Sabtu, 5 September 2020

درة الحكم


Durratul Hikam

MENJAUHI SIFAT IBLIS,

QARUN DAN FIRAUN

 

Kata  Syeikh Yusuf ra :

 

Orang yang berkata :  “Aku lebih baik daripada dia”  sudah memainkan peranan  Iblis.

 

Orang yang berkata: “ Ini daripada usaha aku sendiri”  sudah memainkan peranan  Qarun.

 

Orang yang suka menghukum,  menilai dan mencari kelemahan orang lain sudah memainkan peranan  Firaun.

 

Sifat Iblis itu merasa lebih baik daripada orang lain.

 

Firman Allah  swt :

قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسۡجُدَ إِذۡ أَمَرۡتُكَۖ قَالَ أَنَا۠ خَيۡرٞ مِّنۡهُ خَلَقۡتَنِي مِن نَّارٖ وَخَلَقۡتَهُۥ مِن طِينٖ ١٢

“Apakah yang menghalang engkau daripada sujud ketika Aku perintah engkau ? Iblis menjawab: Aku lebih baik daripada Adam, Engkau jadikan aku daripada api sedangkan dia Engkau jadikan daripada tanah”.[1]

 

Sifat Qarun itu memandang usahanya sendiri.

 

Firman Allah swt :

قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُۥ عَلَىٰ عِلۡمٍ عِندِيٓۚ

Qarun menjawab (dengan sombong):”Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”[2]

 

Sifat Firaun itu sangat angkuh.

 

Firman Allah swt :

وَقَالَ ٱلۡمَلَأُ مِن قَوۡمِ فِرۡعَوۡنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَقَوۡمَهُۥ لِيُفۡسِدُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبۡنَآءَهُمۡ وَنَسۡتَحۡيِۦ نِسَآءَهُمۡ وَإِنَّا فَوۡقَهُمۡ قَٰهِرُونَ ١٢٧

Dan berkatalah  pula  Ketua-ketua  dari  kaum  Firaun: "Adakah  engkau (wahai Firaun) hendak  membiarkan  Musa dan kaumnya  untuk  melakukan kerosakan di bumi (Mesir) dan  meninggalkanmu serta apa-apa yang dipuja olehmu?" Firaun  menjawab: "Kita akan  membunuh  anak-anak  lelaki mereka dan  kita biarkan  hidup anak-anak  perempuan  mereka, dan kita tetap menguasai (menundukkan) mereka"[3]

 

Sabda Nabi saw :

لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ كِبْرٍ وَلاَ يَدْخُلُ النَّارَ مَنْ كَانَ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ إِيمَانٍ.

“Tidak  akan masuk  syurga mereka yang ada di dalam hatinya sifat takabbur  walau seberat biji sawi dan tidak akan masuk  neraka mereka yang ada di dalam hatinya  iman walau seberat biji sawi”. [4]

 

 

 

 

MENGENAL ALLAH SWT

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Sekiranya kamu mula merasakan manisnya berhubung dengan Allah (hasil kefahaman dan makrifahmu padaNya) nescaya kamu akan berasa pahit apabila berpisah denganNya. Dan apabila kamu berasa manis bersama Allah, pasti kamu akan berasa pahit apabila bersama manusia dan manisnya berpisah dengan manusia”.

 

“Sekafir-kafir orang kafir, ada Tuhan yang disembah, seislam islam orang Islam tidak ada Tuhan yang disembah, siapakah yang lebih kafir ?”

 

“Kenallah Allah dengan sebenarnya dan hiduplah seperti mana kamu mahu”.

 

Kata Imam al Ghazzali ra :

عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَأَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَجْزِي بِهِ.

“Hiduplah sesuka hati engkau kerana engkau akan mati, cintailah apa sahaja kerana engkau akan berpisah dengannya, dan buatlah apa sahaja kerana engkau akan dibalas mengikut amal perbuatan engkau”.

 

Firman Allah  swt :

وَمَا قَدَرُواْ ٱللَّهَ حَقَّ قَدۡرِهِۦ

“Dan mereka kaum Yahudi tidak menghormati Allah dengan penghormatan yang sebenarnya (iaitu mengenal Allah dengan sebenar-benarnya)”[5]

Abu Ali Ad Daqqaq ra berkata :

 

“Di antara tanda-tanda ma'rifatullah itu adalah merasa kehebatan Allah swt, maka mereka yang bertambah ma’riffahnya bertambahlah rasa hebatnya Allah swt”.

 

Ahmad al Anthoki berkata ra :

 

“Barangsiapa yang kenal Allah, maka dia merasa takut padaNya”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


TANDA KUATNYA AQIDAH SESEORANG

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Jika kamu hendak melihat kuatnya tauhid seseorang, lihatlah pada soal rezekinya”.

 

Firman Allah swt :

وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱلۡحَيِّ ٱلَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحۡ بِحَمۡدِهِۦۚ

“Dan berserahlah engkau kepada Allah Tuhan Yang Hidup yang tidak mati; serta bertasbihlah dengan memujinya”[6]

 

Sabda Nabi saw :

لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرُزِقْتُمْ كَمَا تُرْزَقُ الطَّيْرُ تَغْدُو خِمَاصًا وَتَرُوحُ بِطَانًا.

“Seandainya kalian bertawakkal kepada Allah dengan sungguh-sungguh tawakkal kepadaNya, sungguh kalian akan diberikan rezeki oleh Allah swt sebagaimana Dia memberikan rezeki kepada burung. Pagi hari  burung tersebut keluar dalam keadaan lapar dan pulang di petang hari dalam keadaan kenyang”.[7]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TANDA KEKURANGAN DAN

KESEMPURNAAN DIRI

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Barangsiapa mula melihat dirinya sempurna, maka itulah tanda kekurangan dirinya. Barangsiapa terus melihat dirinya perlu diperbaiki, maka telah bermulalah kesempurnaan dirinya”.

 

Kata Masruq  ra :

كَفَى بِالْمَرْءِ عِلْمًا أَنْ يَخْشَى اللهَ وَكَفَى بِالْمَرْء جَهْلًا أَنْ يُعْجبَ بِعِلْمِهِ.

“Cukup seseorang itu berilmu bila dia takut kepada Allah swt, dan cukup seseorang itu jahil bila dia merasa kagum dengan ilmunya sendiri”

 

Ditanya kepada Yahya Bin Muaz :

"Bilakah seseorang iu dianggap tawakal?" Dia menjawab "Apabila dia redha bahawa Allah swt itu sebagai penolongnya”.

 

Firman Allah swt :

وَلَا تُصَعِّرۡ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمۡشِ فِي ٱلۡأَرۡضِ مَرَحًاۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخۡتَالٖ فَخُورٖ ١٨

“Dan janganlah engkau memalingkan muka engkau kerana memandang rendah kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, sesungguhnya Allah swt tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri”.[8]

 

 

 

Sabda Nabi saw :

وَإِنَّ اللَّهَ أَوْحَى إِلَىَّ أَنْ تَوَاضَعُوا حَتَّى لاَ يَفْخَرَ أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ وَلاَ يَبْغِى أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ.

