan dan melarang kemungkaran, atau hampir Allah utuskan ke atas sekalian kamu seksa dan dera daripadanya. Kemudian kalian semua berdoa kepadaNya memohon rahmat dan keampunan, maka tidaklah dimustajabkan bagi kalian”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Kebajikan itu ialah setiap perkara yang disuruh oleh Allah SWT melakukannya, dan ia banyak, dimasyhurkan orang dengan taat. Dan setiap yang dilarang oleh Allah SWT itu adalah maksiat, lagi perkara yang jahat dan mungkar.

Menyuruh pada perkara yang ma’ruf dan melarang pada perkara yang mungkar itu adalah satu perkara yang amat besar manfaatnya. Bermula menyuruh orang ramai melakukan perkara yang disuruh Allah SWT itu ialah :

-          Menyuruh mereka melakukan setiap apa yang difardhukan oleh Allah SWT daripada ibadat badan dan harta seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji.

-          Suruh menuntut segala fardhu ain dan fardhu kifayah.

-          Suruh yang muda hormatkan yang tua dan yang tua kasihakan yang muda.

-          Suruh menziarahi ibu bapa dan kaum kerabat.

-          Suruh berkasih-kasih dengan memberi hadiah dan membuat jamuan

Maka ini adalah di antara ibadat dan taat dan kebajikan yang disuruh oleh Allah SWT.

Adapun melarang orang ramai melakukan maksiat itu seperti :

-          Melarang orang berbuat zina, makan riba, minum arak dan main judi.

-          Marahkan orang tidak mahu menuntut yang fardhu ain, dan tidak mahu ke masjid.

-          Marahkan orang yang sombong, suka bergaduh, suka buat fitnah atau suka mengadu domba.

-          Marah orang yang suka bercakap lucah atau mencarut.

-          Marah kepada orang yang bakhil atau tamak.

-          Menegur orang yang sukakan dunia dan tinggalkan akhirat.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan.

7

PEMIMPIN DIBUNUH

عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ اليَمَانِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَقْتُلُوا إِمَامَكُمْ، وَتَجْتَلِدُوا بِأَسْيَافِكُمْ، وَيَرِثَ دُنْيَاكُمْ شِرَارُكُمْ.  (حَسَنٌ)

Daripada Huzaifah Bin al Yaman lagi tempat simpan rahsianya, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Demi Tuhan yang diriku dan jiwaku di dalam tangan qudratNya, kiamat tidak akan berlaku melainkan setelah kamu membunuh pemimpin-pemimpin kamu, dan berpancung-pancung kamu dengan pedang, dan orang-orang jahat mewarisi dunia kamu”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Sesungguhnya di antara sebesar-besar maksiat dan fitnah yang berlaku setelah kewafatan Nabi SAW adalah membunuh pemimpin-pemimpin kaum Muslimin. Perkara ini telah dikhabarkan oleh nabi SAW sebelum wafatnya sebagai mu’jizat baginya.

Maka apa yang disebut oleh Nabi SAW itu benar-benar berlaku di mana khalifah pertama yang dibunuh itu adalah Saidina Umar al Khattob, kemudia Saidina Uthman, kemudian Saidina Ali sehinggalah ke hari ini. Iaitu apabila dilantik pemimpin kaum Muslimin itu , maka tidak berapa lama kemudian dibunuh oleh mereka dan dilantik orang lain pula. Maka itu maksiat yang amat besar kerana menyalahi hukum syara’. Maka berlakulah perang sesama kaum Muslimin menuntut hak, sehingga ramai di kalangan kaum Muslimin terbunuh.

Sesungguhnya Nabi SAW telah mengatakan bahawa di akhir zaman dunia ini diperintah oleh orang-orang yang hina di kalangan kaum Muslimin. Dibunuhnya pemimpin yang baik dan naiklah mereka untuk memerintah. Mempusakai dunia dan harta-hartanya setelah dirampasnya kerajaan. Maka semua itu adalah mungkar dan fitnah yang jadi setelah kewafatan Nabi SAW.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan.

 

8

JIHAD YANG PALING AFDHAL

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخُدْرِيِّ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ مِنْ أَعْظَمِ الْجِهَادِ كَلِمَةَ عَدْلٍ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ. (حَسَنٌ)

 

Daripada Abi Said al Khudri, bahawa Nabi SAW bersabda “Sesungguhnya di antara sebesar-besar jihad yang paling utama ialah bercakap benar di hadapan pemerintah yang zalim iaitu sultan yang menghukum mengikut hawa nafsunya”

 

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah yang dimaksudkan sultan di dalam hadis ini ialah mereka yang mendapat kuasa memerintah negeri. Dan zalim itu adalah berbuat aniaya seperti menghukum dengan tidak sebenar atau mengambil haq-haq orang lain dengan cara yang bertentangan syara’.

Maka sesiapa yang berani mengatakan yang haq dan menerangkan padanya perkara yang dikehendakki syara’ maka dia dianggap melakukan jihad yang besar. Jikalau apa yang ia terangkan itu menyebabkan dia dibunuh nescaya ia mati dalam keadaan syahid. Dan jika ia hidup maka hidupnya itu dalam keadaan sa’id iaitu bahagia.

Seseorang yang menolak mudharat ke atas semua Muslimin dan jadilah ia seolah-olah perisai mereka daripada mengenai kezaliman pemerintah kepada orang lain. Maka dia mendapat pahala yang amat besar di sisi Allah SWT.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan

 

9

BULAN TELAH TERBELAH

عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: انْفَلَقَ الْقَمَرُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اشْهَدُوا. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

 

Daripada Ibn Umar berkata, bulan telah terbelah dua pada zaman Rasulullah SAW dan turun bulan itu ke bumi, maka sabda Rasulullah SAW kepada sekalian kafir yang meminta bulan itu terbelah “Naik saksilah sekalian kamu atas kerasulanku dan mu’jizatkuini kerana telah berlaku barang yang telah sekalian kamu pinta itu”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bahawa terbelahnya bulan itu adalah satu di antara mu’jizat Nabi kita Muhammad SAW, dan terbelahnya bulan itu berlaku ketika zaman Nabi SAW kerana dipinta oleh orang kafir untuk membuktikan kerasulannya.

Kata az Zarqani di dalam Syarah Mawahib ad Diniah, telah ijma’ oleh segala mufassir dan Ahli Sunnah tentang peristiwa berlakunya belah bulan ini, dikuatkan lagi pleh Allah SWT apabila mengkhabarkannya di dalam al Quran.

 

 

Bulan yang terbelah itu turun di atas gunung

Kata Qasthalani di dalam Mawahib ad Diniyyah, telah berlaku terbelahnya bulan menjadi dua ketika zaman Rasulullah SAW, satu daripadanya turun di atas gunung, dan satu daripadanya turun di atas gunung, dan satu lagi beredar ditempat lain. Maka sabda Nabi SAW “Naik saksilah sekalian kamu atas kerasulanku dan mu’jizatku ini  atas berlaku barang yang kalian pinta”

Bulan masuk ke dalam baju

Kata Qasthalani RA, cerita yang mengatakan bulan yang terbelah itu telah masuk ke dalam belah baju leher Nabi SAW itu adalah palsu dan tidak ada asalnya. Kata Imam Nawawi di dalam al Fatawa cerita tersebut adalah palsu, bahkan yang betulnya bulan yang terbelah itu, satu daripadanya zahir di atas gunung dan sebelah lagi beredar ditempat lain dari tempat belahnya.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih

10

ORANG YANG KELUAR DARIPADA AGAMANYA

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَخْرُجُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ أَحْدَاثُ الأَسْنَانِ سُفَهَاءُ الأَحْلَامِ، يَقْرَءُونَ القُرْآنَ، لَا يُجَاوِزُ تَرَاقِيَهُمْ، يَقُولُونَ مِنْ قَوْلِ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

Daripada Abdullah Bin Masu’d berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Akan keluar di akhir zaman satu kaum yang muda umurnya dan yang jahat akalnya, mereka membaca al Quran tetapi tidak melebihi tulang selangka mereka, mereka berkata daripada perkataan sebaik-baik makhluk, mereka keluar sesat daripada agama sebagaimana keluarnya anak panah daripada tempat tembusnya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah makna keluar dari agama di sini ialah keluar daripada melazimkan diri berjalan sebagaimana yang dikehendakki oleh agama. Adalah sepotong hadis ini merupakan mu’jizat Nabi SAW kerana telah dikhabarkan apa yang akan berlaku setelah kewafatannya.

Maka makna membaca al Quran tetapi tidak melebihi tulang selangka adalah amalannya tidak diterima Allah SWT. Setengah ulama’ lain mengatakan apa yang dibacanya itu tidak sampai ke hati, tidak diambil pengajaran dan tidak diamalkannya.

Banyak orang yang menjadikan al Quran itu sebagai tangkal sahaja di rumah, tidak dibaca dan kalau dibaca juga bukanlah niatnya untuk ibadat tetapi untuk bermegah-megah dalam berlagu-lagu sehingga menjadi haram hukumnya.

Nabi SAW mengatakan perangai orang muda akhir zaman bercakap mereka itu dengan percakapan sebaik-baik makhluk. Maknanya mereka membaca al Quran, berzikir, berdoa dan sebagainya tetapi perangai dan tingkah lakunya bertentangan dengan syara’.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

11

NEGERI SYAM

عَنْ قُرَّةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا فَسَدَ أَهْلُ الشَّامِ فَلَا خَيْرَ فِيكُمْ، لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي مَنْصُورِينَ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ . (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

Daripada Qurrah berkata, sabda Nabi SAW “Apabila binasa penduduk Syam, maka tidak ada lagi kebaikan di kalangan kamu, akan ada satu kumpulan di kalangan umatku yang akan sentiasa ditolong, mereka tidak akan dimudhoratkan oleh golongan yang tidak bersama mereka sehingga ke hari kiamat”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah negeri Syam yang masyhur pada hari ini disebut sebagai Syiria. Ia sebuah negeri yang tua, cukup besar dan makmur. Di sana terdapat banyak makam anbia’, para sahabat, ulama’ dan aulia’. Negeri ini zaman-berzaman di bawah takluk raja-raja yang besar, hinggalah sampai zahir agama Islam lalu Arab memiliki negeri Syam itu, diambil dengan perang daripada perintah Rom. Nabi SAW telah memuliakan negeri Syam sebagai yang termasyhur di dalam Tarikh dan memuliakan penduduknya. Dengan mulianya Syam dan penduduknya maka mulialah orang Arab setelah kewafatan Nabi SAW.

Sesungguhnya ada satu golongan di kalangan umat Muhammad SAW yang sentiasa menang sehingga ke hari kiamat.

Sebahagian ulama’ mengatakan golongan manshurin itu adalah ahli hadis kerana mereka berpegang dengan jalan Nabi SAW.

Sebahagian ulama’ mengatakan golongan manshurin itu adalah golongan yang membela agamanya, iaitu dengan menolak hujah-hujah mereka yang melakukan bida’ah yang sesat dengan berpandukan al Quran, Sunnah Rasul, ijma’ dan qias.

Dan berkata sebahagian ulama’ mereka adalah golongan yang menghadapkan diri dan memutuskan dirinya untuk beribadat dan tidak mempedulikan dunianya.

Maka sekalian orang yang tersebut pada keterangan di atas itulah yang disabdakan oleh nabi kita Muhammad SAW.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

 

12

JANGAN KAMU MENJADI KAFIR MEMANCUNG ANTARA SATU SAMA LAIN

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا تَرْجِعُوا بَعْدِي كُفَّارًا يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْضٍ. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

 

Daripada Ibn Abbas berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Jangan jadi kafir sekalian kamu setelah kewafatanku dengan sebab murtad, maka jika kamu menjadi kafir, nescaya akan dipenggal oleh orang-orang Islam akan leher kamu yang murtad itu”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Telah berlaku antara berbunuh-bunuhan antara orang-orang Arab setelah kewafatan Nabi SAW. Setengahnya berbunuh-bunuhan kerana mereka murtad . Maka dengan kerana mereka murtad, mereka diperintah oleh Saidina Abu Bakar Khalifah Rasulullah SAW supaya diperangi dan ada sebahagian mereka yang masuk Islam semula.

Sebahagian umat Islam yang lain ada yang berpancung-pancungan sesama Islam kerana berselisihan ijtihad seperti yang berlaku di antara tentera Saidina Ali dan Saidina Mua’wiyah RA.

Sebahagian umat Islam yang lain berpancung-pancungan dengan sebab dunia dan berebut-rebut kebesaran. Maka perkara ini telahpun diperingatkan oleh Nabi SAW sebelum kewafatnnya.

Sebahagian ulama’ memahami hadis ini dengan maksud, jangan kamu menjadi kafir setelah kewafatan Nabi SAW dengan sebab menghalalkan darah saudara kamu yang lain dengan bukan jalan yang diizinkan oleh Allah SWT.

Sebahagian ulama’ memahami hadis ini dengan maksud, jangan kamu mengikut perangai orang-orang kafir setelah kewafatanku, tiada berbelas-belas kasihan sesama Muslimin dan tidak mempedulikan hak-hak mereka. Maka apabila kemu berperangai seperti demikian, nescaya akan berpancung-pancung sesama kalian, maka menjadi binasa antara kamu.

Maka semua keterangan yang tersebut itu berlaku sehingga ke zaman kita ini.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

 

 

 

13

ORANG YANG DUDUK LEBIH BAIK DARIPADA BERDIRI

عن سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ قَالَ: عِنْدَ فِتْنَةِ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ: أَشْهَدُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّهَا سَتَكُونُ فِتْنَةٌ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْقَائِمِ، وَالْقَائِمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَاشِي، وَالْمَاشِي خَيْرٌ مِنَ السَّاعِي. قَالَ: أَفَرَأَيْتَ إِنْ دَخَلَ عَلَيَّ بَيْتِي وَبَسَطَ يَدَهُ إِلَيَّ لِيَقْتُلَنِي؟ قَالَ: كُنْ كَابْنِ آدَمَ. (حَسَنٌ)

Daripada Saad Bin Abi Waqqas berkata, ketika berlakunya peristiwa fitnah terhadap Saidina Uthman Bin Affan, aku bersaksi bahawa Rasulullah SAW bersabda “Suatu  masa kelak akan berlaku fitnah, pada waktu itu orang yang duduk lebih baik daripada orang yang berdiri, dan orang yang berdiri lebih baik daripada orang yang berjalan, dan orang yang berjalan lebih baik daripada orang yang berlari” Katanya lagi “Apa pandangan engkau sekiranya ada orang yang masuk ke dalam rumahku lalu menyorong tangannya untuk membunuhku ?” Kata Nabi SAW “ Jadilah engkau seperti anak Adam”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Ulama’ mengatakan makna fitnah di sisni adalah berlaku berbunuh-bunuhan dan berperang sesama Islam. Maka fitnah yang awal-awal berlaku itu adalah pembunuhan Saidina Uthman RA yang telah dibunuh oleh beberapa orang daripada Mesir.

Sesungguhnya apabila berlaku pembunuhan Saidina Uthman RA itu, ramai yang duduk campur haul bercakap tadbirkan jalan huru-hara, maka dia mendapat bahaya dosa. Tetapi ringan sedikit dosanya jika dibandingkan dengan mereka yang cuba mewujudkan huru-hara.

Maka orang yang berniat melakukan huru-hara lebih ringan dosanya daripada orang yang berjalan. Orang yang berjalan untuk melakukan huru-hara lebih ringan dosanya daripada orang yang melakukan huru-hara.

Kata ulama’ itu adalah perumpamaan Nabi SAW terhadap darjat dosa mereka yang yang terlibat denga huru-hara, maka siapa yang tidak terlibat maka dia terlepas daripda dosa.

Kata Imam Qasthalani di dalam Irsyad as Sari pada mensyarahkan hadis ini, dosa-dosa mereka yang terlibat dengan huru-hara itu pelbagai tingkat ;

-          Orang yang cuba membangkitkan huru-hara

-          Orang yang berdiri untuk mewujudkan segala sebabnya

-          Orang yang terlibat menyertai huru-hara

-          Orang yang ada serta duduk melihatnya ia tidak berbunuh-bunuhan

Maka yang terbaiknya janganlah ia hampiri fitnah itu dan mengelakkan diri daripadanya.

 

Hukum berbunuh-bunuhan sesama Muslimin

Kata Imam an Nawawi di dalam Syarah Sahih Muslim, ulama’ berbeza pendapat tentang mereka yang berbunuhan sesama Muslimin.

1.       Segelintir ulama’ berpendapat tidak boleh berbunuhan sesama Muslimin, sekiranya ada Muslim yang masuk ke dalam rumahnya untuk membunuhnya, tidak harus ia mempertahankan dirinya. Serahkan dirinya jua jika hendak dibunuh, maka bunuhlah. Maka ini pandangan Abu Bakrah sahabat Nabi SAW.

2.       Kata Ibn Umar  tidak harus berbunuhan sesama Muslimin, tetapi jika qasadnya itu untuk menolak dan mempertahankan dirinya, maka hukumnya adalah harus.

 Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan.

 

14

FITNAH TERLALU BANYAK

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا، وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا، يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنَ الدُّنْيَا.  (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

Daripada Abu Hurairah RA, bahwa Nabi SAW berkata, bersegeralah kamu dengan mengerjakan amal ibadat kepada Allah SWT yang akan menjadi bekal kamu di akhirat, bersegera dahulu daripada fitnah-fitnah yang akan zahir seperti sepotong-sepotong malam yang kelam, sehingga boleh jadi pada paginya dia mu’min, dan pada petangnya kafir, dan pada petangnya beriman, dan pada paginya kafir, dijual agamanya dengan sebab semata-mata benda daripada dunia”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Nabi SAW telah mengkhabarkan bahawa akan terjadi banyak fitnah setelah kewafatannya, dan fitnah itu menyebabkan payah manusia untuk keluar daripadanya, bahkan ramai manusia yang terlibat dengannya.

Kata Nabi SAW bersungguh-sungguhlah sekalian sahabatku dalam mengerjakan amal ibadat sebagai bekal di negeri akhirat sebelum sampai sekalian kamu masuk ke dalam fitnah. Maka apabila kamu terlibat dengan fitnah itu, sudah tentulah ia akan memasyghulkan (menyebukkan) kamu daripada melakukan amal ibadat.

Sesungguhnya fitnah itu boleh menyebabkan seseorang itu menjadi mu’min pada waktu pagi dan kafir pada waktu petang. Seperti ia tahu riba itu haram, lalu ia halalkan untuk memakannya maka itu menjadikannya kafir, kemudia dia mengucap sebagaimana I’tiqad kaum Muslimin maka jadi Islam ia. Maka semua itu boleh menyebabkan dia kafir pada waktu pagi dan beriman semula pada waktu petang.

Sesungguhnya fitnah yang banyak berlaku di akhir zaman boleh menyebabkan seseorang itu menjual agamanya semata-mata kerana untuk mendapatkan habuan dunia, seperti mahukan jawatan tertentu atau kedudukan tertinggi maka dilanggarnya hukum-hakam syariat.

Kata Imam Nawawi dalam mensyarahkan hadis ini, hendaklah kita berlumba dan bersegera dalam melakukan amal soleh sebelum datangnya keuzuran dan kemasyghulan, dan fitnah yang bertimbun-timbun sehingga tidak dapat lagi berbuat ibadat.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

15

IBADAT KETIKA HURU-HARA

عن مَعْقِلِ بْنِ يَسَارٍ، رَدَّهُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الْعِبَادَةُ فِي الْهَرْجِ كَالهِجْرَةِ إِلَيَّ. (حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ(

Daripada Ma’qil Bin Yasar, ia mengembalikan hadis ini kepada Nabi SAW dengan bersabda “Ibadat ketika huru-hara itu besar pahalanya seperti berhijrah kepadaku”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Huru-hara dan pelbagai fitnah itu akan banyak berlaku setelah kewafatan Nabi SAW. Ini kerana kurang orang yang memberi nasihat kepada kaum Muslimin supaya tidak saling berbunuh-bunuhan dan sedikit pula orang yang mendengarnya. Maka disebabakan kejahilan mereka itu serta kuatnya mereka berhadap kepada dunia dan berpaling daripada melakukan ibadah, maka jadilah mereka itu saling berbunh-bunuhan dan melakukan huru-hara.