“Sesungguhnya Allah swt telah mewahyukan kepadaku agar kalian merendahkan hati sehingga seseorang tidak menyombongkan diri atas yang lain dan tidak berlaku zalim atas yang lain”.[9]

 

Sabda Nabi saw :

مَا نَقَصَ مَالُ عَبْدٍ مِنْ صَدَقَةٍ وَلاَ ظُلِمَ عَبْدٌ مَظْلِمَةً فَصَبَرَ عَلَيْهَا إِلاَّ زَادَهُ اللَّهُ عِزًّا.

"Tidak akan berkurang harta seorang hamba kerana sedekah, dan tidaklah seorang hamba yang dizalimi lalu ia bersabar melainkan Allah swt akan tambahkan kemuliaannya”.[10]

 

Daripada Anas ra bahawasanya dia pernah berjalan dan bertemu beberapa orang kanak-kanak lalu ia memberi salam kepada mereka, dia berkata adalah Nabi saw pernah melakukannya".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BENAR MENUJU ALLAH SWT

 

Kata Syeikh Yusuf ra:

 

“Kejujuran kepada Allah swt merupakan jalan yang paling hampir untuk menujuNya”.

 

“Setiap permulaan akan menuju penghujungnya”.

 

“Sesiapa yang mana permulaannya membakar-bakar atau menyala-nyala, maka penghujungnya akan terang menderang”.

 

“Orang yang jujur permulaan suluknya, maka Allah swt akan memuliakannya di penghujung suluknya”.

 

Kata sebahagian salafussoleh :

إِذَا طَلَبْتَ اللهَ بِالصِّدْقِ أَعْطَاكَ مِرْآةً تُبْصِرُ فِيهَا كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَجَائِبِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

“Apabila engkau mencari Allah swt dengan benar, maka Allah swt akan memberikan engkau cermin yang engkau akan dapat melihat di dalamnya setiap sesuatu daripada keajaiban dunia dan akhirat”

 

Firman Allah swt:

وَٱلَّذِينَ جَٰهَدُواْ فِينَا لَنَهۡدِيَنَّهُمۡ سُبُلَنَاۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلۡمُحۡسِنِينَ ٦٩

Dan orang-orang yang bermujahadah  pada jalan Kami, Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan), dan sesungguhnya Allah swt beserta orang-orang  yang  berbuat baik”.[11]

 

 

Di dalam hadis Qudsi disebutkan :

وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ.

“Tidaklah hambaKu mendekatiKu dengan suatu pekerjaan yang lebih Aku sukai daripada dia mengerjakan apa yang Aku telah fardhukan ke atasnya dan sentiasalah hambaKu mendekatkan dirinya kepadaKu dengan melakukan yang sunat sehingga Aku mencintainya”.[12]

 

Di dalam hadis Qudsi disebutkan :

وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ بِشِبْرٍ تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا وَإِنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة.

Kalau seseorang hamba itu mendekat sejengkal, maka Aku akan mendekat kepadanya sehasta, kalau dia mendekat kepadaKu sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa, kalau dia mendatangiKu dengan berjalan, maka Aku akan mendatanginya dengan berlari”.[13]

 

Sabda Nabi  saw :

"Neraka itu dihijab oleh syahwat dan syurga itu pula dihijab oleh perkara-perkara yang dibenci"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SIAPA MUSUH SEBENAR KITA ?

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Tidak ada musuh sesama kita, musuh kita hanyalah syaitan yang hendak memecah belahkan kita”.

 

“Janganlah kamu mengutuk syaitan kerana pada suatu ketika kamulah sahabat karibnya”.

 

Firman Allah swt :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱدۡخُلُواْ فِي ٱلسِّلۡمِ كَآفَّةٗ وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيۡطَٰنِۚ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٞ ٢٠٨

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam dengan mematuhi segala hukum-hakamnya dan janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu”.[14]

 

Firman Allah swt :

ٱلشَّيۡطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَيَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِۖ وَٱللَّهُ يَعِدُكُم مَّغۡفِرَةٗ مِّنۡهُ وَفَضۡلٗاۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٞ ٢٦٨

Syaitan itu menjanjikan kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut), sedang Allah swt menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadanya serta kelebihan kurniaNya, dan ingatlah Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa meliputi pengetahuannya”.[15]

 

 

Firman Allah swt :

إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ يُخَوِّفُ أَوۡلِيَآءَهُۥ فَلَا تَخَافُوهُمۡ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ

“Sesungguhnya  pembawa berita yang demikian itu ialah syaitan yang bertujuan menakut-nakutkan pengikut-pengikutnya (kaum kafir musyrik). Oleh itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan perintaıKu), jika benar kamu orang-orang yang beriman”.[16]

 

Firman Allah swt :

وَٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ رِئَآءَ ٱلنَّاسِ وَلَا يُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَلَا بِٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۗ وَمَن يَكُنِ ٱلشَّيۡطَٰنُ لَهُۥ قَرِينٗا فَسَآءَ قَرِينٗا ٣٨

“Dan orang-orang yang membelanjakan hartanya dengan memunjuk-nunjuk kepada manusia (ria’), dan mereka tidak pula beriman kepada Allah swt, dan tidak juga beriman kepada hari akhirat. Dan sesiapa yang mengambil syaitan itu menjadi kawannya, maka seburuk- buruk kawan ialah syaitan”.[17]

 

Sabda Nabi saw :

فَقِيهٌ وَاحِدٌ أَشَدُّ عَلَى الشَّيْطَانِ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.

“Seorang faqih itu lebih ditakuti oleh syaitan daripada seribu ahli ibadat”[18]

 

 

 

 

 

 

BAGAIMANA UNTUK MENJADI ORANG

YANG SOLEH

 

Kata Syeikh Yusuf ra:

 

Untuk menjadi orang yang soleh, hendaklah kamu berniat di pagi-pagi hari dengan empat niat :

1.       Hendak mengerjakan semua perintah Allah.

2.       Hendak meninggalkan segala larangan Allah.

3.       Hendak melangsaikan segala hutang.

4.       Hendak memperbaiki keadaan dan hubungan sesama manusia.

 

Firman Allah swt  :

مَنۡ عَمِلَ صَٰلِحٗا مِّن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنٞ فَلَنُحۡيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةٗ طَيِّبَةٗۖ وَلَنَجۡزِيَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ ٩٧

“Sesiapa yang beramal soleh, lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik, dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka, dengan memberi pahala yang lebih daripada apa yang mereka telah kerjakan”.[19]

 

Firman Allah swt  :

وَأَمَّا مَنۡ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا فَلَهُۥ جَزَآءً ٱلۡحُسۡنَىٰۖ وَسَنَقُولُ لَهُۥ مِنۡ أَمۡرِنَا يُسۡرٗا

“Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya, dan Kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah Kami yang tidak memberati”.[20]

 

 

TUJUAN KITA DIUJI

 

Kata Syeikh Yusuf ra:

 

“Untuk mendapatkan ketulenan emas ia perlu dibakar, maka kita dibakar dengan ujian untuk mendapatkan siapakah yang terbaik di kalangan hambaNya.”