Dengan sebab mereka hidup di dalam kejahilan tidak tahu jalan bersatu dan tidak tahu hidup secara muafakat sebagaimana yang disuruh Allah SWT, sehingga terjadi berbunuhan sesama sendiri.

Sesungguhnya tabiat manusia itu apabila ia diuji dengan kesempitan dan keadaan huru-hara, maka mereka akan sebuk dengannya sehingga ia lupa daripada melakukan ibadat. Mereka menangguh melakukan ibadat sehingga keadaan menjadi tenang barulah mereka akan melakukannya dengan sepenuh hati. Tetapi apabila bala itu telah hilang mereka akan makin bertambah lupa dalam melakukan ibadat, sedangkan melakukan amal ibadah ketika keadaan kesempitan dan huru-hara itu besar ganjarannya.

Nabi SAW mengibaratkan mereka yang melakukan amal ibadat ketika keadaan tersebut dengan  mendapat ganjaran seperti berhijrah ketika hayatnya.

Umat Islam berperang sesama sendiri

Sesungguhnya ini di antara mukjizat Nabi SAW, kerana sebelum kewafatan Nabi SAW, baginda dikhabarkan bahawa umatnya akan berbunuhan sesama sendiri. Jikalau kita teliti di dalam sejarah semenjak dahulu, umat Islam saling berperang sesama sendiri sehinggalah sekarang.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih lagi gharib.

 

 

 

16

PATAHKAN ANAK PANAH KAMU

عَنْ أَبِي مُوسَى، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ فِي الفِتْنَةِ: كَسِّرُوا فِيهَا قَسِيَّكُمْ، وَقَطِّعُوا فِيهَا أَوْتَارَكُمْ، وَالْزَمُوا فِيهَا أَجْوَافَ بُيُوتِكُمْ، وَكُونُوا كَابْنِ آدَمَ. (حَسَنٌ غَرِيبٌ)

Daripada Abi Musa, bahawa daripada Nabi SAW bersabda tentang berlakunya fitnah “Patahkan anak panak kalian, potong tali pada busarnya, lazimkam diri kalian dengan duduk di rumah, dan jadilah kalian seperti anak Adam”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Sebelum kewafatan Nabi SAW, baginda telah mengkhabarkan bahawa akan berlaku banyak perbalahan setelah kewatafannya. Perbalahan itu menyebabkan saling berbunuh-bunuhan sesama umat Islam dengan sangat banyak.

Nabi SAW memesan apabila berlakunya keadaan demikian sebaik-baiknya jangan terlibat atau masuk campur. Bahkan jikalau ada senjata di rumah hendaklah dibinasakan dan hendaklah duduk di rumah sahaja.

Apabila ada orang yang datang untuk membunuh kamu kerana menuduh engkau penfitnah atau sebagainya, maka hendaklah engkau menjadi seperti anak Adam iaitu Habil. Habil apabila dirinya ingin dibunuh oleh saudaranya, dia mengatakan “Jika kamu ingin membunuh aku, aku tidak mahu membunuh kamu, dan aku tidak akan melawan, kerana aku takut kepada Allah SWT membunuh seorang Islam yang tidak diizinkan oleh syara’, dan darahku ini akan ku tuntut di hadapan Allah SWT yang adil di akhirat kelak”

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

17

TANDA BERHAK MENERIMA BALA

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: فِي هَذِهِ الأُمَّةِ خَسْفٌ وَمَسْخٌ وَقَذْفٌ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَتَى ذَاكَ؟ قَالَ: إِذَا ظَهَرَتِ الْقَيْنَاتُ وَالْمَعَازِفُ وَشُرِبَتِ الْخُمُورُ. (غَرِيبٌ)

Daripada I’mran Bin Husain, bahawa Nabi SAW besabda “Pada umat ini akan berlaku telan bumi, ditukarkan rupa menjadi binatang dan rejam dari langit” Maka kata seorang lelaki di kalangan kaum Muslimin “Ya Rasulullah ! Bilakah perkara itu akan berlaku ? Jawab Nabi SAW “Apabila telah zahir ramainya penyanyi-penyanyi wanita, alat-alat muzik bertali dan arak diminum secara berleluasa”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Di akhir zaman akan berlaku telan bumi dan ditukarkan rupa asli seperti menjadi rupa kera, beruk dan babi. Allah SWT mengubah mereka kerana perbuatan mereka yang melampau-lampau melakukan maksiat. Maka di dalam hadis ini Nabi SAW mengkhabarkan tentang tanda-tanda bilakah umat Muhammad ini layak menerima bala daripada Allah SWT.

 

 

Ramainya penyanyi wanita

Adalah perkara ini amat disukai oleh ramai orang. Tidak ada satu majlis keramaian melainkan dihabiskan masa dengan berhibur dengan penyanyi-penyanyi perempuan dan juga para penarinya. Mereka sanggup menghabiskan wang yang banyak semata-mata untuk menjemput orang perempuan untuk menyanyi dan menari. Itulah yang banyak berlaku di zaman kita ini.

Alat-alat bunyian

Adalah alat-alat bunyian amatlah berkembang dan amat disukai oleh orang pada masa kini. Pelbagai alat muzik seperti gambus dan biola, mereka berkata ianya tidak haram. Tidak ada sekali-kali hadis di mana-mana kitab pun yang menunjukkan harus alat-alat bunyian itu. Janganlah terpedaya akan perkataan yang mengatakan halal gambus dan biola itu. Pada zaman ini banyak orang menggunakan alat-alat bunyian itu, maka itu tanda layak diturunkan bala.

Arak diminum secara berleluasa

Apabila arak diminum secara berleluasa maka berhaklah umat itu diturunkan bala. Arak diminum di serata tempat, di segenap kampong. Arak diberikan dengan pelbagai nama sehingga orang terkeliru membezakannya. Maka hendaklah saudara berjaga-jaga kerana setiap yang memabukkan itu adalah arak dan arak tetap haram walaupun minum hanya setitik. Dan tidak harus juga minum sebagai ubat bahkan ia mendatangkan mudharat dan ibu segala kejahatan (Ummul Khabais).

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini gharib.

18

KIAMAT ITU BAGAIKAN JARI TELUNJUK DAN JARI TENGAH

عَنْ أَنَسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ. )حَسَنٌ صَحِيحٌ(

  

Daripada Anas berkata, sabda Rasulullah SAW “Dibangkitkan aku menjadi Rasul dan  dizahirkan kiamat seperti dua jari ini, maka mengisyaratkan oleh Abu Daud guru bagi Mahmud Bin Ghailan dengan jari telunjuk dan jari tengah, maka tiada berlebihan salah satunya atas yang lain”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bahawasanya dunia ini sangat tua umurnya dan hampir binasa. Sebagaimana manusia itu apabila ia sehabis-habis tua maka akan binasalah ia. Demikianlah banyak hadis yang menunjukkan bahawa tidak jauh renggang antara kebangkitan Nabi Muhammad SAW dan hari kiamat itu.

Jikalau ada orang bertanya “Mengapa kiamat masih belum berlaku sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW, bukankah kiamat dan kebangkitan Nabi SAW sebagai Nabi itu satu tanda yang amat hampir, maka sekarang telah lebih daripada seribu tahun kiamat masih belum berlaku, maka bagaimanakah sabda Nabi SAW itu ?

Jawabnya : Sesungguhnya telah dimisalkan oleh Nabi SAW tentang zahirnya kiamat dan zahir kerasulannya itu dengan jari telunjuknya dan jari tengahnya. Maka antara jari telunjuk dan jari tengah itu ada sedikit lebih jari tengah berbanding jari telunjuk. Bermakna umur dunia untuk binasa sangat-sangat hampir. Maka di sini tidak ada siapa yang tahu baki umur dunia itu adakah lagi 100 tahun atau 200 tahun atau 1000 tahun. Maka umur dunia itu telah dihitung oleh ulama’ Tarikh, tetapi banyak perselisihan di antara mereka. Maka yang sebetulnya tidak ada siapa yang tahu berapa umur dunia ini sebenarnya dan tinggal berapa lagi baki untuk binasa melainkan Allah SWT , wallahua’alam.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

19

PEPERANGAN TURKI

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تُقَاتِلُوا قَوْمًا نِعَالُهُمُ الشَّعَرُ، وَلَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تُقَاتِلُوا قَوْمًا كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الْمَجَانُّ الْمُطْرَقَةُ. )حَسَنٌ صَحِيحٌ(

 

Daripada Abi Hurairah, bahasanya Nabi SAW berkata “Kiamat tidak akan berlaku sehingga kamu semua memerangi satu kaum yang adalah kasut mereka itu daripada bulu, dan kiamat tidak akan berlaku juga sehinggalah kamu semua memerangi satu kaum yang wajah mereka seperti perisai berlapis”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah Turki itu pada zaman sebelum para sahabat mendapat negeri itu ialah kafir. Ada di kalangan mereka yang tidak ada agama, ada yang menyembah berhala dan ada yang beragama Yahudi. Ghalibnya mereka itu memakai pakaian bulu dan setengahnya dengan bulu yang tebal.

Sebelum kewafatan Nabi SAW, baginda telah mengkhabarkan bahawa umat Islam akan memerangi Turki dan dapat menawannya, maka semuanya itu benar-benar berlaku.

Sebahagian orang-orang Turki itu memintal bulu-bulu binatang untuk dibuat kasut dan juga pakaian. Muka mereka itu bulat dan lebar, penuh daging pada pipi dan hebat tubuhnya.

Orang-orang Turki pada zaman dahulu sangat kuat tubuhnya dan sangat berani, walaubagaimanapun dapat dikalahkan oleh orang Arab dan dapat ditawan negeri mereka itu.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

20

HILANG KERAJAAN KISRA

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا هَلَكَ كِسْرَى فَلَا كِسْرَى بَعْدَهُ، وَإِذَا هَلَكَ قَيْصَرُ فَلَا قَيْصَرَ بَعْدَهُ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَتُنْفَقَنَّ كُنُوزُهُمَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ. )حَسَنٌ صَحِيحٌ(

 

Daripada Abi Hurairah berkata, bahawa Nabi SAW bersabda “Apabila binasa Kisra maka tidak ada lagi Kisra selepasnya, dan apabila binasa Qaishar maka tidak ada lagi Qaishar selepasnya, dan demi diriku yang berada di dalam tanganNya pasti kamu akan menafqah perbendaharaan keduanya di jalan Allah”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Kisra itu adalah gelaran bagi raja-raja besar yang memerintah Parsi (Iran), sebagaimana Qaishar adalah gelaran bagi raja-raja besar yang memerintah Rom. Najasyi pula adalah gelaran bagi setiap raja yang memerintah Habsyah. Maka semua raja-raja itu memerintah turun-temurun.