 

Kata Imam al Qusyairi :

 

“Sari as Saqthi pernah ditanya tentang apa itu sabar ? Ketika dia hendak menjawab soalan itu, tiba-tiba kakinya dipatuk kala jengking berkali-kali tetapi dia tetap diam tidak bergerak, apabila ditanya kenapa engkau tidak jauhkan daripada kaki engkau ? maka dia menjawab “Saya malu kepada Allah swt yang hanya pandai berbicara tentang sabar sedangkan saya tidak bersabar”.

 

Firman Allah swt :

الٓمٓ ١  أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتۡرَكُوٓاْ أَن يَقُولُوٓاْ ءَامَنَّا وَهُمۡ لَا يُفۡتَنُونَ ٢

“Alif, Laam, Mim. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata beriman", sedang mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan ?”[21]

 

Sabda Nabi saw :

مَا مِنْ مُسْلِمٍ ابْتَلاَهُ اللَّهُ فِي جَسَدِهِ إِلاَّ كُتِبَ لَهُ مَا كَانَ يَعْمَلُ فِي صِحَّتِهِ.

Tidak ada seorang Muslim yang diuji oleh Allah swt pada tubuh badannya melainkan Allah swt akan tulis baginya pahala sebagaimana ia beramal ketika sihat”.[22]

 

 

 

WAJIB MENJADI HAMBA ALLAH SWT

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Harus kamu menjadi apa pun, tetapi wajib menjadi hamba Allah swt”

 

Kata Abu Ali ad Daqqaq :

 

“Tidak ada sesuatu yang lebih mulia daripada penghambaan (ubudiah) dan tidak ada yang lebih sempurna bagi orang yang beriman selain nama yang dikaitkan dengan penghambaan, kerana itu Allah swt menyifatkan Nabi saw dengan hamba apabila diangkat ke langit pada malam Isra’ Mi’raj”

 

Firman Allah swt :

وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ ٥٦

“Dan  ingatlah Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”.[23]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MANAKAH PILIHAN KAMU?

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Seandainya dunia itu emas dan akhirat itu perak, yang manakah pilihan kamu? Sebaik-baik emas akan dibinasa, dan seburuk-buruk perak kekal abadi. Manakah pilihan kamu?”

 

Kata Sayidina Ali ra :

مَثَلُ الدُّنْيَا مَثَلُ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا قَاتِلٌ سُمُّهَا.

“Perumpamaan dunia itu seperti ular, lembut sentuhannya tetapi racunnya cepat membunuh”

 

Firman Allah swt :

أَلۡهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ ١  حَتَّىٰ زُرۡتُمُ ٱلۡمَقَابِرَ ٢

“Kamu telah dilalaikan daripada mengerjakan amal bakti oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyak (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), sehingga kamu masuk kubur”.[24]

 

Firman Allah swt :

۞وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٖ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ ١٣٣

“Dan segeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat keampuan dari Tuhan mu, dan mendapat syurga yang luasnya melebihi langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa”.[25]

 

 

Sabda Nabi saw :

بَادِرُوْا بِالْأَعْمَالِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ، يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحْ كَافِرًا، يَبِيْعُ دِيْنَهُ بِعَرَضٍ مِنَ الدُّنْيَا.

“Bersegeralah  kalian beramal soleh sebelum kedatangan fitnah (ujian) yang seperti potongan malam. Seseorang di pagi hari dalam keadaan beriman namun di malam  harinya menjadi kafir, dan ada orang yang di malam  hari dalam keadaan beriman namun di pagi hari menjadi kafir. Dia menjual agamanya dengan perhiasan dunia.”[26]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DUNIA YANG MENIPU

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Setiap kali kamu ditipu orang pasti kamu marah kepadanya, bagaimana pula kamu tidak marah kepada dunia walaupun telah ditipu berkali-kali olehnya”.

 

Kata sebahagian salafussoleh :

الدُّنْيَا كَالْمَاءِ الْمِلْحِ كُلَّمَا ازْدَدَتْ مِنْهُ شُرْبًا ازْدَدَتْ عَطَشًا.

Dunia itu seperti air laut setiap kali bertambah minum maka akan bertambah dahaga”.

 

Kata Imam as Syafie ra :

مَنِ ادَّعَى أَنَّهُ جَمَعَ بَيْنَ حُبِّ الدُّنْيَا وُحُبِّ خَالِقِهَا فِي قَلْبِهِ فَقَدْ أَعْظَمَ عَلَى اللَّهِ الْفِرْيَةَ.

“Barangsiapa yang mendakwa dia dapat menghimpunkan di dalam hatinya cinta dunia dan cinta Allah swt, maka sungguh dia telah melakukan pembohongan yang besar kepada Allah swt”

 

Kata Sayidina Umar al Khattob ra :

وَيْلٌ لِمَنْ كَانَتِ الدُّنْيَا أَمَلَهُ وَالْخَطَايَا عَمَلُهُ عَظِيمُ بَطْنِهِ قَلِيلُ فِطْنَتِهِ عَالِمٌ بِأَمْرِ دُنْيَاهُ جَاهِلٌ بِأَمْرِ آخِرَتِهِ.

“Celakah mereka yang dunia adalah cita-citanya, dosa adalah amalannya, buncit perutnya, kurang cerdiknya, alim pada urusan dunianya dan jahil urusan akhiratnya.”

 

Firman Allah swt :

زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا وَيَسۡخَرُونَ مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْۘ وَٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ فَوۡقَهُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۗ وَٱللَّهُ يَرۡزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيۡرِ حِسَابٖ ٢١٢

“Kehidupan dunia dan kemewahannya diperhiaskan dan dijadikan amat indah pada pandangan orang-orang kafir, sehingga mereka berlagak sombong dan memandang rendah kepada orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa dengan imannya lebih tinggi martabatnya daripada mereka yang kafir itu pada hari kiamat kelak. Dan ingatlah, Allah swt  memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terkira menurut undang-undang peraturanNya)”.[27]

 

Firman Allah swt :

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلۡبَنِينَ وَٱلۡقَنَٰطِيرِ ٱلۡمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلۡفِضَّةِ وَٱلۡخَيۡلِ ٱلۡمُسَوَّمَةِ وَٱلۡأَنۡعَٰمِ وَٱلۡحَرۡثِۗ ذَٰلِكَ مَتَٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسۡنُ ٱلۡمَ‍َٔابِ ١٤

“Dihiaskan dan jadikan indah kepada manusia kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak, harta benda bertimbun-timbun, dari emas dan perak, kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih, dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan ingatlah, pada sisi Allah swt ada tempat kembali yang sebaik-baiknya iaitu Syurga”.[28]

 

Firman Allah swt :

وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا لَعِبٞ وَلَهۡوٞۖ وَلَلدَّارُ ٱلۡأٓخِرَةُ خَيۡرٞ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ ٣٢

“Dan tidak dinamakan kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan, dan demi sesungguhmya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir ?”.[29]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTARA BICARA DAN DIAM

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Apabila berbicara menyenangkan anda, diamlah dan apabila diam menyenangkan anda, berbicaralah”.