Pada zaman Nabi SAW tidak ada di dalam dunia ini raja yang lebih besar daripada Raja Kisra dan Raja Qaishar. Di antara dua raja ini sentiasa bermusuh-musuhan dan bergiliran kalah dan menang antara kedua mereka.

Kata Imam Syafie’, setelah orang Quraisy semuanya memeluk Islam, mereka bimbang tidak dapat lagi bermusafir ke negeri yang berada di bawah perintah Qaishar dan Kisra, kerana barangkali menyalahi mereka itu dan melanggar akan hukum-hukam Islam.

Oleh kerana mereka bimbang melanggar hukum Islam di dalam negeri kafir itu, lalu mereka bertanya kepada Nabi SAW apakah hukumnya. Apabila Nabi SAW mendengar perkara tersebut, Nabi SAW mengatakan bahawa apabila musnah kerajaan Kisra dan Qaishar maka tidak ada lagi mereka selepas itu.

Dengan pertolongan Allah SWT kerajaan Kisra dan Qaishar dapat dihentam oleh para sahabat Nabi SAW di antara tahun 12 sampai tahun 21 hijrah. Semenjak itu kaum Muslimin tidak bimbang lagi untuk memasuki Syam dan Baghdad. Baghdad menjadi ibu negeri bagi pemerintahan Bani al A’bbas turun-temurunnya di situ, begitu juga Syam menjadi ibu negeri bagi pemerintahan Bani Umayyah, dan menjadi tempat tinggal kamum Muslimin sehingga ke hari ini.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

 

 

 

 

 

 

21

KURUN YANG KETIGA

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِهِمْ قَوْمٌ يَتَسَمَّنُونَ وَيُحِبُّونَ السِّمَنَ يُعْطُونَ الشَّهَادَةَ قَبْلَ أَنْ يُسْأَلُوهَا.

Daripada I’mran Bin Husain berkata, aku telah mendengar daripada Nabi SAW “Sebaik-baik manusia itu adalah kurunku, iaitu orang-orang Islam yang berada dalam 100 tahun selepas dibangkitkan aku menjadi Rasul, kemudian mereka yang selepas kurun pertama, kemudian mereka yang datang selepas kurun kedua, kemudian datang selepas itu satu kaum yang mendakwa apa yang ada pada diri (seperti apabila bercakap dengan orang iapun membesarkan bualnya itu kerana ingin menuntut gah), dan mereka suka akan gemuk, dan mereka memberikan saksi sebelum dipinta”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bermula kurun itu maknanya 100 tahun dan setiap 100 tahun itu dipanggil kurun. Maka telah masyhur semenjak kebangkitan Nabi SAW sehingga sekarang telah berlalu 13 kurun setengah, kerana sewaktu saya menulis pada suthur (perenggan) ini dalam tahun 1359 H-1938 M, ataupun dikatakan kita pada kurun ke 14.

Kurun yang pertama itu ialah kurun para sahabat, kurun yang kedua adalah kurun para tabi’en dan kurun yang ketiga pula adalah kurun tabi’ut tabi’en.

Selepas kurun ini akan ada satu kaum yang suka membesarkan diri apabila berbual, seperti berkata “Aku ada kebun yang luas, bapaku orang yang ternama, aku ada kenalan orang-orang besar”. Atau dia berkata kepada taulannya yang jahil “Aku mempunyai kebun yang banyak, aku ada rumah kedai dan gudang, anak-anakku semuanya berpelajaran tinggi, isteriku sangat taat kepadaku dan sebagainya”

Kemudian kata Nabi kita SAW akan ada satu kaum yang suka akan gemuk, iaitu satu kaum yang suka mencarikan hal supaya gemuk dan tambun dirinya, dan senang lenang dengan makan-minum yang sedap, dan pakaian yang cantik-cantik, dan tempat tidur yang lembut, dan mempunyai pelbagai kemegahan.

Kata Nabi SAW mereka memberi saksi sebelum dipinta, iaitu tidak ada siapa yang meminta kepadanya untuk menjadi saksi terhadap sesuatu perkara, tiba-tiba dengan sendirinya dia datang menjadi saksi dengan suka hatinya dan berbohong, adakalanya dia bersumpah sedangkan tidak ada siapa yang menyuruhnya bersumpah, bahkan dia sendiri yang bersumpah bohong kerana ingin mencapai hajat tertentu.

22

IMAM-IMAM YANG SESAT

عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي الْأَئِمَّةَ المُضِلِّينَ، قَالَ: وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي عَلَى الحَقِّ ظَاهِرِينَ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ يَخْذُلُهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ. )حَسَنٌ صَحِيحٌ(

Daripada Thauban berkata, sabda Nabi SAW “Hanyasanya aku takut ke atas umatku pemimpin-pemimpin yang menyesatkan”Dia berkata, Nabi SAW bersabda lagi “Sentiasa ada satu golongan di kalangan umatku yang berada di atas kebenaran kerana berpegang pada agama dalam keadaan mereka itu menang, tidak ada yang dapat memudharatkan mereka itu oleh orang yang tidak menyertai mereka sehinggala datang perintah Allah SWT (hari kiamat).

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bermula makna imam di sini adalah raja-raja, khalifah, sultan dan lainnya. Apabila mereka itu jahil akan segala hukum syara’ serta memerintah menurut hawa nafsu dan meninggalkan ulama’-ulama’, maka mereka itulah yang amat ditakuti. Mereka itu amat bahaya pada agama dan maslahah am daripadanya. Mereka itu adalah pemimpin-pemimpin yang menyesatkan.

Pemerintah yang menyesatkan

Pernah berlaku pada zaman Imam Ahmad Bin Hanbal menjadi gempar tentang masalah al Quran, adakah ia qadim atau makhluq ?. Maka ulama’-ulama’ besar lagi mujtahidin dan muhaddithin seperti Imam Ahmad Hanbal dan Imam Syafie’ dan lainnya mengatakan al Quran itu adalah qadim. Dan ulama’-ulama’ pengampu pemerintah yang zalim mengatakan al Quran itu makhluq.

Maka dengan sebab kejahilan pemerintah yang cenderong kepada ulama’ yang ia kasihi, iapun memaksa semua rakyatnya berkata bahawa al Quran itu makhluq. Sehingga memaksa para ulama’ lain berkata demikian. Apa lagi orang-orang yang lemah hatinya dan lebih takut ia daripada Allah SWT menurut sebagaimana yang dikehendaki oleh pemerintah. Maka mudahlah pemerintah itu menyesatkan orang.

Walaubagaimanapun ulama’ yang mujtahid lagi takut kepada Allah SWT tidak sekali-kali mengubah ijtihad dan apa yang ada pada pengetahuan mereka, bahkan mereka tetap beri’tiqad dan berkata bahawa al Quran itu adalah qadim sebagaimana berkerasnya Imam Ahmad. Lalu diperintahkan supaya Imam Ahmad dipenjara dan disiksa sehingga dia berkata al Quran itu makhluq.

Imam Ahmad tetap dengan pendiriannya bahawa al Quran itu qadim bukannya makhluq, sehinggalah raja pada masa itu mati digantikan dengan raja yang baru, beliau dibebaskan dan dapat mengajar seperti biasa.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

23

TEGAH MEMAKI ANGIN

عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا تَسُبُّوا الرِّيحَ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ مَا تَكْرَهُونَ فَقُولُوا: اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ هَذِهِ الرِّيحِ وَخَيْرِ مَا فِيهَا وَخَيْرِ مَا أُمِرَتْ بِهِ، وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ هَذِهِ الرِّيحِ وَشَرِّ مَا فِيهَا وَشَرِّ مَا أُمِرَتْ بِهِ. ) حَسَنٌ صَحِيحٌ (  

Daripada Ubai Bin Ka’ab berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Janganlah ada di kalangan kalian yang memaki angin kerana ia salah satu daripada makhluk Allah SWT, maka apabila kalian melihat akan barang yang kalian tidak suka seperti angin bertiup panas, maka berdoalah, ya Allah kami memohon daripada kebajikan angin ini dan kebajikan apa yang ada padanya, dan kebajikan apa yang disuruh dengannya, dan kami berlindung denganMu daripada kejahatan angin yang datang ini, dan kejahatan yang ada padanya, dan kejahatan apa yang disuruh padanya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bahawasanya ingin itu adalah makhluk Allah SWT sebagaimana kita juga makhluk Allah SWT. Maka angin itu menurut sebagaimana perintah Tuhannya. Sebagaimana kehendaknya, bertiup kuat dengan perintah Allah SWT, bertiup lembut dengan perintah Allah SWT, bertiup ke utara, ke selatan, ke timur, ke barat, semuanya dengan kehendak Allah SWT.

Bertiup sebentar, berhenti tiupnya sebentar dengan kehendak Allah SWT. Bila kita ketahui semua tiupnya itu dengan  kehendak Allah SWT, maka tidaklah sepatutnya kita menyumpah menyerapah apabila ditimpa mudharat dengan sebab angin itu, kerana ia ditegah oleh syara’. Bahka kita disuruh berdoa kepada Allah SWT akan kebajikan yang ada pada angin dan berlindung daripada kemudharatannya.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih

24

SABAR DI ATAS AGAMA

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ فِيهِمْ عَلَى دِينِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرِ. )غَرِيبٌ(

Daripada Anas Bin Malik berkata, bahawa Nabi SAW bersabda “Akan ada satu zaman ke atas manusia mereka bersabar di atas agamanya seperti orang yang menggengam bara api”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Zaman kita pada hari ini adalah suatu zaman yang amat penuh dengan pelbagai fitnah atas agama, samada pada ibadat, mua’malat atau lainnya. Sekiranya seseorang itu tidak mendapat kurnia dan taufiq daripada Allah SWT berpegang atas agamanya nescaya dia tidak ada kesempatan baginya untuk beribadat kerana sibuk dalam urusan dunianya, mengumpul harta untuk kaya, bersuka ria menurut hawa nafsu bersama teman handai. Dan jika tidak dengan taufiq daripada Allah SWT  tentulah kehidupannya itu semuanya haram dan syubhat kerana mendapatkan makan minumnya dan pakaiannya dengan tipu dan bohong, memakan harta orang lain dengan jalan yang haram, mendapat harta secara riba, duduk di dalam rumah yang haram, berjalan pada tempat yang haram dan pergi datang semuanya dengan haram.