 

“Belajarlah diam sebagaimana kamu belajar berbicara. Jika bicara dahulu menjadi pembimbingmu, maka diam akan menjadi pelindungmu”.

 

Kata Muhammad ar Rahibi r.a :

مَنْ أَدْخَلَ فِي بَطْنِهِ فُضُولَ الطَّعَامِ أَخْرَجَ مِنْ لِسَانِهِ فُضُولَ الْكَلَامِ.

“Barangsiapa yang memasukkan ke dalam perutnya banyak makanan maka akan keluarlah daripada lidahnya banyak percakapan yang sia-sia”.

 

Kata sebahagian salafussoleh :

 

“Aku mengekang mulutku selama tiga puluh tahun sehingga tidak pernah mendengar sesuatu kecuali yang keluar dari hatiku. Setelah itu aku mengekang hatiku selama tiga puluh tahun sehingga tidak pernah mendengar sesuatu kecuali yang keluar dari mulutku.”

 

Kata Ibrahim at Taimi ra :

الْمُؤْمِنُ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ نَظَرَ فَإِنْ كَانَ كَلَامُهُ لَهُ تَكَلَّمْ وَإِنْ كَانَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَنْهُ وَالْفَاجِرُ إِنَّمَا لِسَانُهُ رسلا رسلا.

“Orang beriman itu apabila dia mahu bercakap hendaklah ia fikir dahulu, sekiranya ia perlu bercakap maka dia boleh bercakap, sekiranya tidak perlu hendaklah dia diam, orang yang banyak dosa itu lidahnya banyak berkata-kata”

 

 

Sabda Nabi  saw :

مَنْ يَتَوَكَّلْ لِي مَا بَيْنَ لحْيَيْهِ وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أَتَوَكَّل لَهُ بِالْجَنَّةِ.

“Barangsiapa yang Allah swt peliharanya daripada kejahatan di antara dua janggutnya (mulut) dan kejahatan di antara dua kakinya (kemaluan) maka dia akan masuk syurga”.[30]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BELAJAR DARIPADA KESILAPAN

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Melakukan kesalahan bukanlah sesuatu yang aib, tetapi tidak belajar daripada kesilapan itulah perkara yang mengaibkan”.

 

Kata Ibn Atha’ ra :

 

“Taubat itu ada dua iaitu Inabah dan Istijabah, taubat Inabah ialah taubat seorang hamba kerana takut seksaannya, dan taubah Istijabah pula taubat seorang hamba kerana malu terhadap kemuliaannya.”

 

Sabda Nabi saw :

كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ.

“Setiap anak Adam itu melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan itu dalah mereka yang bertaubat”.[31]

 

Saidina Umar al Khattab ra berkata :

حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا.

“Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisabkan”.[32]

 

 

 

 

 

 

 

PERJUANGAN TIDAK AKAN DAPAT

MENGUBAH TAKDIR

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Kita boleh berkehendak, boleh merancang sesuatu, boleh berikhtiar dan bekerja, kerana hidup memang harus demikian. Namun jangan sampai lupa, bahawa kehendak dan perancangan kita tidak dapat mengalahkan takdir. Betapa bersemangat kita berkobar-kobar, namun tidak akan dapat mengatur Allah swt kerana Allah swt juga yang mengatur hambanya”.

 

Kata ulama’ :

الْإِجَابَةُ فِيمَا يَخْتَارُ لَكَ لَا فِيمَا تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ وَفِي الْوَقْتِ الَّذِي يُرِيدُ لَا فِي الْوَقْتِ الَّذِي تُرِيدُ.

“Allah swt menerima doa engkau pada waktu yang Dia pilih untuk engkau bukannya engkau sendiri pilih untuk diri engkau, Allah mustajabkan doa engkau pada waktu yang ia kehendaki bukannya waktu yang engkau kehendaki”.

 

Sayidina Abu Bakar as Shiddiq ra sentiasa memohon kepada Allah swt kesejahteraan tetapi dia mati keracunan.

Sayidina Umar al Khattob ra juga sentiasa memohon kepada Allah swt kesejahteraan tetapi dia mati dibunuh ketika sembahyang.

Sayidina Uthman ra juga sentiasa memohon kepada Allah swt kesejahteraan tetapi dia mati dibunuh ketika membaca al Quran.

Begitu juga Sayidina Ali ra sentiasa memohon kepada Allah swt kesejahteraan tetapi akhirnya mati dibunuh.

 

Firman Allah swt :

وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَٰلَمِينَ ٢٩

“Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu mengenai sesuatu pun, kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah swt, Tuhan yang memelihara dan mentadbir seluruh alam”.[33]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BUKAKAN PINTU HATIMU

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Yang ghaib itu akhirat yang zahir itu dunia. Bukakan pintu hati untuk melihat yang ghaib, tutupkan pintu zahir untuk memandang yang hak. Sesiapa yang buta di dunia akan buta di akhirat”.

 

Kata ulama’ :

 

“Barangsiapa yang berusaha untuk mencapai apa yang sudah dijamin, dan mengabaikan apa yang ditugaskan kepadanya, maka bererti buta mata hatinya kerana sangat bodohnya ia”.

 

Firman Allah swt :

قُلۡ مَتَٰعُ ٱلدُّنۡيَا قَلِيلٞ وَٱلۡأٓخِرَةُ خَيۡرٞ لِّمَنِ ٱتَّقَىٰ وَلَا تُظۡلَمُونَ فَتِيلًا ٧٧

Katakanlah wahai Muhammad: "Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, dan akhirnya akan lenyap, dan balasan hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya, dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun".[34]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRASANGKA

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Bersangka buruk pintu kepada syaitan. Syaitan mengajak kepada maksiat dan  maksiat membawa ke neraka”.

 

“Barangsiapa yang menyintai bahawa Allah swt menutupi kebaikan atasnya maka hendaklah dia bersangka baik sesama manusia”.

 

“Bersangka baik menghasilkan ibadah yang baik, ibadah yang baik membuahkan akhlak yang baik”.

 

Kata sebahagian salafussoleh ra :

 

“Demi Allah ! Tidak ada orang yang bersangka baik pada Allah swt melainkan pasti Allah swt akan memberikan kepadanya apa yang ia sangka, sebab kebaikan itu semuanya di tangan Allah swt, maka apabila Allah swt telah memberi husnuzhan, bererti Allah swt akan memberi apa yang disangkanya itu, maka Allah swt akan melaksanakannya”.

 

Firman Allah swt :

وَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡ‍ٔٗا وَهُوَ خَيۡرٞ لَّكُمۡۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡ‍ٔٗا وَهُوَ شَرّٞ لَّكُمۡۚ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ ٢١٦

“Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan ingatlah, Allah jualah yang mengetahui semuanya itu, sedang kamu tidak mengetahuinya”.[35]

 

Firman Allah swt :

فَإِن كَرِهۡتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡ‍ٔٗا وَيَجۡعَلَ ٱللَّهُ فِيهِ خَيۡرٗا كَثِيرٗا ١٩

“Boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah swt hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak untuk kamu.[36]

 

Firman Allah swt :

وَذَٰلِكُمۡ ظَنُّكُمُ ٱلَّذِي ظَنَنتُم بِرَبِّكُمۡ أَرۡدَىٰكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم مِّنَ ٱلۡخَٰسِرِينَ

“Dan sangkaan kamu yang demikian, yang kamu sangka terhadap Tuhan kamu, itulah yang telah membinasakan kamu dengan sangkaan kamu yang salah itu maka menjadilah kamu dari orang-orang yang rugi!".[37]

 

Firman Allah swt :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرٗا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٞۖ

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakkan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa”.[38]

Sabda Rasulullah saw :

 لاَ يَمُوتَنَّ أَحَدُكُمْ إِلاَّ وَهُوَ يُحْسِنُ بِاللَّهِ الظَّنَّ

“Janganlah salah seorang di antara kamu mati melainkan ia harus berhusnuzon pada Allah swt”[39]

 

Di dalam hadis Qudsi disebutkan :

أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ فِي نَفْسِي وَإِنْ ذَكَرَنِي فِي مَلأٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلأٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ.

Allah swt berfirman: Aku mengikut sangkaan hambaKu, Aku bersamanya ketika ia mengingatiKu, jika ia mengingatiKu saat bersendirian, Aku akan mengingatinya dalam diriku, jika ia mengingatiKu di suatu kumpulan, Aku akan mengingatnya di kumpulan yang lebih baik daripada pada itu (kumpulan malaikat).”[40]



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TANDA CINTAKAN DUNIA

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Orang yang tidak mahu berbicara soal mati sebenarnya hatinya sedang mencintai dunia”.

 

Kata Salman al Farisi ra :

عَجَبًا لِمُؤَمِّلِ الدُّنْيَا وَالْمَوْتُ يَطْلُبُهُ.

“Pelek sungguh ! Orang yang bercita-cita tinggi ketika di dunia sedangkan mati sentiasa mencarinya”.

 

Firman Allah swt :

كُلُّ نَفۡسٖ ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَكُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَۗ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَٰعُ ٱلۡغُرُورِ ١٨٥

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan daripada neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya”.[41]

 

Firman Allah swt :

إِنَّ ٱللَّهَ عِندَهُۥ عِلۡمُ ٱلسَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ ٱلۡغَيۡثَ وَيَعۡلَمُ مَا فِي ٱلۡأَرۡحَامِۖ وَمَا تَدۡرِي نَفۡسٞ مَّاذَا تَكۡسِبُ غَدٗاۖ وَمَا تَدۡرِي نَفۡسُۢ بِأَيِّ أَرۡضٖ تَمُوتُۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرُۢ ٣٤

“Sesungguhnya di sisi Allah swt pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat, dan Dialah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim ibu yang mengandung, dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok sama ada baik atau jahat, dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi amat meliputi pengetahuan Nya”.[42]

 

Firman Allah swt :

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٞۖ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمۡ لَا يَسۡتَأۡخِرُونَ سَاعَةٗ وَلَا يَسۡتَقۡدِمُونَ ٣٤

“Kemudian apabila sampai tempoh mereka, tiadalah mereka akan dapat meminta dikemudiankan sesaat pun dan tidak pula mereka akan dapat meminta didahulukan”.[43]

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HIJAB HAMBA DENGAN

ALAH SWT

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Bertanya Syeikh kepada kami: Apakah hijab paling besar antara hamba dan Tuhannya ? Kami menjawab “dunia”. Tetapi beliau mengatakan hijab paling besar antara hamba dan tuhannya adalah An Nafs (diri hamba itu sendiri)”.

 

Kata ulama’ :

أَصْلُ كُلِّ مَعْصِيَةٍ وَغَفْلَةٍ وَشَهْوَةٍ الرِّضَا عَنِ النَّفْسِ.

“Punca segala maksiat, lalai dan syahwat itu adalah suka memuaskan hawa nafsu”

 

Firman Allah swt :

إِنَّ ٱلنَّفۡسَ لَأَمَّارَةُۢ بِٱلسُّوٓء

“sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan”.[44]

 

Firman Allah swt :

وَأَمَّا مَنۡ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِۦ وَنَهَى ٱلنَّفۡسَ عَنِ ٱلۡهَوَىٰ ٤٠

“Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, untuk dihitung amalnya, serta ia menahan dirinya daripada menurut hawa nafsu”.[45]

 

Firman Allah swt :

يَٰٓأَيَّتُهَا ٱلنَّفۡسُ ٱلۡمُطۡمَئِنَّةُ ٢٧  ٱرۡجِعِيٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةٗ مَّرۡضِيَّةٗ ٢٨ فَٱدۡخُلِي فِي عِبَٰدِي ٢٩  وَٱدۡخُلِي جَنَّتِي ٣٠

“Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha lagi diredhai lalu masuklah  di kalangan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KUNCI

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

"Kunci kebahagiaan itu adalah ketenangan hati. Memiliki  ketenangan itu adalah melalui kesabaran dan kunci kepada kesabaran adalah kasih sayang.

 

Kata Imam Malik ra :

مَنْ أَرَادَ اللهُ بِهِ خَيْرًا ابْتَلَاهُ بِالْمَصَائِبِ لِيُثِيبَهُ عَلَيْهَا.

“Barangsiapa yang Allah swt mahukan kebaikan kepadanya maka Allah swt akan ujinya dengan pelbagai musibah untuk memberinya pahala”

Sabda Nabi saw :

مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُصِبْ مِنْهُ.

“Barangsiapa yang Allah swt mahukan kebaikan pada dirinya, maka dia akan diuji".[46]

 

Firman Allah swt :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan, dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan serta bertaqwalah kamu kepada Allah swt supaya, kamu berjaya mencapai kemenangan”.[47]

 

 

Firman Allah swt :

وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَيۡءٖ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٖ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٰلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٰتِۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّٰبِرِينَ ١٥٥

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut kepada musuh dan dengan merasai kelaparan, dan dengan berlakunya kekurangan daripada harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar”.[48]

 

Firman Allah swt :

وَلَنَبۡلُوَنَّكُمۡ حَتَّىٰ نَعۡلَمَ ٱلۡمُجَٰهِدِينَ مِنكُمۡ وَٱلصَّٰبِرِينَ وَنَبۡلُوَاْ أَخۡبَارَكُمۡ ٣١

“Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (Wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu”.[49]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HATI  BAGAIKAN  RAJA

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Hati adalah raja bagi diri seseorang, jika ia berat kepada maksiat, jadilah ia hamba maksiat, dan jika ia berat kepada taat, maka jadilah ia hamba Allah”.