Walaubagaimapun orang yang kuat berpegang atas agamanya itu akan bersabar dan ditahan dirinya daripada segala yang haram dengan bersungguh hati.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini gharib.

25

MENOLONG ORANG YANG DIZALIMI

عَنْ أَنَسٍ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: انْصُرْ أَخَاكَ ظَالِمًا أَوْ مَظْلُومًا، قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، نَصَرْتُهُ مَظْلُومًا فَكَيْفَ أَنْصُرُهُ ظَالِمًا ؟ قَالَ: تَكُفُّهُ عَنِ الظُّلْمِ، فَذَاكَ نَصْرُكَ إِيَّاهُ. )حَسَنٌ صَحِيحٌ(

Daripada Anas, bahawa daripada Nabi SAW bersabda “Hnedaklah kamu menolong saudaramu yang melakukan kezaliman atau yang dizalimi” Lalu kami bertanya “Ya Rasulullah, aku telah menolongnya yang dizalimi itu, maka bagaimana maksud aku perlu menolongnya yang melakukan kezaliman ?” Maka jawab Nabi SAW “Hendaklah engkau menahannya daripada melakukan kezaliman, maka itulah pertolonganmu kepadanya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Zalim itu adalah daripada bahasa Arab bermaksud berbuat aniaya, dan mazlum juga daripada bahasa Arab bermaksud yang kena aniaya. Maka jikalau seseorang itu mengambil harta orang lain atas jalan yang menyalahi syara’, maka yang mengambil itu dinamakan zalim dan yang kena ambil hartanya itu dinamakan mazlum.

Sesungguhnya syara’ menyuruh kita supaya menolong saudaranya yang dizalimi. Dan syara’ juga menyuruh kita menegah orang yang berbuat zalim daripada melakukan kezaliman. Ia wajib atas seorang yang mengetahuinya, seperti seorang yang mahu mencuri, maka wajib bagi mereka yang tahu ia ingin mencuri menegah dan menasihatinya.

Dan jika kita tahu seseorang mahu berzina, maka orang yang ingin berzina itu zalim atas dirinya, maka wajib atas orang yang tahu melarangnya dan memberi takut ia dengan azab Allah SWT.

Dan jika seseorang itu mahu memukul dan membunuh, maka wajib atas orang yang mengetahui melarangnya dengan nasihat atau dengan ugut bahawa dia akan dihukum balas bunuh.

Demikianlah rupa kelakuan menolong orang yang berbuat zalim itu disuruh syara’ kita.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

 

 

 

26

PERGI DATANG DI PINTU-PINTU SULTAN

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ سَكَنَ الْبَادِيَةَ جَفَا، وَمَنْ اتَّبَعَ الصَّيْدَ غَفَلَ، وَمَنْ أَتَى أَبْوَابَ السُّلْطَانِ افْتَتَنَ. )حَسَنٌ غَرِيبٌ(

 

Daripada Ibn Abbas, bahawa daripada Nabi SAW bersabda “Siapa yang tinggal di darat iaitu tinggal jauh daripada bergaul dengan orang lain nescaya kasar perangainya, dan siapa yang terlalu suka berburu nescaya lalai ia daripada ibadat, dan siapa yang mendatangi pintu-pintu sultan nescaya jatuh ia ke dalam fitnah yakni maksiat”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Berdampingan dengan sultan itu pada asalnya tidak salah pada syara’ melainkan ia berdampingan dengan tujuan dunia, nama dan pangkat. Adapun ia berdampingan kerana ingin meninggikan agama atau ingin melarangnya berbuat zalim, maka ia disuruh pergi datang kepada sultan itu. Walaubagaimanapun Nabi SAW telah memberi peringatan, bahawa tidak dapat tidak dia pasti akan terkena fitnah.

Orang yang tinggal jauh di hulu-hulu dan jauh daripada manusia lain akan menjadikan kasar perangainya. Sekiranya bercakap dengan orang tua-tua tidak pandai bercakap dengan lemah-lembut. Sekiranya ia datang terus masuk tanpa meminta izin, bercakap dengan bahasa yang kasar, sambil berdiri dan gopoh. Mencelah orang ini dengan tiada beza tua dan muda. Sebab yang demikian itu adalah mereka sedikit campur gaul dengan orang-orang yang baik dan mempelajari adab yang mulia.

Bagi yang suka berburu hendaklah diingat akan pesanan Nabi SAW. Apabila berburu janganlah lalai daripada melakukan ibadat, jangan ditinggalkan solat atau melewatkannya kerana berburu itu. Maka dengan kerana berburu itu banyak melalaikan orang daripada melakukan ibadat.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

27

LARANGAN MENGGANGGU MUSLIM YANG LAIN

عَنْ يَزِيدَ بْنِ السَّائِبِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا يَأْخُذْ أَحَدُكُمْ عَصَا أَخِيهِ لَاعِبًا أَوْ جَادًّا، فَمَنْ أَخَذَ عَصَا أَخِيهِ فَلْيَرُدَّهَا إِلَيْهِ.  )حَسَنٌ غَرِيبٌ(

Daripada Yazid Bin as Saib berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Jangan seseorang kamu mengambil tongkat saudaranya bermain-main mentertawakan orang atau bersunguh-sungguh dengan mengugut orang supaya takut, maka barangsiapa yang mengambil tongkat saudaranya hendaklah ia pulangkannya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Hendaklah seseorang itu bergaul dengan saudaranya dengan kelakuan yang baik dan tidak mencari jalan yang boleh menimbulkan kemarahan. Tidak harus mengusiknya berlebih-lebihan seperti diambil duit saudaranya ketika ia tidur kemudian disembunyikan supaya terkejut apabila ia bangun, dan susah hatinya kerana duitnya hilang, apabila ia sedar engkau pulangkan kembali duitnya.Maka semua gurauan yang berlebihan itu boleh menjadi haram kerana demikian itu menyusahkan hati saudara sesama Islam dan mendatangkan marahnya, dan kemungkinan boleh menyebabkan pergaduhan dan bermaki-makian. Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

28

TELAN BUMI

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَكُونُ فِي آخِرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ خَسْفٌ وَمَسْخٌ وَقَذْفٌ، قَالَتْ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَنَهْلِكُ وَفِينَا الصَّالِحُونَ؟ قَالَ: نَعَمْ إِذَا ظَهَرَ الْخُبْثُ. )غَرِيبٌ(

Daripada A’isyah berkata, sabda Rasulullah SAW “Akan berlaku di akhir zaman peristiwa telan bumi, manusia bertukar rupa menjadi binatang dan rejam kerana maksiat terlalu banyak” Aku bertanya “Ya Rasulullah, adakah kami akan binasa sekiranya di kalangan kami ada orang-orang soleh ?” Jawab Nabi SAW “Ya ! Apabila zahirnya kejahatan”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah telan bumi itu di antara azab yang besar yang Allah SWT turunkan ke atas manusia sebelum azab di akhirat. Allah SWT pernah menguji kaum terdahulu dengan telan bumi. Umat Muhammad SAW juga akan diuji dengan telan bumi tetapi ringan sedikit. Apabila maksiat terlalu banyak di suatu tempat, maka Allah akan timpakan azab telan bumi yang akan mengenai penduduk ditempat itu tidak kira baik ataupun jahat.

Sesungguhnya, apabila di dalam suatu negeri itu telah dipenuhi dngan maksiat, maka Allah SWT akan menurunkan bala kepada penduduk tersebut. Bala yang mengena tidak mengira orang yang soleh atau tidak, semuanya akan mengena.

Mungkin yang dimaksudkan oleh Nabi SAW manusia berubah menjadi rupa binatang adalah perangai manusia itu sendiri yang seperti binatang. Dan rejam banyak berlaku kerana maksiat zina terlalu banyak. Maka apabila Allah SWT menurunkan bala meratai semua penduduk yang ada, nau’zubillah.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini gharib.

29

ZAHIR IMAM MAHDI

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخُدْرِيِّ قَالَ: خَشِينَا أَنْ يَكُونَ بَعْدَ نَبِيِّنَا حَدَثٌ فَسَأَلْنَا نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: إِنَّ فِي أُمَّتِي الْمَهْدِيَّ يَخْرُجُ يَعِيشُ خَمْسًا أَوْ سَبْعًا أَوْ تِسْعًا ـ زَيْدٌ الشَّاكُّ ـ قَالَ: قُلْنَا: وَمَا ذَاكَ؟ قَالَ: سِنِينَ قَالَ: فَيَجِيءُ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَيَقُولُ: يَا مَهْدِيُّ أَعْطِنِي أَعْطِنِي  قَالَ: فَيَحْثِي لَهُ فِي ثَوْبِهِ مَا اسْتَطَاعَ أَنْ يَحْمِلَهُ. ) حَسَنٌ (

 

Daripada Abi Said al Khudri berkata “Kami bimbang akan berlaku huru-hara selepas kewafatan Nabi SAW, maka pada waktu itu siapa imam kami yang akan memimpin Islam, lalu kami bertanya kepada Nabi SAW “Ya Rasulullah ! Jikalau berlaku hura-hara selepas kewafatanmu, maka siapakah imam yang akan memimpin kaum Muslimin ? Lalu dijawab Nabi SAW “Sesungguhnya di kalangan umatku ada ada seorang yang mendapat petunjuk yang namanya sama seperti namaku, dia akan mentadbir lima atau tujuh atau sembilan” Zaid dalam keraguan, beliau bertanya apakah maksud yang demikian ? Kata Nabi SAW “Tahun, maka nanti akan datang seorang lelaki kepadanya dengan berkata “Wahai Mahdi ! Berilah kepadaku harta, berilah kepadaku harta yang ada kepadamu supaya aku belanjakan” Kata Nabi SAW “Lalu Mahdi pun mengambil harta di dalam bajunya sekadar sehabis kuasa lelaki itu membawanya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah Imam Mahdi yang namanya seperti nama Nabi SAW, akan zahir ketika di penghujung dunia. Maka zahirnya Imam Mahdi itu menandakan kiamat amat hampir berlaku. Tetapi kita tidak tahu bilakah ia akan zahir.

Kata ulama’ Imam Mahdi itu adalah keturunan Nabi SAW melalui Saidina Hasan Bin Ali, dan setengah mengatakan daripada Saidina Hasan. Adalah Mahdi itu namanya sebagaimana nama Nabi kita iaitu Muhammad Bin Abdullah.

Imam Mahdi mentadbir kaum Muslimin

Sesungguhnya tidak syak lagi bahawa Imam Mahdi akan zahir di akhir zaman untuk memimpin kaum Muslimin dalam menghadapi orang-orang kafir. Beliau memimpin kaum Muslimin berpandukan kitab Allah dan Sunnah Rasulullah SAW. Tempoh Imam Mahdi mentadbir pula berdasarkan hadis adalah lima, tujuh atau sembilan tahun. Beliau mentadbir dengan penuh keadilan dan kemakumuran.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan.

30

ZAHIR BEBERAPA DAJJAL SEBELUM KIAMAT

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْبَعِثَ دَجَّالُونَ كَذَّابُونَ قَرِيبٌ مِنْ ثَلَاثِينَ كُلُّهُمْ يَزْعُمُ أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ. ) حَسَنٌ صَحِيحٌ (

Daripada Abi Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda “Tidak akan berlaku kiamat sehingga bangkit beberapa Dajjal yang amat pembohong yang hampir tiga puluh bilangannya, semuanya mengaku sebagai utusan Allah”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bahawasanya Dajjal itu ada dua jenis : Pertamanya, Dajjal yang pembohong iaitu bukan sebenarnya Dajjal, hanya kelakuannya sahaja seperti Dajjal. Kedua, Dajjal yang sebenarnya iaitu Dajjal yang akan keluar di akhir zaman yang mengaku dirinya Tuhan.

Maka sebelum terbitnya Dajjal yang sebenar itu akan keluar 30 Dajjal yang akan mengaku sebagai pesuruh Allah SWT. Mereka itu akan keluar setelah diutuskan Nabi SAW.

Di akhir hayat Nabi SAW, zahir seorang lelaki disebelah Yaman yang bernama Musailimah al Kazaab yang telah mengaku sebagai Nabi dan seorang lagi yang mengaku sebagai Rasul yang bernama Sujah. Maka tidak akan berlaku kiamat sehingga keluarnya hapir 30 Dajjal sebelum keluarnya Dajjal sebenar yang akan dibunuh oleh Nabi Isa AS.

Pernah berlaku pada zaman guruku Syeikh Muhammad as Samaluthi yang mengajar di masjid Saidinan Husain di Kaherah, seorang telah mempunyai sedikit ilmu tetapi akalnya telah rosak. Maka dia telah mengaku sebagai Nabi sehingga orang ramai menjadi gempar. Lalu mereka melaporkan hal ini kepada  seorang ulama’ yang amat alim yang bernama Syeikh al A’dawi. Beliau menasihati lelaki tersebut supaya bertaubat. Disuruhnya lelaki tersebut mengaku wali sahaja kerana ramai yang tidak mempercayai dia Nabi, kerana tidak ada lagi Nabi setelah kewafatan Nabi SAW.

Setelah itu lelaki itu pun mengaku dirinya wali pula. Tidak berapa lama kemudian dia mengaku kembali yang dirinya adalah Nabi. Maka orang ramai mengadu kepada Syeikh al A’dawi, kata beliau “Tidak ada cara lain melainkan dera ubatnya”. Beliau berkata :

÷ŽÉ9ô¹$$sù $yJx. uŽy9|¹ (#qä9'ré& ÏQ÷yèø9$# z`ÏB È@ߍ9$#

“Sabarlah kamu sebagaimana sabar Nabi-nabi terdahulu yang menanggung sabar di atas bala besar seperti ini”[1]

Maka orang ramai pun memukulnya sehingga mati.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

31

TANDA-TANDA AKAN KELUARNYA DAJJAL

عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي النَّاسِ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ بِمَا هُوَ أَهْلُهُ، ثُمَّ ذَكَرَ الدَّجَّالَ فَقَالَ: إِنِّي لَأُنْذِرُكُمُوهُ وَمَا مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا وَقَدْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ وَلَقَدْ أَنْذَرَ نُوحٌ قَوْمَهُ وَلَكِنِّي سَأَقُولُ لَكُمْ فِيهِ قَوْلًا لَمْ يَقُلْهُ نَبِيٌّ لِقَوْمِهِ: تَعْلَمُونَ أَنَّهُ أَعْوَرُ وَإِنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِأَعْوَرَ . قَالَ الزُّهْرِيُّ: وَأَخْبَرَنِي عُمَرُ بْنُ ثَابِتٍ الأَنْصَارِيُّ، أَنَّهُ أَخْبَرَهُ بَعْضُ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَوْمَئِذٍ لِلنَّاسِ وَهُوَ يُحَذِّرُهُمْ فِتْنَتَهُ: تَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَنْ يَرَى أَحَدٌ مِنْكُمْ رَبَّهُ حَتَّى يَمُوتَ وَإِنَّهُ مَكْتُوبٌ بَيْنَ عَيْنَيْهِ: كَافِرٌ، يَقْرَأُهُ مَنْ كَرِهَ عَمَلَهُ. ) حَسَنٌ صَحِيحٌ (

Daripada Ibn Umar RA berkata, Rasulullah SAW pernah berdiri di kalangan manusia, lalu baginda memuji Allah dengan apa yang layak baginya, kemudian baginda menyebut tentang Dajjal, kata Nabi SAW “Sesungguhnya aku ingin mengingatkan kamu semua tentang suatu perkara yang semua para Nabi akan mengingatkan kaumnya, sesungguhnya Nabi Nuh pernah mengingatkan kaumnya, dan tetapi aku akan menyebut sesuatu yang belum pernah disebut oleh Nabi-nabi terdahulu kepada kaumnya. Hendaklah kamu tahu bahawa Dajjal itu buta sebelah matanya, sedangkan Allah SWT tidak buta” Kata az Zuhri, Umar Bin Thabit al Anshori mengkhabarkan kepadaku, sebahagian sahabat Nabi SAW mengkhabarkan kepadanya, bahawa Nabi SAW pada suatu hari mengingatkan kepada manusia tentang bahanya fitnah Dajjal, dengan bersabda “Hendaklah kamu tahu bahawa, kamu semua tidak akan melihat Allah SWT sehinggalah  mati, dan tertulis di antara dua matanya itu kafir, ia dapat dibaca oleh setiap mereka yang membenci perbuatannya”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Apabila keluarnya Dajjal kelak, maka dia sangatlah menyesatkan manusia. Dajjal akan menyesatkan manusia dengan semata-mata pembohongannya dan juga harta-hartanya. Orang-orang Mu’min akan dapat mengenal Dajjal dengan begitu mudah, samada yang dapat membaca ataupun yang tidak pandai membaca kerana pada Dajjal itu ada beberapa tanda seperti buta sebelah matanya dan tertulis kafir di antara dua matanya.

Sesungguhnya Dajjal itu sangat kuat dalam menyesatkan manusia, maka pada ketika itu janganlah kalian semua takut dan gentar kepadanya. Kuatkanlah iman kamu, dan ingatlah segala pembohongannya, dan segala kemungkarannya itu hendaklah kamu bantahi kerana semuanya itu adalah ujian daripada Allah SWT. Dajjal itu tidak mampu melakukan apa-apa melainkan dengan kehendak Allah SWT jua. Tenanglah hati kalian, janganlah peduli ia berkata dirinya Allah dan apa jua dakwaannya.

Maka barangsiapa yang tidak mempercayainya, dapatla ia membaca tulisan antara dua matanya dengan taufiq daripda Allah SWT sakalipun dia tidak pandai membaca. Dan sesiapa yang mempercayai segala pembohongan Dajjal, dia tidak akan mampu membaca sekalipun dia pandai membaca kerana tidak dapat taufiq daripda Allah SWT.

Kaum Muslimin menyerang orang-orang Yahudi

Wahai saudaraku ! Apabila hampirnya kematian Dajjal, maka Nabi Isa AS akan turun untuk membunuhnya. Pada waktu itu orang-orang Yahudi sangat banyak menjadi pengikut Dajjal. Maka Nabi Isa AS akan memimpin kaum Muslimin untuk memerangi Dajjal dan orang-orang Yahudi.

Orang-orang Yahudi hanya ada dua pilihan samada menerima Islam atau leher mereka akan dipancung dengan pedang. Maka larilah mereka, sehingga ada di kalangan mereka yang bersembunyi di balik batu atau pokok, lalu berkata “Hai Muslim ! Datanglah engkau ke sini kerana ada Yahudi bersembunyi di belakangku”.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

 

32

DARI MANA KELUARNYA DAJJAL

عَنْ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:  الدَّجَّالُ يَخْرُجُ مِنْ أَرْضٍ بِالمَشْرِقِ يُقَالُ لَهَا: خُرَاسَانُ، يَتْبَعُهُ أَقْوَامٌ كَأَنَّ وُجُوهَهُمُ الْمَجَانُّ الْمُطْرَقَةُ ) حَسَنٌ غَرِيبٌ (

Daripada   Abi Bakar as Shiddiq berkata, Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami dengan bersabda “Dajjal akan keluar daripada bumi di Masyriq, dikatakan tempatnya itu adalah Khurasan, dia akan diikuti oleh beberapa kaum seolah wajah mereka itu seperti perisai yang berlapis”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Dajjal itu ada tempat mula zahirnya. Nabi SAW memberitahu tempatnya itu di Khurasan (Iran). Daripada situlah ia mula menjajah bumi sehingga ia sampai ke Baitul Maqdis, ia akan dibunuh di sana.