 

Kata ulama’ :

الْقَلْبُ لِهذِهِ الْأَعْضَاءِ كَالْمَلِكِ الْمُتَصَرِّفِ فِي الْجُنُودِ الَّتِي تَصْدُرُ كُلُّهَا عَنْ أَمْرِهِ وَيَسْتَعْمِلُهَا فِيمَا يَشَاءُ فَكُلُّهَا تَحْتَ سَيْطَرَتِهِ وَقَهْرِهِ.

“Hati bagi anggota itu seperti raja yang berkuasa ke atas tentera, yang bertindak mengikut arahannya, bekerja mengikut apa yang ia kehendaki, semuanya di bawah perintahnya”.

 

Sabda Nabi saw :

أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ.

“Ketahuilah sesungguhnya di dalam hati itu ada segumpal darah apabila baik,Maka baiklah seluruh tubuh, dan apabila rosak,rosaklah seluruh tubuh ketahuilah ia adalah hati”.[50]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANGAN-ANGAN HENDAK

MASUK SYURGA

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Syurga diraih dengan amalan, bukan dengan angan- angan”.

 

Kata ulama’ :

الرَّجَاءُ مَا قَارَنَتْهُ عَمَلٌ وَإِلَّا فَهُوَ أُمْنِيَّةٌ .

“Harapan itu adalah disertai dengan amal soleh, jika tidak ia hanyalah angan-angan”.

 

Firman Allah swt :

وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ أُوْلَٰٓئِكَ أَصۡحَٰبُ ٱلۡجَنَّةِۖ هُمۡ فِيهَا خَٰلِدُونَ

“Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya”.[51]

 

Firman Allah swt :

أَمۡ حَسِبۡتُمۡ أَن تَدۡخُلُواْ ٱلۡجَنَّةَ وَلَمَّا يَعۡلَمِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ جَٰهَدُواْ مِنكُمۡ وَيَعۡلَمَ ٱلصَّٰبِرِينَ ١٤٢

“Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang- orang yang berjihad yang berjuang dengan bersungguh- sungguh di antara kamu, dan belum lagi nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)?”.[52]

 

 

 

 

Firman Allah swt :

وَمَن يَعۡمَلۡ مِنَ ٱلصَّٰلِحَٰتِ مِن ذَكَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنٞ فَأُوْلَٰٓئِكَ يَدۡخُلُونَ ٱلۡجَنَّةَ وَلَا يُظۡلَمُونَ نَقِيرٗا ١٢٤

“Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, di kalangan lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya atau dikurangkan balasannya sedikit pun”.[53]

 

Sabda Rasulullah saw :

الْكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَعَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَالْعَاجِزُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهَا ثُمَّ تَمَنَّى عَلَى اللَّهِ.

"Orang yang cerdik itu adalah orang yang mempersiapkan dirinya untuk menghadapi mati, dan orang yang lemah itu adalah orang yang suka mengikut hawa nafsunya dan berangan kepada Allah swt dengan pelbagai angan-angan.[54]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TANDA DIRI DIMURKAI

ALLAH SWT

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Imam al Qarha salah seorang imam agung dalam mazhab Hanafi berkata: Di antara tanda seseorang itu dimurkai oleh Allah adalah dia sibukkan diri dia dengan benda yang tidak berfaedah. Berapa banyak masa harian kita yang gunakan dengan perkara yang tidak berfaedah?”.

 

Kata Hasan al Basri :

مِنْ عَلَاَمَةِ إِعْرَاضِ اللَّهِ تَعَالَى عَنِ الْعَبْدِ اِشْتِغَالُهُ بِمَا لَا يَعْنِيهِ.

“Diantara tanda berpalingnya Allah swt daripada hamba itu adalah dia bersibuk-sibuk atau membuang masa pada perkara yang tidak penting baginya”

 

Muhammad Bib Ali an Nasawi berkata :

 

”Seseorang yang bercakap pada perkara yang tidak penting baginya akan mewarisi melakukan perbuatan yang tidak penting dan perbuatannya yang tidak penting itu akan menjatuhkannya pada kedudukan yang hina” .

 

Sabda Nabi saw :

مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيهِ.

 “Di antara kebaikan Islam seseorang dia meninggalkan perkara yang tidak penting baginya”.[55]

 

 

 

KEPALA KEPADA SEGALA MAKSIAT

 

Kata Syeikh Yusuf ra:

 

“Rasulullah  saw tidak takut akan ancaman musuh kepada umatnya, kerana bilangan umat adalah ramai tetapi Rasulullah saw takut umatnya akan 'hubbun dunia' (cintakan dunia) kerana ianya 'kepala' kepada segala maksiat”.

 

“Kelalaian itu pintu bagi segala kesalahan dan nafsu itu pintu bagi segala kehinaan”.

 

Kata Imam al Ghazzali ra :

أَصْلُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ الدُّنْيَا وَربّ شَهْوَةٍ سَاعَةً أَوْرَثَتْ أَهْلُهَا حَزنًا طَوِيلًا.

“Asal setiap  kejahatan itu adalah cinta dunia dan mengikuti hawa nafsu itu walaupun sesaat akan mewarisi kesedihan yang berpanjangan”.

 

 Sabda Nabi saw :

قَلْبُ الشَّيْخِ شَابٌّ عَلَى حُبِّ اثْنَتَيْنِ حُبِّ الْعَيْشِ وَالْمَالِ.

"Hati orang yang tua itu sentiasa muda pada dua perkara iaitu cinta pada dunia dan sukakan harta”.[56]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MATI DALAM KEADAAN JUJUR

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Sesungguhnya, kalau saya mati dalam keadaan jujur (kerana mempertahankan kebenaran) itu lebih baik daripada saya hidup dalam keadaan penuh tipu daya”.

 

Firman Allah swt :

فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطۡغَوۡاْۚ إِنَّهُۥ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِيرٞ ١١٢

“Oleh itu, hendaklah  engkau wahai Muhammad sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepada engkau”.[57]

 

Firman Allah swt :

إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ فَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ ١٣

“Sesungguhnya arang-orang menegaskan keyakinannya  dengan berkata "Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang benar (dengan pengakuan iman dan tauhidnya itu), maka tidak ada kebimbangan daripada sesuatu yang tidak baik terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita”.[58]

 

Daripada Abu A’mrah Bin Abdullah berkata:

“Aku bertanya kepada Rasulullah saw: Ya Rasulullah beritahulah kepadaku akan satu perkataan yang tidak akan aku bertanya seorang pun selain engkau”, Maka sabda Nabi saw :

قُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ فَاسْتَقِمْ.

"Katakanlah oleh engkau aku beriman dengan Allah swt kemudian tetaplah dengannya”.[59]

 

ALLAH SWT TEMPAT PERGANTUNGAN

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Janganlah bergantung kepada ibadah, kerana kebergantungan tidak boleh kecuali hanya kepada Allah swt”.

 

Kata ulama’ :

 

“Seseorang yang bersandar kepada amal usahanya sendiri bererti dia telah  lupa kepada kurniaan Allah swt yang telah memberinya taufiq dan hidayat, yang akhirnya akan menyebabkannya ujub dan kagum pada dirinya sendiri, sombong dan merasa lebih baik daripada orang lain, ini telah berlaku kepada Iblis Laknatullah”.