Nabi SAW tahu Dajjal akan keluar di sebelah Khurasan bukanlah kerana Nabi SAW pernah pergi ke sana atau mendengar tentangnya. Bahkan Nabi SAW tahu dengan petunjuk Allah SWT jua. Dan Khurasan itu adalah ibu negeri bagi benua Parsi (Iran).

Apabila Dajjal keluar, ia akan diikuti oleh kaum yang bulat mukanya dan tebal kulitnya serta timbul rupa daging mukanya dan tegap-tegap tubuhnya.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

33

KELUAR DAJJAL

عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ بْنِ الجَرَّاحِ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ نَبِيٌّ بَعْدَ نُوحٍ إِلَّا قَدْ أَنْذَرَ الدَّجَّالَ قَوْمَهُ وَإِنِّي أُنْذِرُكُمُوهُ, فَوَصَفَهُ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: لَعَلَّهُ سَيُدْرِكُهُ بَعْضُ مَنْ رَآنِي أَوْ سَمِعَ كَلَامِي, قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَكَيْفَ قُلُوبُنَا يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: مِثْلُهَا، يَعْنِي اليَوْمَ، أَوْ خَيْرٌ. ) حَسَنٌ غَرِيبٌ (

Daripada Abi U’badah Bin al Jarrah berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Tidak ada Nabi setelah Nabi Nuh melainkan dia akan memperingatkan kaumnya tentang bahayanya Dajjal, dan sesungguhnya aku mengingatkan kamu semua tantangnya” Lalu Rasulullah SAW menyifatkannya yang sebelah matanya buta dan mata sebelah lagi seperti bulat tersembur, mengaku Tuhan, Nabi SAW bersabda lagi “Dajjal itu sangat hampir masanya untuk dia keluar, kemungkinan orang ang melihatku akan berjumpa dengannya atau orang yang mendengar kalamku” Mereka berkata, ya Rasulullah bagaimana hati kami pada ketika itu ?, maka jawab Nabi SAW “Iman kamu seperti ini juga atau lebih kuat lagi kerana iman yang kuat yang telah tahu akan segala pembohongannya itu akan melawan dan membantahinya”

 

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bahawasanya Dajjal itu adalah manusia seperti kita. Allah SWT menamakannya Dajjal kerana ia bermaksud manusia yang sangat pembohong di muka bumi ini. Dajjal itu adalah kalimah daripada Bahasa Arab yang bermaksud manusia yang sangat pembohong. Bohongnya Dajjal itu apabila dia mengaku dirinya Allah, mengaku dirinya boleh menghidupkan dan mematikan, mengaku boleh menjadikan apa sahaja, tetapi semua dakwaannya itu adalah bohong semata-mata. Adalah semua yang berlaku itu dengan kuasa Allah SWT. Allah SWT zahirkannya untuk menguji hamba-hambanya yang beriman dan yang tidak beriman.

Apabila keluarnya Dajjal, maka dia akan membuat kacau bilau dan huru-hara di atas muka bumi dengan mengaku sebagai Tuhan. Dia mengajak semua manusia mengikutinya, dan dia akan menunaikan kehendak mereka yang mengikutinya.

Sekiranya ada di kalangan pengikutnya berkata “Aku mahu engkau turunkan hujan” Maka Dajjal akan turunkan hujan, dan sekiranya ada yang berkata “Aku mahu bertemu dengan kedua ibu bapaku yang telah mati” Maka Dajjal akan segera pertemukan. Semua yang mereka dapat adalah seperti sihir jua.

Semua para Nabi itu mengingatkan kaumnya, bahawa suatu masa kelak Allah SWT akan keluarkan Dajjal yang amat besar fitnahnya kerana dia mnegaku Tuhan. Dan pada waktu itu Allah SWT menguji manusia dengan kelaparan, maka manusia yang tidak mampu menahan kelaparan dan tiada iman di dalam dadanya itu dengan mudah mengikut Dajjal. Adapun orang-orang beriman dan kuat sabarnya akan dibantu oleh Allah SWT daripada fitnah Dajjal.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

34

DAJJAL TIDAK DAPAT MASUK MADINAH

عَنْ أَنَسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَأْتِي الدَّجَّالُ المَدِينَةَ فَيَجِدُ المَلَائِكَةَ يَحْرُسُونَهَا فَلَا يَدْخُلُهَا الطَّاعُونُ وَلَا الدَّجَّالُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. (صَحِيحٌ)

Daripada Anas Bin Malik berkata, sabda Rasulullah SAW “Dajjal akan datang ke Madinah, lalu ia mendapati para malaikat sedang menjaganya, maka tho’un dan Dajjal tidak dapat masuk ke dalamnya, jika izin Allah”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Dajjal itu akan pergi ke seluruh bumi samada kediaman, kampong dan negeri untuk menyesatkan manusia. Dia mendakwa dirinya Tuhan, diajaknya seluruh manusia untuk percaya kepadanya. Hanyasanya dia tidak dapat masuk ke dalam negeri Makkah, Madinah, Baitul Maqdis dan juga Bukit Tsaur.

Dajjal cuba masuk ke dalam negeri Madinah, apabila ia sampai ke hadapan pintu Madinah, dia mendapati para malaikat menjaganya dengan pedang yang terhunus. Oleh kerana itu ia menjadi takut dan beralih ke negeri Syam.

 

Kebanyakan pengikut Dajjal daripada negeri Parsi

 Di dalam hadis yang lain Nabi SAW mengatakan

وَالكُفْرُ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ

“Dan kebanyakan yang menjadi kufur itu adalah daripada sebelah Timur”

Adalah sebelah timur itu nisbah kepada negeri Makkah dan Madinah, iaitu negeri Parsi (Iran). Negeri Parsi itu banyak yang kufur datang daripadanya kerana di sana ramai orang-orang Majusi, menyembah matahari, bulan, bintang dan binatang. Di sana juga ramai orang-orang Syiah yang menyeleweng daripada al Quran dan as Sunnah. Maka sebab-sebab kufur itu banyak yang datang dari sana dan Dajjal akan keluar dari sana.

Tenang hati bagi mereka yang mengembala

Apabila berlaku huru-hara, maka mereka yang sangat tenang hatinya itu adalah mereka yang mengembala. Di bawanya hidup-hidupannya itu ke padang-padang rumput, sambil melakukan ibadat, dan susu ternakannya itu menjadi makanannya. Sabda Nabi SAW :

وَالسَّكِينَةُ لِأَهْلِ الغَنَمِ

“Dan tenang hati bagi mereka yang mengembala kambing”[2]

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan.

35

TURUN NABI ISA IBN MARYAM

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَيُوشِكَنَّ أَنْ يَنْزِلَ فِيكُم ابْنُ مَرْيَمَ حَكَمًا مُقْسِطًا،  فَيَكْسِرُ الصَّلِيبَ، وَيَقْتُلُ الْخِنْزِيرَ، وَيَضَعُ الْجِزْيَةَ، وَيَفِيضُ الْمَالُ حَتَّى لَا يَقْبَلَهُ أَحَدٌ. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

Daripada Abi Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Demi diriku yang berada di dalam kekuasaannya, sangatlah hampir turun di kalangan kamu Isa Ibn Maryam untuk berhukum dengan penuh keadilan, ia akan mematahkan salib, membunuh babi (menghapuskan kemungkaran), mengambil jizyah pada orang kafir, dan harta akan melimpah ruah sehingga tida ada seorang pun yang layak menerima sedekah”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Hadis di atas jelas menunjukkan bahawa di akhir zaman Nabi Isa AS akan turun ke bumi memerintah dengan sehabis-habis adil. Baginda akan memerintah sebagaimana khalifah-khalifah terdahulu. Menjalankan agama dan mengembangkannya tanpa mengubah sedikitpun syariat Nabi Muhammad SAW.

Turunnya Nabi Isa AS itu bukanlah turun menjadi Nabi tetapi menjadi imam bagi kaum Muslimin. Zaman pemerintahan Nabi Isa AS bumi menjadi tenang dan cukup makmur. Sehinggakan dikatakan serigala yang ganas itu boleh menjadi teman bagi biri-biri. Itu bagi menandakan sangat adilnya pemerintahan Nabi Isa AS.

Semasa turunya itu tidak ada orang kafir yang mencium nafasnya itu melainkan mati. Maka Nabi Isa AS sendiri akan menghapuskan segala kemungkaran, mematahkan salib, merobohkan gereja, memecahkan berhala, membunuh segala babi dan segala kemungkaran yang lain.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

36

NABI ISA MEMBUNUH DAJJAL

عن مُجَمِّع بْنِ جَارِيَةَ الأَنْصَارِيَّ يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: يَقْتُلُ ابْنُ مَرْيَمَ الدَّجَّالَ بِبَابِ لُدٍّ. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

Daripada Mujammi’ Bin Jariah al Anshori berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Ibn Maryam akan membunuh Dajjal di Baitul Maqdis”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Banyak hadis –hadis yang lalu telah menyatakan apabila Dajjal keluar kelak dia akan dibuhuh oleh Nabi Allah Isa Bin Maryam. Maka tidak harus kita ingkar kerana hal yang demikian terang di dalam hadis yang sohih.

Dajjal akan dibunuh di suatu tempat bernama Bad Lud, iaitu satu kampong yang hampir dengan Baitul Maqdis.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

37

KELUAR YA’JUJ DAN MA’JUJ

عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ جَحْشٍ قَالَتْ: اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ نَوْمٍ مُحْمَرًّا وَجْهُهُ وَهُوَ يَقُولُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يُرَدِّدُهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَيْلٌ لِلْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدْ اقْتَرَبَ، فُتِحَ الْيَوْمَ مِنْ رَدْمِ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مِثْلُ هَذِهِ وَعَقَدَ عَشْرًا، قَالَتْ زَيْنَبُ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَفَنَهْلِكُ وَفِينَا الصَّالِحُونَ؟ قَالَ: نَعَمْ، إِذَا كَثُرَ الْخُبْثُ. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

Daripada Zainab Binti Jahsyin berkata, pernah Rasululullah SAW terbangun daripada tidur dalam keadaan muka yang merah dan mengucap Lailahaillah, diulangnya tiga kali, kemudian berkata, celaka bagi Arab daripada bala, sesungguhnya amat hampir ia, telah terbuka dan tembus pada hari ini tutupan Ya’juj dan Ma’juj seumpama ini dan disimpulnya sepuluh (ditunjukkan dengan tangannya rupa bulat seperti sifar)” Tanya Zainab “Ya Rasulullah ! Adakah kami akan binasa sekiranya di kalangan kami ramai orang-orang soleh ? Jawab Nabi SAW “Ya ! Apabila maksiat terlalu banyak”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Adalah Ya’juj dan Ma’juj itu dua kaum di kalangan manusia jua tetapi mereka itu sangat celaka dan jahat di muka bumi ini. Pada masa sekarang mereka tersembunyi daripada hakikat manusia dan juga tempatnya. Di dalam surah al Kahfi Allah SWT ada menceritakan kisah Ya’juj dan Ma’juj dengan raja besar Iskandar Zulqarnain.