 

Firman Allah swt :

قُلۡ بِفَضۡلِ ٱللَّهِ وَبِرَحۡمَتِهِۦ فَبِذَٰلِكَ فَلۡيَفۡرَحُواْ هُوَ خَيۡرٞ مِّمَّا يَجۡمَعُونَ ٥٨

Katakanlah wahai Muhammad "kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurniaNya dan kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan al Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainya), kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan daripada segala benda dan perkara yang tidak kekal)”[60]

 

Firman Allah swt :

۞قُلۡ يَٰعِبَادِيَ ٱلَّذِينَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ ٥٣

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu  yang telah melampaui batas terhadap diri mereka  sendiri dengan perbuatan-perbuatan maksiat, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah swt, kerana sesungguhnya Allah swt mengampunkan segala dosa, sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani .[61]

 

Firman Allah swt :

وَرَحۡمَتِي وَسِعَتۡ كُلَّ شَيۡءٖۚ

“Dan rahmatku meliputi tiap-tiap sesuatu”.[62]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NIKMAT DALAM TANGISAN

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Berapa banyak kenikmatan yang membawa kepada penyesalan dan berapa banyak pula tangisan yang membawa kepada kegembiraan di penghujungnya”

 

Kata sebahagian salafussoleh :

مَنْ بَكَى خَوْفًا مِنَ النَّارِ أَعَاذَهُ اللهُ مِنْهَا وَمَنْ بَكَى شَوْقًا إِلَى الْجَنَّةِ أَسْكَنَهُ اللهُ إِيَّاهَا.

“Barangsiapa yang takut kepada api neraka maka Allah swt akan menjaga ia daripadanya, dan barangsiapa yang menangis kerana rindu kepada syurga maka Allah swt akan meletakkan ia di dalamnya”.

 

Firman Allah swt :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلۡهِكُمۡ أَمۡوَٰلُكُمۡ وَلَآ أَوۡلَٰدُكُمۡ عَن ذِكۡرِ ٱللَّهِۚ وَمَن يَفۡعَلۡ ذَٰلِكَ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡخَٰسِرُونَ ٩

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh urusan harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah dengan menjalankan perintahNya). Dan ingatlah, sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi".[63]

 

Firman Allah swt :

إِنَّمَآ أَمۡوَٰلُكُمۡ وَأَوۡلَٰدُكُمۡ فِتۡنَةٞۚ وَٱللَّهُ عِندَهُۥٓ أَجۡرٌ عَظِيمٞ ١٥

“Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah jualah pahala yang besar”.[64]

 

Firman Allah swt :

فَلۡيَضۡحَكُواْ قَلِيلٗا وَلۡيَبۡكُواْ كَثِيرٗا جَزَآءَۢ بِمَا كَانُواْ يَكۡسِبُونَ ٨٢

“hendaklah kamu ketawa sedikit di dunia ini dan mereka akan menangis banyak di akhirat kelak, sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan”.[65]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KADAR DEKAT DENGAN PARA NABl

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Kedekatan seseorang dengan para anbiya' di hari kiamat menurut kadar perhatiannya terhadap dakwah ini”

 

Sesungguhnya Allah swt akan musnahkan mana-mana umat manusia apabila dosa terlalu banyak :

فَكُلًّا أَخَذۡنَا بِذَنۢبِهِۦۖ فَمِنۡهُم مَّنۡ أَرۡسَلۡنَا عَلَيۡهِ حَاصِبٗا وَمِنۡهُم مَّنۡ أَخَذَتۡهُ ٱلصَّيۡحَةُ وَمِنۡهُم مَّنۡ خَسَفۡنَا بِهِ ٱلۡأَرۡضَ وَمِنۡهُم مَّنۡ أَغۡرَقۡنَاۚ وَمَا كَانَ ٱللَّهُ لِيَظۡلِمَهُمۡ وَلَٰكِن كَانُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ يَظۡلِمُونَ ٤٠

“Setiap umat manusia itu Kami binasakan dengan sebab dosa mereka sendiri, di antara mereka ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu dan ada yang dibinasakan dengan tempikan suara yang menggempakan bumi dan ada yang Kami timbuskan dia di dalam bumi dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut dan ingatlah Allah swt tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri”.[66]

 

Firman Allah swt :

وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٞ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۚ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ ١٠٤

“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru berdakwah kepada kebajikan mengembangkan Islam, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah buruk dan keji. Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya”.[67]

 

Firman Allah swt :

كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِۗ وَلَوۡ ءَامَنَ أَهۡلُ ٱلۡكِتَٰبِ لَكَانَ خَيۡرٗا لَّهُمۚ مِّنۡهُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَأَكۡثَرُهُمُ ٱلۡفَٰسِقُونَ ١١٠

Kamu wahai umat Muhammad adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi umat manusia, kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah buruk dan keji, serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman. Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman sebagaimana yang semestinya, tentulah iman itu menjadi baik bagi mereka, tetapi di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik”.[68]

 

Sabda Rasulullah saw :

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ.

"Barangsiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan, sekiranya ia tidak mampu hendaklah menggunakan lidahnya, sekiranya ia tidak mampu hendaklah membenci di dalam hatinya dan demikian itu adalah selemah-lemah iman".[69]

 

 

 

 

 

 

TANDA SEPINYA HATI DAN

LEMAHNYA IMAN.

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Banyak bergurau dan bercanda merupakan pertanda sepinya hati daripada mengagungkan Allah swt dan tanda daripada dhaifnya iman”.

 

Kata Ibn Hayyan al A’bdi ra :

لَوِ اسْتَطَعْتُ أَنْ لَا أَنَامُ لَمْ أَنَمْ مَخَافَةً أَنْ يَنْزِلَ الْعَذَابَ وَأَنَا نَائِمٌ.

“Sekiranya aku mampu untuk tidak tidur, maka aku tidak akan tidur kerana bimbang azab Tuhan turun ketika aku sedang tidur”.

 

Kata ulama’ :

مِنْ عَلَامَاتِ مَوْتِ الْقَلْبِ عَدَمُ الْحُزْنِ عَلَى مَافَاتَكَ مِنَ الْمُوَافَقَاتِ وَتَرْكُ النَّدَمِ عَلَى مَا فَعَلَهُ مِنْ وُجُودِ الزَلَّاتِ.

“Di antara tanda-tanda matinya hati ialah dia tidak sedih apabila dia terlepas daripada melakukan ketaatan, dan dia tidak menyesal apabila tergelincir melakukan dosa”.

 

Kata Hasan al Bashri ra :

عَجَبًا لِمَنْ خَافَ الْعِقَابَ وَلَمْ يَكُفْ، وَلِمَنَ رَجا الثَّوَابَ وَلَمْ يَعْمَلْ.

“Pelek sungguh mereka yang takut seksaan Allah swt tetapi masih lagi melakukan maksiat, dan pelek sungguh mereka yang mahukan pahala tetapi tidak mahu beramal”.