Para ulama’ mengatakan Raja Zulqarnain adalah di kalangan wali-wali Allah. Beliau menjadi raja memerintah bumi ini seperti Nabi Sulaiman AS, dan dijajahinya Timur hingga ke Barat. Maka apabila ia sampai bersama bala tenteranya di antara dua bukit di sebelah Kutub Utara di sana, ia mendapati satu kaum yang bahasanya tidak dapat difahami oleh sesiapa melainkan dirinya sahaja dengan ilham daripada Allah SWT.

Maka mereka mengadu kepada Zulqarnain bahawa di belakang gunung itu ada kaum Ya’juj dan Ma’juj yang amat suka melakukan kerosakan ke atas penduduk di sini. Mereka meminta supaya dibuat penghadang supaya Ya’juj dan Ma’juj tidak dapat keluar. Setelah itu Zulqarnain cuba meninjau keadaan yang dikatakan tentang Ya’juj dan Ma’juj itu. Tiba-tiba didapatinya mereka itu pelbagai rupa yang pelek-pelek. Ada yang sangat besar, ada yang bertelinga besar sehingga boleh dibuat hamparan dan selimut, dan bilangan mereka itu sangat banyak bagaikan semut yang melata di bumi.

Akhirnya Zulqarnain bersama para tentera dan juga penduduk di situ membuat tembok penghadang yang kukuh daripada leburan tembaga untuk menghadang mereka keluar. Setelah itu Ya’juj dan Ma’juj cuba untuk keluar, tetapi mereka tersekat. Mereka usaha menggalinya setiap hari sehingga sekarang dan telah tembus sedikit.

Kata ulama’ sebab dikhususkan kepada Arab adalah bukanlah binasa itu tidak kena pada yang bukan Arab tetapi mudharat Ya’juj dan Ma’juj lebih besar kepada orang Arab sehingga mereka lari ke gunung-gunung.

Setiap hari mereka berusaha memecahkan tembok tembaga itu, sehingga berlubang sedikit, mereka pun pulang. Apabila mereka datang esok dengan kuasa Allah SWT, tembok yang telah berlubang sedikit itu menjadi seperti asal semula. Sehingga pada suatu masa yang dikehendaki oleh Allah SWT, tembok itu akan pecah, maka mereka akan keluar mengamuk, memusnahkan dan makan apa sahaja di bumi.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

38

KIAMAT TIDAK AKAN BERLAKU SEHINGGA KELUAR API DARI PIHAK NEGERI HIJAZ

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: سَتَخْرُجُ نَارٌ مِنْ حَضْرَمَوْتَ أَوْ مِنْ نَحْوِ بَحْرِ حَضْرَمَوْتَ قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ تَحْشُرُ النَّاسَ, قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَمَا تَأْمُرُنَا؟ قَالَ: عَلَيْكُمْ بِالشَّامِ. (حَسَنٌ غَرِيبٌ صَحِيحٌ )

Daripada Abdullah Bin Umar berkata, Rasulullah SAW bersabda “Suatu masa kelak akan keluar api dari Hadhramaut atau dari pihak Hadhramaut, yang akan menghimpun manusia sebelum hari kiamat” Mereka bertanya ya Rasulullah apa yang engkau ingin suruh kami ? Jawab Nabi SAW “Lazimlah (pindah) kamu ke negeri Syam”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Bermula negeri Hijjaz itu adalah negeri Makkah dan Madinah dan juga sekelilingnya (Saudi Arabia). Api yang akan keluar kelak adalah dari pulau Arab, sebagaimana yang telah disebut di dalam hadis yang lain bahawa ia keluar dari akhir negeri A’dn.

Maka apabila api itu keluar, tidak ada seorang pun yang mampu tinggal di dalam rumahnya. Bahkan mereka akan berangkat dengan barang-barang dari satu kampong kepada satu kampong menuju ke negeri Syam, kerana di sana tidak ada api.

Apabila mereka berhenti tidur malam atau tidur tengah hari, maka api itu berhenti menghalau mereka. Setelah mereka bangun daripada tidur mereka berjalan menuju ke negeri Syam. Nabi SAW telah memesan bahawa hendaklah kalian pindah ke sana sebelum kalian dihalau dan hendaklah kalian tinggal di Syam itu, kerana negeri Syam itu tempat orang berhimpun setelah dihalaunya.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib lagi sahih.

39

BINATANG BUAS, BATU DAN KAYU BERCAKAP

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تُكَلِّمَ السِّبَاعُ الْإِنْسَ، وَحَتَّى تُكَلِّمَ الرَّجُلَ عَذَبَةُ سَوْطِهِ وَشِرَاكُ نَعْلِهِ وَتُخْبِرَهُ فَخِذُهُ بِمَا أَحْدَثَ أَهْلُهُ مِنْ بَعْدِهِ. (حَسَنٌ غَرِيبٌ)

Daripada Abi Said al Khudri berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda “Demi diriku yang berada di dalam kekuasaannya, kiamat tidak akan berlaku sehingga binatang buas akan bercakap dengan manusia, dan sehingga hujung tongkat seorang lelaki dan juga tali kasut bercakap dengannya, dan sehingga pahanya memberitahu apa yang dilakukan oleh isterinya ketika ia tiada”

Ketahuilah wahai saudaraku !

Di antara tanda-tanda kiamat itu ada disebutkan di dalam beberapa hadis yang diriwayatkan oleh Abu Isa at Tirmizi di dalam Sunannya. Di antaranya itu adalah binatang buas bercakap dengan manusia dengan bahasa yang dapat difahami bagi yang mendengarnya. Dan di dalam riwayat ulama’ muhaddithin yang lain menyebutkan, kayu dan batu pun akan berkata-kata. Maka itu semua adalah alamat kiamat amat hampir.

Dan adalah Nabi Sulaiman AS itu diberikan kelebihan dapat bercakap dengan burung Hud-hud. Kisah ini kita dapat lihat di dalam al Quran pada surah  an Naml.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi gharib.

40

MATAHARI TERBIT DARI BARAT

عَنْ أَبِي ذَرٍّ قَالَ: دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ حِينَ غَابَتِ الشَّمْسُ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسٌ، فَقَالَ: يَا أَبَا ذَرٍّ، أَتَدْرِي أَيْنَ تَذْهَبُ هَذِهِ؟ قَالَ: قُلْتُ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، قَالَ: فَإِنَّهَا تَذْهَبُ تَسْتَأْذِنُ فِي السُّجُودِ فَيُؤْذَنُ لَهَا وَكَأَنَّهَا قَدْ قِيلَ لَهَا اُطْلُعِي مِنْ حَيْثُ جِئْتِ فَتَطْلُعُ مِنْ مَغْرِبِهَا قَالَ: ثُمَّ قَرَأَ وَذَلِكَ مُسْتَقَرٌّ لَهَا. (حَسَنٌ صَحِيحٌ)

 

Daripada Abi Dzar berkata, aku masuk ke dalam masjid ketika terbenamnya matahari, ketika itu Nabi SAW sedang duduk, lalu Nabi SAW berkata “Wahai Abu Dzar ! Tahukah kamu kemanakah perginya matahari ini ? Aku berkata, Allah dan Rasulnya lebih mengetahui, kata Nabi SAW “Sesungguhnya matahari itu pergi meminta izin pada Tuhannya untuk sujud, lalu diizinkan baginya, dan sesungguhnya dikatakan baginya “Terbitlah engkau dari pihak engkau datang, beliau berkata, kemudian Nabi SAW membaca akan ayat al Quran “Dan itulah tempat baginya, kata Abu Isa, dan demikian itu adalah bacaan Abdullah Bin Mas’ud

Ketahuilah wahai saudaraku !

Terbitnya matahari itu adalah satu tanda bahawa kiamat itu sangat hampir. Kerana sesuatu itu apabila berubah daripada aturan biasa maka itu menunjukkan hampir binasa. Contohnya tubuh kita, pada mulanya kuat dan gagah tetapi apabila sering sakit-sakit, lemah, sesak nafas, maka itu menunjukkan mahu binasa lebih-lebih lagi apabila umur semakin tua. Demikianlah alam ini, apabila berubah ia daripada aturannya maka ia menunjukkan mahu binasa, sebagaimana adat kebiasaannya matahari terbit daripada timur terbenam di barat, tiba-tiba Allah SWT ubah terbit dari barat dan terbenam di timur.

Kata ulama’, setelah matahari tidak terbit beberapa lama, maka manusia menjadi gempar melainkan mereka yang hina-dina. Apakala sempurna tiga malam matahari tidak terbit, maka Allah SWT menyuruh ia terbit daripada barat. Apabila manusia melihat ia terbit dari barat, maka tahulah manusia bahawa kiamat sangat hampir, maka menangislah ahli langit dan bumi. Manusia melihat cahaya matahari dan bulan tidak seperti kebiasaannya lagi. Maka pada hari itu tidak berguna menangis lagi.

Kata Abu Isa at Tirmidzi bermula hadis ini hasan lagi sahih.

Diringkaskan daripada kitab Bahrul Mazi jilid ke 15 oleh Syeikh Idris al Marbawi.

Susunan : Mohd  Faiz Abdullah

 

 

 

 

 

 



[1] Surah al Ahqaf 35

[2] Riwayat Tirmizi (2243), kata Abu Isa at Tirmizi hadis ini adalah hasan lagi sohih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...