 

Sabda Rasulullah saw :

لاَ تُكْثِرُوا الْكَلاَمَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْكَلاَمِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ قَسْوَةٌ لِلْقَلْبِ وَإِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِى.

Janganlah kamu banyak bercakap selain daripada ingat kepada Allah swt sesungguhnya banyak bercakap selain dari Ingat Allah swt akan mengeraskan hati dan manusia yang paling jauh daripada Allah itu adalah manusia yang berhati keras”.[70]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SENTIASALAH MENJAGA HUBUNGAN HATI DENGAN ALLAH

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Orang yang selalu mempunyai hubungan dengan Allah, Allah akan memenuhi hatinya dengan rahmat di setiap waktu”.

 

Kata ulama’ :

 

“Janganlah engkau meninggalkan zikir kepada Allah swt sekalipun Allah swt tidak hadir di dalam hati engkau, sesungguhnya lalai daripada ingat Allah swt itu lebih bahaya daripada kelalaian engkau terhadap Allah swt ketika engkau berzikir, lalai ketika berzikir lebih baik daripada lalai tidak berzikir”

 

Firman Allah swt :

وَٱذۡكُر رَّبَّكَ فِي نَفۡسِكَ تَضَرُّعٗا وَخِيفَةٗ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡأٓصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَٰفِلِينَ ٢٠٥

“Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai”.[71]

 

Firman Allah swt :

وَٱلذَّٰكِرِينَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا وَٱلذَّٰكِرَٰتِ أَعَدَّ ٱللَّهُ لَهُم مَّغۡفِرَةٗ وَأَجۡرًا عَظِيمٗا ٣٥

“Dan  orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah swt sebanyak-banyaknya serta rang-orang perempuan yang menyebut nama  Allah sebanyak-banyanyak, Allah swt telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar”.[72]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BERSEDERHANA DALAM BERIBADAT

 

Kata Syeikh Yusuf ra :

 

“Ringankan, kerana memperbanyakkan beban itu meletihkan”.

                                                                                                                                                

Kata ulama’ :

 

“Jika seseorang itu ditetapkan oleh Allah swt dalam sesuatu amalan atau wirid tetapi dia belum mendapat sebarang keistimewaan daripada Allah swt, maka janganlah ia merasa remeh pemberian Tuhan itu, sesungguhnya dia telah pun mendapat kurniaan yang besar daripada Allah swt dan juga rahmatnya, daripada itu Allah swt akan membuka kepadanya lain-lain kurnian”

 

Daripada Anas ra  katanya:

 

Ada tiga orang yang datang ke rumah isteri-isteri Rasulullah  saw menanyakan tentang hal bagaimana ibadahnya Rasulullah saw. Kemudian setelah mereka diberitahu lalu seolah-olah mereka menganggap amat sedikit sahaja ibadab mereka. Mereka lalu berkata" Ah, di manakah kita ini, maksudnya: Kita ini jauh perbezaannya kalau dibandingkan dengan Nabi Muhammad sedangkan baginda itu telah diampuni segala dosanya yang lampau dan yang kemudian. Seorang dari mereka itu berkata "Adapun saya ini, maka saya bersembahyang semalam untuk selama-lamanya" Yang lainnya berkata: Ada pun saya, maka saya berpuasa sepanjang tahun dan tidak akan saya berbuka” Yang seorang lagi berkata: Ada pun saya, maka saya menjauhi perempuan, maka saya tidak akan kahwin selama- lamanya. Rasulullah saw kemudian mendatangi mereka lalu bersabda kamu semuakah yang mengatakan demikian?. Demi Allah, sesungguhnya saya ini adalah orang yang tertaqwa di antara kamu semua kepada Allah dan takut kepadaNya, tetapi saya juga berpuasa dan juga berbuka, saya pun bersembahyang tetapi juga tidur, juga saya  berkahwin dengan perempuan. Maka barangsiapa yang menolak cara perjalananku, maka ia bukanlah termasuk dalam golonganku."[73]

 

 

والله أعلم


[1] Surah al A’araf 12

[2] Surah al Qashos 78

[3] Surah al A’araf 127

[4] Riwayat Tirmizi (2129)

[5] Surah al An’am ayat  91

 

[6] Surah al Furqan 58

[7] Riwayat Tirmizi (2344)

[8] Surah Luqman 18

[9] Riwayat Muslim (7398)

[10] Riwayat Tirmizi (2495)

[11] Surah al A’nkabut 69

[12] Riwayat Bukhari (6501)

[13] Riwayat Bukhari (7405)

[14] Surah al Baqarah 208

[15] Surah al Baqarah 268

[16] Surah Ali I’mran 175

[17] Surah an Nisa’ 38

[18] Riwayat Ibnu Majah (222)

[19] Surah an Nahli 97

[20] Surah al Kahfi 88

[21] Surah al A’nkabut 1-2

[22] Riwayat Bukhari (501)

[23] Surah az Dzariat 56

[24] Surah at Takathur 1-2

[25] Surah Ali I’mran 133

[26] Riwayat Muslim (309)

[27] Surah al Baqarh 212

[28] Surah Ali I’mran 14

[29] Surah al Ana’am 32

[30] Riwayat Tirmizi (2409)

[31] Riwayat Tirmizi (2499)

[32] Riwayat Tirmizi (2459)

[33] Surah al Takwir 29

[34] Surah an Nisa’ 77

[35] Surah al Baqarah 216

[36] Surah an Nisa’ 19

[37] Surah Fusshilat 23

[38] Surah al Hujurat 12

[39] Riwayat Muslim (7410)

[40] Riwayat Bukhari (6970)

[41] Surah Ali Imran 185

[42] Surah Luqman 34

[43] Surah al A’araf 34

[44] Surah Yusuf 53

[45] Surah an Nazia’at 40

[46] Riwayat Bukhari (5645)

[47] Surah Ali I’mran 200

[48] Surah al Baqarah 155

[49] Surah Muhammad 31

[50] Riwayat Bukhari (52)

[51] Surah al Baqarah 82

[52] Surah Ali I’mran 142

[53] Surah an Nisa’ 124

[54] Riwayat Ibn Majah (4260)

[55] Riwayat Ibn Majah (3976)

[56] Riwayat Muslim (2457)

[57] Surah Hud 112

[58] Surah al Ahqaf 13

[59] Riwayat Muslim (168)

[60] Surah Yunus 58

[61] Surah az Zumar 53

[62] Surah al A’araf 156

[63] Surah al Munafiqun 9

[64] Surah at Taghabun 15

[65] Surah at Taubah 82

[66] Surah al A’nkabut 40

[67] Surah Ali I’mran 104

[68] Surah Ali I’mran 110

[69] Riwayat Muslim (186)

[70] Riwayat Tirmizi (2593)

[71] Surah al A’raf 205

[72] Surah al Ahzab 35

[73] Riwayat Bukhari (5036)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ باب رؤيا النبي صلى الله عليه وسلم  إلى السماء الدنيا NABI SAW MIMPI DIBAWA KE LANGIT DUNIA   ...